عصر خودرو

سرنوشت ترقی ۲۲۰ میلیارد دلاری غولهای نفتی در دستان اوپک

عصر بازار- ارزش بزرگترین شرکتهای نفتی جهان از اواسط امسال که قیمتهای نفت به بالاترین حد در بیش از دو سال گذشته صعود کرد، ۲۲۰ میلیارد دلار رشد کرده و آنها امیدوارند که اوپک جشن آنها را بهم نریزد.

سرنوشت ترقی ۲۲۰ میلیارد دلاری غولهای نفتی در دستان اوپک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا به نقل از بلومبرگ، تولیدکنندگانی شامل شرکت اکسون موبیل و رویال داچ شل امسال نشان داده اند که کاهش هزینه چشمگیر، آنها را حتی در قیمت 55 دلار هر بشکه نفت در موقعیت رشد و پیشرفت قرار داده است. با اینهمه قیمت نفت عامل اصلی افزایش ارزش سهام آنها بوده است. همچنانکه توافق کاهش تولید نفت اوپک قیمت نفت برنت را به بالای 60 دلار در هر بشکه رسانده است، شاخص بخش انرژی جهان MSCI متشکل از 88 عضو، 8 درصد در نیمه دوم امسال رشد کرده و کاهش 11 درصدی که در شش ماه گذشته داشت را معکوس کرد.

    این یک موقعیت کم سابقه برای شرکتهایی بوده که از زمان ریزش قیمت نفت در اواسط سال 2014 با اُفت ارزش سهام، سود و ترازنامه خود مواجه شدند. در حالی که این شرکتها از دوران ریاضتشان خارج می شوند، تردیدهایی درباره مدتی که اوپک و متحدانش توافق کاهش تولید را تمدید خواهند کرد ایجاد شده است. وزیران اوپک روز جاری در وین دیدار می کنند و همچنان منتظر تایید رسمی تمدید توافق از سوی روسیه خواهند بود.

    نفت هفته جاری تحت تاثیر انتظار بازار برای نتیجه نشست اوپک کاهش قیمت پیدا کرد. جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق اظهار کرده که این گروه گزینه های مختلفی شامل تمدید شش ماهه، 9 ماهه و 12 ماهه توافق دارد.

    اوپک ومتحدانش با اجرای این توافق که با هدف حذف مازاد عرضه و حمایت از قیمتها صورت گرفت، موفقیتهایی داشتند اما هنوز کارهایی باقی مانده است که باید انجام شوند. به گفته محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، مازاد ذخایر نفت جهانی از ژانویه کاهش قابل توجهی داشته اما هنوز 140 میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله است.

    برچسب ها