عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد

موانع ورود سرمایه گذار خارجی به بازار سرمایه چیست؟

عصر بازار : به گفته یک کارشناس بازار سرمایه،‌ شفاف نبودن اطلاعات،‌ حاشیه سود پایین و ریسک بالا، باعث امتناع سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه کشورمان است.

موانع ورود سرمایه گذار خارجی به بازار سرمایه چیست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، امین ناطقی راد اظهارکرد:‌ در حال حاضر برای ورود سرمایه گذار خارجی به بازارسرمایه، در حوزه های مختلف مشکلات زیادی وجود دارد. اگر زیرساخت‌ها آماده نباشد،‌ سرمایه گذار خارجی رغبت نمی‌کند وارد بازارمان شود.

    این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: شفاف نبودن اطلاعات،‌ حاشیه سود پایین و ریسک بالا باعث امتناع سرمایه گذار خارجی در  بازار سرمایه کشورمان است.

    او افزود: بطورمثال نگاهی به صنعت پالایشگاهی نشان می دهد،‌ علاوه بر این که نرخ خوراک ابهام زیادی دارد، قیمت فروش محصولات آن ها به شرکت پالایش و پخش نیز با ابهام زیادی روبرو است.برای حل مشکلات سرمایه گذاری در بخش صنعت پالایشگاهی، بهترین کار این است که وزارت نفت صورت های مالی ماهانه خرید و فروش‌ها را ارائه دهد. در این صورت سرمایه گذار می‌تواند جمع و تفریق برای سرمایه گذاری را با استفاده از اطلاعات شفاف انجام دهد.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه:  از سوی دیگر شرکت های سنگ آهنی نیز تا به حال تسهیلات دولتی می گرفتند،‌ اما فشاری که برای تسویه کردن این وجوه به این شرکت ها وارد می شود، حاشیه سود این شرکت ها را خیلی کم کرده است. سرمایه گذار خارجی وقتی این ریسک ها را تحمل می کند، انتظار حاشیه سود بالا و شفافیت زیاد دارد،‌ اما در بورس تهران این فاکتورها به درستی وجود ندارند.

    به همین علت به نظر می رسد در این شرایط فعلی، حتی اگر توافق هم صورت بگیرد، زمان زیادی برای ورود سرمایه گذار خارجی لازم است، ‌زیرا هنوز زیرساخت ها برای ورود سرمایه گذار خارجی فراهم نیست.

    ناطقی راد گفت: در صنعت خودرو نیز هرچند پتانسیل‌های تولیدی زیادی  وجود دارد،‌اما ورود سرمایه گذار خارجی به عنوان سهامدار به این صنایع با مشکلات زیادی مواجه است که می ‌توان گفت خصوصی نبودن کامل شرکت های خودروسازی، اصلی‌ترین مانع باشد. البته باید توجه کرد که که صنعت خودرو سازی ایران در منطقه بی همتاست و با رفع چند مشکل ساختاری ساده می توان برای ورود سرمایه گذار خارجی در این بخش آماده شد.

    برچسب ها