عصر خودرو

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم مطرح کرد:

پیش بینی تولید ۱۳میلیون تن گندم در سال آینده

عصر بازار- مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم با بیان اینکه تولید گندم سال آیند کمی بیش از نیاز کشور خواهد بود، افزود: تا پایان آذر سطح زیر کشت گندم نزدیک به ۶ میلیون هکتار می رسد و پیش بینی می شود تولید گندم در سال آینده به بیش از ۱۳ میلون تن برسد.

پیش بینی تولید ۱۳میلیون تن گندم در سال آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، اسماعیل اسفندیاری پور با تاکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه 2.6 درصد رشد اقتصادی به بهره وری اختصاص داده شده است، افزود: بر اساس این برنامه سطح زیر کشت گندم از 6 میلیون و 500 هزار هکتار به 6 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است و همزمان افزایش تولید نیز داشته ایم.

    وی ادامه داد: تامین به موقع و کافی نهاده های با کیفیت مورد نیاز کشاورزان و همچنین بکارگیری روش های نوین مهمترین اقدام وزرات جهاد کشاورزی بود که منجرب به افزایش بهره وری شده است.

    اسفندیاری پور با بیان اینکه تا کنون بیش از 432 هزار تن بذر گندم اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفت است، اضافه کرد: در چهار ساله گذشته 78 هزار دستگاه تراکتور، دو هزار و 100 دستگاه کمباین و 12 هزار دستگاه کارنده کشت مکانیزه گندم و سایر ادوات مورد نیاز کشاورزان با تسهیلات کم بهره در اختیار آنان قرار گرفته است.

    وی توجه به کیفیت گندم را یک بخش بسیار مهم در افزایش بهره وری در سال های اخیر بر شمرد و گفت: دو موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال همواره با موسسات بین المللی در خصوص  اصلاح ژنتیکی بذر گندم مصرفی تبادل اطلاعات و دانش داشته اند تا متناسب با نیاز کشور بذر کیفی معرفی کنند.

    اسفندیاری پور افزود: در چهار سال گذشته بخش تحقیقات هر ساله 6-5 رقم کیفی جدید معرفی کرده است که این ارقام از دو ویژگی افزایش عملکرد و در واحد سطح و کیفیت برخودار هستند.

    مشاورز وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه رقم های معرفی شده باید حداقل پروتئین، گلوتن و سایر پارامترها را داشته باشد، گفت: از 450 شهرستانی که در کشور گندم کشت می کنند به تناسب سطح نزدیک به 8 هزار نمونه گیری و برای آنالیز کیفی به مراکز تحقیقاتی ارسال شد، بر اساس ارزیابی این مراکز نزدیک به 25 درصد گندم کشور 12 تا 15 درصد پروتئین دارد که جز گندم های ممتاز جهانی محسوب می شود، 68 درصد بین 11 تا 12 درصد پروتئین دارد که جز گندم درجه دو طبقه بندی می شود و کمتر 7 درصد کمتر از 10 درصد پروتئین دارد که جز گندم های درجه 3 جهانی هستند.

    اسفندیاری پور اظهار کرد: چنین مشخصاتی متناسب با انواع نانی است که در ایران پخت می شود ضمن اینکه برای نان های حجیم که مصرف سالانه آن ها در ایران کمتر از 350 تا 400 تن است ما سالانه چهار تا پنج میلیون تن تولید گندم تولید می کنیم که 9 تا 10 برابر بیش از نیاز کشور است.

    به گفته وی این نوع گندم کیفی که مناسب پخت نان های حجیم است در مناطقی از خوزستان، گلستان، مازندران ، دشت مغان، جنوب استان فارس، دشت عباس استان ایلام، جنوب ایران و اقلایم مشابه تولید می شود،بیان کرد: برای گندم مورد نیاز ماکارونی هم به میزان کافی گندم دروم در کشور تولید می شود به طوری که هم اکنون گندم ایران به کشور ایتالیا که مهد ماکارونی جهان است صادر می شود.

    وی با بیان اینکه بخش مهم نگهداری، فرآوری تولید آرد، فرآوری خمیر در صنعت پخت نان نیز اهمیت زیادی در نان دارد، خاطر نشان کرد: استاندارد ملی ایران این سه گروه گندمی که در کشور تولید می شود را در محدوده گندم خوراک انسانی قرار می دهد و بی کیفیتی نان را باید پس از برداشت گندم جستجو کرد.

    مشاورز وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تولید ملی گندم کفاف نیاز داخلی را می دهد و نباید با برخی از اظهار نظرهای غیر کارشناسی نا امنی اقتصادی و روانی در بین مردم ایجاد کرد.

    اسفندیاری پور در پایان اضافه کرد: نمی توانی با وجود تمام تلاطم های اقتصاد جهانی امنیت غذایی کشور را به خطر انداخت و باید متناسب با 80 میلیون نیاز غذایی کشور برنامه ریزی و عمل کرد

    برچسب ها