عصر خودرو

ادامه رشد تولید نفت و افزایش صادرات گاز در دولت دوازدهم

عصر بازار- تامین منابع مالی برای تکمیل میادین نفتی، تداوم رشد تولید از میادین مشترک، زمینه سازی برای انعقاد ۹ قرارداد جدید، افزایش میزان صادرات گازطبیعی به عراق، راه اندازی طرح های جدید گازرسانی، رشد تولید نفت و صادرات گازوییل از اقدامات انجام شده دولت دوازدهم در صنعت نفت است.

ادامه رشد تولید نفت و افزایش صادرات گاز در دولت دوازدهم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری شامگاه سه‌شنبه (هفتم آذرماه) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، گزارش عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم را در بخش های مختلف از جمه انرژی و نفت ارایه کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های اساسی برای سال 96 و برنامه‌های کلی برای چهار سال پیش رو در این 100 روز تدوین شده و همچنین بودجه در دولت برای ارائه به مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است.
    نگاهی به عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم در صنعت نفت نشان می دهد که برنامه های اتخاذ شده در دولت یازدهم، با سرعت بیشتری دنبال شده است.
    برنامه ها و اقدات دولت یازدهم در بخش های مختلف بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، منجر به افزایش تولید و ارتقای جایگاه کشورمان در عرصه بین المللی و بازار جهانی انرژی شد که این روند در دولت دوازدهم نیز همچنان دنبال می شود.

    * وضعیت صنعت نفت و گاز در آغاز به کار دولت دوازدهم
    تولید نفت در مرداد ماه سال 1396 بالغ بر سه میلیون و 890 هزار بشکه در روز و در پنج ماهه اول سال 1396 بالغ بر سه میلیون و 870 هزار بشکه در روز بوده است.
    متوسط صادرات نفت خام و میعانات گازی در هفت ماهه اول سال 1396 بالغ بر 2.6 میلیون بشکه در روز بود که این شاخص در مرداد ماه سال 1396 به بیش از 2.7 میلیون بشکه در روز رسیده است.
    ظرفیت تولید میدان پارس جنوبی به حداقل 575 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.
    در اسفند 1395 از میدان های مشترک غرب کارون روزانه 280 هزار بشکه نفت خام تولید شده است که افزایش بیش از چهار برابری تولید نسبت به شروع کار دولت یازدهم را نشان می دهد.
    در انتهای شهریور 96 حدود 75 درصد خانوارهای روستایی از شبکه گاز بهره مند بوده اند؛ سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه ها به حدود 11 درصد کاهش یافته است.
    در شهریور 1396 حدود 26.3 میلیون لیتر در روز بنزین یورو 4 تولید شده که این شاخص در ابتدای دولت یازدهم 3.3 میلیون لیتر در روز بوده است.
    صادرات گازوییل در شهریور سال 96 با احتساب بانکرینگ (سوخت رسانی به شناورها) 11.5 میلیون لیتر در روز بوده که 10.7 میلیون لیتر به صادرات و 800 هزار لیتر به بانکرینگ اختصاص داشته، این در حالیست که صادرات نفت گاز و بانکرینگ در ابتدای استقرار دولت یازدهم 1.2 میلیون لیتر در روز بوده است.
    صادرات نفت کوره با احتساب بانکرینگ در شهریور 1396 به 50 میلیون لیتر در روز رسید.


    ** مهم ترین اقدامات انجام شده در صنعت نفت
    تداوم تامین منابع مالی و توان فنی و پیمانکاری برای تکمیل فازهای پارس جنوبی و میادین مشترک نفتی غرب کارون و نیز ادامه روند افزایش تولید از میادین نفتی مشترک غرب کارون به گونه ای که در 100 روز گذشته حداقل 45 هزار بشکه به تولید میدان آزادگان جنوبی، 20 هزار بشکه به تولید میدان یادآوران اضافه شده استف از مهمترین اقدام های دولت دوازدهم به شمار می رود.
    فراهم کردن زمینه های لازم برای انعقاد 9 فقره قراردادهای خارجی در قالب ساختار جدید به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی در برخی از میادی نفتی و گازی، افزایش میزان صادرات گازطبیعی به کشور عراق طی 100 روز گذشته از 6 میلیون مترمکعب در روز به حدود 10 میلیون مترمکعب در روز نیز گام های دیگری است که صنعت نفت در 100 روز نخست دولت دوازدهم برداشته است.
    همچنین برای این مدت می توان به اجرایی شدن اولین قرارداد بهینه سازی مصرف سوخت برای طرح نوسازی کامیون های فرسوده و پرداخت از محل ماده (12) قانون رفع موانع تولید اشاره کرد به گونه ای که طی 100 روز گذشته تعداد حدود یک هزار کامیون جدید، تحویل متقاضیان شده است.
    راه اندازی خط لوله گازی 42 اینچ دامغان - کیاسر - نکاء به طول 170 کیلومتر برای تامین مطمئن و مداوم گاز استان های شمالی و شمال شرقی بویژه گلستان و مازندران، تداوم تامین منابع لازم برای اجرای طرح های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در مناطق محروم نفتخیز و گازخیز در قالب 300 پروژه اجرایی و افزایش 118 هزار بشکه ای متوسط تولید نفت خام و میعانات گازی و 130 هزار بشکه ای متوسط صادرات نفت خام در نیمه نخست سال 1396 نسبت به سال 1395 از دیگر اقدام های وزارت نفت در مدت یاد شده است.
    در نیمه نخست امسال به طور متوسط روزانه نزدیک به هفت روستا گاز رسانی شده است و بنابراین در مجموع در 6 ماه ابتدای امسال در مجموع به 1200 روستا و 14شهر جدید گاز رسانی شده است.
    متوسط میزان صادرات نفت کوره و گازوییل در نیمه نخست سال 1396 به ترتیب حدود 45 و 10 میلیون لیتر در روز بوده است.

    ** برنامه دولت دوازدهم برای آینده صنعت نفت
    تعیین تکلیف و نهایی کردن توافقات در پاره ای از قراردادهای جدید نفتی شامل میدان ها و مخازن نفتی دهلران، سهراب، لایه نفتی پارس جنوبی، یاران، منصوری، بند کرخه، آب تیمور، چنگوله و سلمان نفت و گاز دارخوین، کوپال و مارون بنگستان، فرزاد ب، فروزان و اسفندیار در دستور کار دولت دوازدهم قرار دارد.
    همچنین وزارت نفت در این دوره فعال شدن فرآیند مناقصه واگذاری طرح توسعه میادین نفتی مشترک آزادگان و یادآوران، عقد قرارداد جمع آوری گازهای آلاینده دی اکسید کربن در منطقه پارس جنوبی، اتمام مناقصه خط لوله گوره - جاسک و آغاز به کار احداث آن و تعیین تکلیف و تصمیم گیری در خصوص قرارداد صادرات گاز به پاکستان را پیگیری خواهد کرد.
    تعیین تکلیف مذاکره با توتال، شل و باسف (BASF) برای احداث پتروشیمی در ایران، عقد قرارداد با مشاور بین المللی برای تهیه نقشه توسعه صنعت میان دستی پتروشیمی در منطقه شرق عسلویه، ساماندهی نحوه توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، بهره برداری اقتصادی از ال.پی.جی (LPG) ایلام با استفاده از ظرفیت سایر پالایشگاه های گاز در جهت حفظ محیط زیست، برنامه ریزی برای تکمیل گاز رسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان و شروع اجرایی خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار، تشکیل و فعال کردن کارگروه جذب منابع مالی (داخلی و خارجی) برای نفت و عقد قرارداد با شرکت های اعتبارسنجی بین المللی برای تعیین رتبه اعتباری شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دیگر برنامه های دولت دوازدهم در صنعت نفت به شمار می رود.

    برچسب ها