عصر خودرو

حضور شرکت‌ها در فرابورس مزیت بازار سرمایه است

عصر بازار- عضو شورای عالی بورس در در همایش ملی پیاده‌سازی IFRS برای شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: تعدد مقام‌های ناظر در موضوع استانداردسازی حسابداری در حالی است که هم‌اکنون استانداردهای IFRS گزارشگری مالی شرکت های کوچک و متوسط را تسهیل کرده است.

حضور شرکت‌ها در فرابورس مزیت بازار سرمایه است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، حسین عبده تبریزی در همایش ملی پیاده‌سازی IFRS برای شرکت های کوچک و متوسط که به میزبانی دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، گفت: تعدد مقام‌های ناظر در بحث استانداردهای حسابداری در حالی میان کارشناسان و صاحب‌نظران رشته حسابداری محل مناقشه است که هم‌اکنون استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) برای شرکت های کوچک و متوسط (SME) باعث شده تا گزارشگری مالی این بنگاه‌ها به نوعی تسهیل شود.

    وی با بیان اینکه برای مبنا شدن گزارش‌های مالی بین‌المللی می‌توان از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط این فرایند را فرهنگسازی کرد، گفت: یکی از مزیت‌های ایجاد شده برای بنگاه‌های کوچک و متوسط، ایجاد زمینه برای پذیرش این شرکت‌ها در فرابورس و بازار ایده است.

    این مقام مسئول با اشاره به نقش مهم شرکت‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه تصریح کرد: چنین شرکت‌هایی در ایجاد اشتغال و همچنین ایجاد شغل جدید در چند سال اخیر سهم بسزایی داشته‌اند و در عین حال، کمک‌های این چنین شرکت‌هایی به اقتصاد، فناوری و نوآوری به خوبی شناخته شده است.

    وی در ادامه، با تبیین مبانی تدوین استانداردهای بین‌المللی برای شرکت های کوچک و متوسط گفت: هدف هیأت استانداردهای حسابداری بین‌المللی در معرفی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط بر رویکرد افزایش سودمندی در تصمیم و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی اطلاعات مالی ارائه شده توسط شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط در سراسر جهان است. براساس این رویکرد، چارچوب نظریه سودمندی تصمیم‌گیری و تئوری سلسله مراتب برای ارزیابی مسائل مربوط به توسعه و اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی برای شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط قابل بررسی است.

    به گفته عبده تبریزی، حسابداری بین‌المللی معتقد است که شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط می‌توانند از مزیت دسترسی به وام‌های رقابتی از وام‌دهندگان مالی چندملیتی در صورتی که صورت‌های مالی بین کشورها قابل مقایسه باشند، بهره‌مند شوند.

    وی عدم آشنایی با اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی برای واحدهای تجاری کوچک و متوسط را یکی از چالش‌های مهم آن دانست و گفت: احتمال افزایش هزینه استفاده از این استانداردها نسبت به مزایای پیش‌بینی شده و در عین حال نبود تخصص کافی در تفسیر و کاربرد استانداردهای بین‌المللی، سطح پایین سوادآموزی، عدم آموزش حسابداری و عدم وجود سیستم‌های حسابداری کامپیوتری ممکن است توانایی چنین سازمان‌هایی را در تولید اطلاعات مالی مطابق با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته را کاهش دهد. این در حالی است که استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی دارای انعطاف‌پذیری بیشتر، قواعد خاص کمتر و فرصت بیشتر برای اعمال قضاوت حرفه‌ای است.

    برچسب ها