عصر خودرو

وزیر امور خارجه ایران :

مذاکرات بین ایران و اتحادیه اوراسیا در زمینه تعرفه‌های ترجیحی نهایی شده است

عصر بازار- وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت گسترش همکاری‌های دو کشور ایران و ارمنستان در حوزه انرژی تاکید کرد.

مذاکرات بین ایران و اتحادیه اوراسیا در زمینه تعرفه‌های ترجیحی نهایی شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در همایش مشترک تجار ایران و ارمنستان که با حضور تعدادی از فعالان اقتصادی عرصه دولتی و خصوصی دو کشور در ایروان برگزار شده بود، اظهار کرد: سابقه مراودات ایرانیان با ارامنه به قرن‌ها قبل بر می‌گردد و علاوه بر این ما بسیار خوشبخت هستیم که گروه زیادی از ارمنی‌ها، ایران را به عنوان کشور خود انتخاب کردند و جزو شهروندان بسیار خوب و صمیمی ما هستند و در حوزه‌های مختلف کشور حضوری فعال دارند که از جمله می‌توان به مجاهدت آنها در برابر بیگانگان در طول جنگ تحمیلی و همچنین حوزه‌هایی چون اقتصادی اشاره کرد و ما به داشتن چنین شهروندان شریفی افتخار می‌کنیم.

    این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در این مراسم که همتای ارمنی‌اش نیز حضور داشت، اظهار کرد: ایران و ارمنستان از زمان استقلال این کشور روابط نزدیک و رو به رشدی داشته‌اند و به عنوان دو کشور همسایه هیچ مانعی بر سر راه توسعه روابط همه‌جانبه بین دو کشور وجود ندارد.

    وی ادامه داد: وظیفه دولت‌های دو کشور بسترسازی برای تسهیل مراودات و مراودات مردم دو کشور در سطوح مختلف است از جمله ارتباط مردم با مردم، تعامل نخبگان و تجار دو کشور با یکدیگر و ما در این زمینه تلاش کرده‌ایم که زیرساخت‌های لازم سیاسی و حقوقی را برای این همکاری‌ها فراهم کنیم. در همین چارچوب اسناد و موافقتنامه‌هایی نیز بین دو کشور امضا شده تا روند مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک تسهیل شود.

    وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اما کار اصلی در زمینه پیشبرد روابط اقتصادی همه‌جانبه بین دو کشور بر عهده شما نمایندگان بخش خصوصی است. این بخش خصوصی است که می‌تواند موتور محرکه روابط همه‌جانبه تجاری و اقتصادی بین دو کشور باشد.

    ظریف با بیان اینکه خوشبختانه در هر دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای همکاری در این زمینه‌ها وجود دارد، افزود: ایران در زمینه‌های علوم مختلف و فناوری‌های جدید، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و در بسیاری از شاخص‌های علوم و تکنولوژی‌های جدید جزو کشورهای پیشرو در جهان قرار دارد. در زمینه صنعتی نیز محصولات خوبی در ایران تولید می‌شود که از توانایی رقابت جدی در سطح جهانی برخوردار است که به عنوان نمونه می‌توان به مولدهای برقی که در ایران تولید می‌شود اشاره کرد. این مولدها با پیشرفته‌ترین و پربازده‌ترین نمونه‌های خارجی‌اش در عرصه جهانی قابل رقابت است.

    این دیپلمات عالیرتبه کشورمان گفت: همکاران من در بخش خصوصی این توانمندی را دارند که در بسیاری از حوزه‌های توسعه در ارمنستان به عنوان شریک فعال حضور داشته باشند و یکی از حوزه‌های همکاری بین ایران و ارمنستان، موضوع انرژی است چنانکه می‌توانیم در این زمینه ارتباطات سودمندی را بین دو کشور داشته باشیم.

    ظریف به منابع غنی کشاورزی و دامپروری در ارمنستان اشاره کرد و گفت: این محصولات می‌تواند بخش مهمی از مبادلات تجاری بین دو کشور را تشکیل دهد.

    وی افزود: از جمله حوزه‌های دیگر جهت همکاری ایجاد کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی مشترک است به صورتیکه بخشی از کالا در ایران تولید شود یا ماده اولیه آن از ایران تامین شود و بخشی دیگر در ارمنستان ساخته شود و سپس به بازارهای دو کشور و همچنین دیگر کشورها برای فروش عرضه شود و ما برای انجام این اقدامات می‌توانیم از ظرفیت مناطق تجاری آزاد دو کشور بهره بگیریم.

    وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به مذاکرات ایران با اتحادیه ارواسیا که ارمنستان نیز عضو آن است اشاره کرد و گفت: مذاکرات بین ایران و این اتحادیه نهایی شده و به زودی با امضای موافقتنامه تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و این اتحادیه، فرصت جدیدی برای همکاری فراهم می‌شود.

    ظریف در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: چنانکه موانعی در جریان توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و همکاری بیشتر تجار دو کشور وجود داشته باشد ما این آمادگی را داریم که در جهت حل این مشکلات اقدام کنیم.

    برچسب ها