عصر خودرو

مدیریت ریسک، چالش امروز اقتصاد ایران و صنعت بیمه

عصر بازار- بروز حوادث سلسه وار با منشاء طبیعی و انسانی در دو سال گذشته که بار مالی سنگینی را بر دوش اقتصاد ایران و بویژه صنعت بیمه نهاده است، دست اندرکاران صنعت بیمه را بر آن داشته است تا معضل «مدیریت ریسک» را نقد و بررسی کنند.

مدیریت ریسک، چالش امروز اقتصاد ایران و صنعت بیمه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بروز حادثه آتش سوزی در پتروشیمی ها که بزرگترین آن پارسال در مجتمع پتروشیمی بوعلی به وقوع پیوست، حادثه برخورد دو قطار در سمنان، تخریب ساختمان پلاسکو، آتش سوزی در پالایشگاه نفت تهران و در نهایت زلزله کرمانشاه از جمله حوادثی است که در نزدیک دو سال گذشته به دلیل تلفات بالای انسانی و مالی ناشی از آن، ذهن افکار عمومی را درگیر خود کرده است.
    با توجه قرار گرفتن ایران روی کمربند زلزله، اگر به این حجم حوادث با منشاء انسانی، مخاطرات ناشی از وقوع بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله و خشکسالی را بیفزاییم، به حجم بالای خسارت های مالی و معنوی ناشی از بروز حوادث می رسیم که چاره مقابله با آن در مدیریت ریسک در همه ابعاد آن خلاصه می شود.
    همین اهمیت ریسک موجب شده تا همایش امسال «بیمه و توسعه» به موضوع «مدیریت ریسک و بیمه؛ الزامات، چالش ها و راهکارها» اختصاص یابد تا پژوهشگران راه هایی را برای کاهش هزینه ها و آسیب های وقوع این حوادث در کشور ارایه دهند.
    آنگونه که محمد صفری رئیس پژوهشکده بیمه روز سه شنبه در نشست خبری این همایش عنوان کرد، در کشور حادثه خیزی چون ایران، باید مدیریت ریسک را پیش از حوادث پیگیری کرد تا خسارات ناشی از این حوادث فارغ از اینکه منشاء آن انسانی یا طبیعی باشد، به حداقل برسد.
    به گفته وی، این ریسک در شاخه های مختلف فعالیت های اقتصادی و اجتماعی قابل پیگیری است؛ برای نمونه ایمن شدن جاده ها و حرکت به سمت رانندگی بی خطر، بخشی از مدیریت ریسک است که نتیجه آن در کاهش تلفات حوادث رانندگی قابل مشاهده است؛ یا اینکه با ساختمان های ایمن می توان خسارات جانی و مالی کمتری در زمان بروز زلزله و سیل و نظایر آن متحمل شد.
    رئیس پژوهشکده بیمه گفت: در کشوری چون ایران باید مناطق مختلف بر اساس خطراتی که با آن مواجه است، تقسیم بندی شود و نمی توان همان بیمه نامه ای که برای یک استان زلزله خیز صادر می شود، برای استانی که کمتر با این خطر مواجه است، صادر کرد.
    صفری، اهمیت آموزش همگانی و فراگیر برای آمادگی در برابر حوادث و برنامه ریزی برای استفاده هرچه بیشتر مردم از چتر حمایت های بیمه در زمان بروز حوادث را یادآور شد و گفت: در زمینه اعلان پیش هشدارها به مردم و اعلام سریع خطر نیازمند استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های جدید هستیم.
    وی با یادآوری اینکه دستگاه های اجرایی مختلفی اعم از سازمان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در زمینه مدیریت ریسک نقش دارند، گفت: مدیریت ریسک در حوادثی با منشاء انسانی بسیار با اهمیت است؛ اینکه راه ها و ساختمان های ایمن داشته باشیم و ساختمان ها، صنایع و بنگاه های بزرگ اقتصادی تحت پوشش بیمه باشند، بسیار حیاتی است.
    صفری برخورداری جامعه از سازه های ایمن و جاده های ایمن را از حقوق شهروندان ذکر کرد و گفت: باید درک جامعه را از بروز ریسک بالا برد به شکلی که به اولویت جامعه تبدیل شود زیرا در این صورت است که به یک مطالبه عمومی جامعه تبدیل می شود.
    رئیس پژوهشکده بیمه در عین حال با بیان اینکه شرکت های بیمه نیز باید مدیریت ریسک را سرلوحه خود قرار دهند، تاکید کرد: اینکه برای مناطق مختلف بیمه نامه های مختلف صادر شود، یکی از راه های مدیریت ریسک است.
    صفری با بیان اینکه هاز 137 مقاله تخصصی به همایش بیمه و توسعه، 15 مقاله در پنج نشست تخصصی ارایه می شود، اظهار داشت: در حاشیه برگزاری این همایش یک روزه دیدارهایی بین شرکت های بیمه خارجی و مدیران صنعت بیمه ایران پیش بینی شده است تا تجارب خود را در زمینه مدیریت ریسک به اشتراک گذارند.
    وی با اشاره به تصویب لایحه تاسیس صندوق بیمه حوادث همگانی برای بیمه ساختمان ها گفت: پژوهشکده بیمه ساز و کار فعالیت این صندوق را طراحی کرده است تا به محض تصویب نهایی در مرجع ذیربط اجرایی شود.
    به گفته صفری، در طراحی این صندوق از تجربه کشور ترکیه که صندوق مشابهی در این زمینه تاسیس کرده، بهره گرفته شده است و پژوهشکده بیمه در تلاش است یک کارگاه تخصصی نیز در این حوزه با کارشناسان نیوزیلندی برگزار کند.
    به گزارش ایرنا، بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه، با مشارکت کارشناسان و دست اندرکاران صنعت بیمه سیزدهم آذرماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود؛ این دوره همایش، بر خلاف دوره های گذشته همایش در سطح ملی برگزار می شود.

    برچسب ها