عصر خودرو

آمادگی اوپک و روسیه برای تمدید کاهش تولید تا پایان ۲۰۱۸

عصر بازار- نمایندگان اوپک اظهار کردند این سازمان و روسیه به منظور اطمینان از کاهش ذخایر جهانی و حفظ رشد اخیر قیمتها، آماده هستند تا کاهش تولید نفت خود را تا پایان سال میلادی آینده ادامه دهند.

آمادگی اوپک و روسیه برای تمدید کاهش تولید تا پایان ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، به گفته نمایندگانی که در نشست روز جاری اوپک در وین شرکت می‌کنند، همه اعضای اوپک و روسیه - بزرگترین تولید کننده خارج از اوپک که در توافق کاهش تولید مشارکت دارد - درباره ضرورت تمدید کاهش تولید تا پایان سال 2018 توافق دارند. کمیته مسئول نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک نیز روز چهارشنبه  تمدید توافق تا پایان سال میلادی آینده را پیشنهاد کرد.

    امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: همه برای تمدید 9 ماهه تلاش می کنند.

    با گذشت یک سال پس از اینکه اوپک و متحدانش برای بازپس گرفتن کنترل بازار نفت از تولید کنندگان شیل آمریکا با یکدیگر همراه شدند، یک تفاهم نظر وجود دارد که این کار هنوز پایان نپذیرفته است. با این همه جزئیات توافق نهایی روز پنجشنبه برای معامله‌گران اهمیت خواهد داشت و آنها منتظر انتشار بیانیه نهایی هستند تا استحکام پایبندی این گروه به کاهش تولید را مورد ارزیابی قرار دهند.

    با وجود اینکه تمدید توافق تا پایان سال 2018 قطعی به نظر می رسد این سازمان قصد دارد نشست معمول وزیران را در ژوئن سال آینده برگزار کنند که این انعطاف پذیری را فراهم می کند تا پیمان کاهش تولید در اواسط اجرای آن مورد بازنگری قرار گیرد. برای برخی از سرمایه‌گذاران نفت بازبینی احتمالی توافق مایه نگرانی است اما برای دیگران این تنها یک رویه معمول از چرخه دیدارهای رسمی اوپک است که هر سال دو بار برگزار می شود.

    نفت برنت که قیمت پایه جهانی است در معاملات صبح پنجشنبه در بازار لندن با 0.7 درصد افزایش، 63.6 58 دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت‌های نفت از آغاز سپتامبر روند صعودی پیدا کرده و تحت تاثیر گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید توافق کاهش تولید اوپک، به بالاترین حد در بیش از دو سال گذشته رسیده است.

    پیش از مذاکرات روز چهارشنبه کمیته مشترک وزیران اوپک و غیراوپک، بانک‌هایی شامل سیتی گروپ و گلدمن ساکس به سرمایه‌گذاران هشدار داده بودند برای ناامیدی آماده شوند زیرا روسیه نسبت به ادامه کاهش تولید تردیدهایی نشان داده بود. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روسیه ضمانتی که گفته می‌شود در مورد نحوه و زمان توقف توافق خواستار شده بود را دریافت کرده است.   با اینهمه الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه واکنش مثبتی به مذاکرات داشت و پس از نشست روز چهارشنبه کمیته وزیران به خبرنگاران گفت: ما گفتگوی سازنده بسیار خوبی داشتیم. بازار هنوز متعادل نشده و به اقدامات مشترک بیشتری پس از اول آوریل نیاز دارد. همه تمدید توافق را توصیه می‌کنند.

    اظهارات نواک منعکس کننده دیدگاه خالد الفالح، همتای سعودی وی بود که پیش از نشست وزیران، از دستاوردهای قاطع حاصل از کاهش تولید تمجید کرده بود. وی گفته بود اکنون حدوداً یک سال از زمانی که به توافق کاهش تولید رسیدیم گذشته است و نتایج در واقع بسیار رضایت‌بخش بودند. به منظور ادامه دستیابی به اهداف مشترک یک توافق خوب، تلاش بیشتر و تعهد ضروری است.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، به نظر می‌رسد دیدگاه اوپک به بازار نفت از تمدید توافق به مدت یک سال تمام حمایت می کنند. تا هفته گذشته تحلیل‌های داخلی اوپک به این نتیجه رسیده بود که ذخایر نفت جهانی در سه ماهه سوم سال 2018 به میانگین پنج ساله که  سطح هدف گذاری شده از سوی این سازمان است - خواهد رسید. اما در نشست روز سه‌شنبه مقامات کشورهای اوپک و غیر اوپک که بر کاهش تولید نظارت دارند، این زمان به تعویق افتاد و احتمالاً آغاز سه ماهه چهارم خواهد بود.

    برچسب ها