عصر خودرو

هیجان و اضطراب بازارهای نفت با آغاز نشست اوپک

عصر بازار- بازارهای نفت روز پنج شنبه در آستانه نشست اوپک در وین که قرار است طی آن تولیدکنندگان درباره تمدید توافق کاهش تولید مذاکره کنند، محتاط بودند.

هیجان و اضطراب بازارهای نفت با آغاز نشست اوپک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اعضای اوپک به همراه وزیران سایر کشورهای تولیدکننده نفت شامل روسیه در مقر این سازمان در پایتخت اتریش دیدار خواهند کرد.

    اوپک قرار است سازمان 10 صبح به وقت وین یک جلسه برگزار کند و پس از آن گفت و گوی مقامات پشت درهای بسته انجام می گیرد. وزیران غیراوپک ساعت 3 بعدازظهر به وقت وین به وزیران اوپک ملحق می شوند و پس از این دیدار، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد شد.

    بهای معاملات نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، با 21 سنت افزایش نسبت به قیمت نهایی روز گذشته، به 62.74 دلار در هر بشکه رسید.

    نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 11 سنت افزایش، 57.41 دلار در هر بشکه بود.

    بر اساس گزارش رویترز، فعالیت معاملاتی در طول ساعت معاملات آسیایی و در آستانه دیدار اوپک اندک بود.

    در حالی که یک بیانیه رسمی منتشر نشده اما به نظر می رسد اوپک و روسیه آماده تمدید توافق کاهش تولید نفت تا پایان سال 2018 هستند. این توافق از اول ژانویه امسال به اجرا درآمده و در مارس سال میلادی آینده به پایان می رسد.

    تمدید توافق ممکن است شامل یک بازبینی در ژوئن شود تا از محدود شدن بیش از حد عرضه و داغ شدن بازار جلوگیری شود.

    تحلیلگران گروه بانکی ANZ هشدار دادند هر گونه توافقی که کمتر از تمدید 9 ماهه کاهش تولید باشد، ممکن است ریزش اخیر قیمتها را تسریع کند.

    یکی از بزرگترین نگرانیهای اوپک، افزایش تولید در آمریکا به دلیل فعالیت شرکتهای حفاری نفت شیل است که به سرعت سهم بازارشان را به خصوص در آسیا افزایش می دهند و تلاشهای این گروه تولیدکنندگان نفت برای حذف مازاد عرضه در بازار جهانی را تضعیف کرده اند.

    آمار دولتی که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد تولید نفت خام آمریکا هفته گذشته به رکورد 9.68 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    شرکت مشاوره "ریستاد انرژی" پیش بینی کرده که تولید نفت آمریکا در دسامبر به 9.9 میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد و به سطح تولید روسیه و عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکنندگان جهان هستند، نزدیک می شود.

    با وجود رشد تولید آمریکا، ذخایر نفت این کشور از رکورد 453.7 میلیون بشکه در مارس، بیش از 15 درصد کاهش یافته اما همچنان بالای میانگین پنج ساله مانده است. معامله گران کاهش ذخایر نفت آمریکا را به اختلال دو هفته ای خط لوله کی استون نسبت دادند که مسیر اصلی صادرات نفت کانادا به آمریکا است.

    برچسب ها