عصر خودرو

برای نخستین بار در پنج ماه گذشته؛

ذخایر ارزی عربستان افزایش یافت

عصر بازار- ذخایر ارزی بانک مرکزی عربستان سعودی در اکتبر برای نخستین بار در پنج ماه گذشته افزایش یافت.

ذخایر ارزی عربستان افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، داده‌های رسمی نشان می‌دهد ذخایر ارزی بانک مرکزی عربستان در اکتبر برای نخستین بار پس از ژوئن امسال افزایش یافت که منعکس‌کننده  تاثیر افزایش قیمت نفت و اقدامات ریاضتی دولت بر کاهش فشار روی دارایی‌های دولتی است.

    دارایی خارجی خالص بانک مرکزی عربستان سعودی با 8.3 میلیارد افزایش نسبت به ماه سپتامبر، در ماه میلادی گذشته به 485.9 میلیارد دلار افزایش یافته است، هرچند که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد کاهش یافته است. ذخایر ارزی بانک مرکزی عربستان سعودی در زمان اوج در اوت سال 2014، پیش از آنکه به دلیل کاهش شدید قیمت نفت این اُفت را تجربه کند معادل 737 میلیارد دلار بود.

    دولت سعودی برای پوشش کسری بودجه عظیم خود که به دنبال درآمد کم صادرات نفت ایجاد شد و نیز ایجاد صندوق سرمایه گذاری دولتی خود که در حال تبدیل به یک عامل  کلیدی برای توسعه اقتصادی این کشور است، بخش عمده ای از این ذخایر را برداشت کرده است.

    امسال دورنمای مالی ریاض بهبود یافته است. در شرایطی که قیمت نفت برنت به بالاترین سطح دو سال اخیر (65دلار در هر بشکه) صعود کرده و اقدامات ریاضت اقتصادی از جمله افزایش مالیات‌ها و هزینه‌ها، کسری بودجه را محدودتر ساخته است.

    در 9 ماه نخست سال 2017، کسری بودجه این کشور به 121.5 میلیارد ریال سعودی(32.4 میلیارد دلار) رسیده است که در مقایسه با سال قبل، 40 درصد کمتر است. بعلاوه، دولت سعودی در نیمه دوم سال موفق شده است با استفاده از اوراق قرضه اسلامی، بخشی از کسری بودجه خود را پوشش دهد.

    دارایی‌های خارجی عربستان سعودی غالبا به شکل اوراق بهادار بوده است که با 1.1 میلیارد دلار افزایش در اکتبر، به  329.6میلیارد دلار رسیده است. بخشی دیگر از این دارایی‌ها را سپرده های این کشور در بانک‌های خارجی تشکیل می‌دهد که با 9.3 میلیارد دلار افزایش به 99.5 میلیارد دلار رسیده است.

    وام اعطایی به بخش خصوصی در اکتبر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز 1.2 درصد کاهش داشت که هشتمین کاهش ماهانه متوالی وام‌دهی بانکی بود و نشان داد اقتصاد عربستان سعودی کماکان به دلیل سیاست‌های ریاضتی ضعیف باقی مانده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو