عصر خودرو

در هفته گذشته رخ داد؛

افزایش ۲.۹ درصدی قیمت سرب

عصر بازار- قیمت فلز سرب در بازار بورس فلزات لندن طی هفته گذشته در مجموع روند صعودی را طی کرد و حدود ۲.۹ درصد نسبت به روز پایانی هفته قبل افزایش داشت. در کنار کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از سرب و افزایش تقاضا برای این فلز، کاهش شاخص ارزش دلار آمریکا، مهم‌ترین عاملی بود که سبب رشد قیمت این فلز شد.

افزایش ۲.۹ درصدی قیمت سرب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، در نمودار 1، میزان موجودی و قیمت نقدی فلز سرب در بورس فلزات لندن از 24 اکتبر تا 24 نوامبر آورده شده است. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، میزان موجودی شمش سرب تصفیه شده در انبارهای بورس فلزات لندن طی این یک هفته در مجموع روند نزولی را طی کرده است، هرچند که در برخی روزها نیز موجودی انبارها افزایش داشت .

    در روز ابتدایی نوامبر میزان موجودی سرب در انبارهای بورس فلزات لندن برابر 149 هزار و 250 تن بود که طی 3 هفته طی شده از این ماه میزان موجودی با حدود 2.6 درصد کاهش به 145 هزار و 325 تن رسید. برخلاف روند موجودی که تقریبا با شیب ملایمی طی این یک ماه کاهش یافت، قیمت سرب در بورس فلزات لندن، روند متفاوتی را طی کرد. همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، قیمت سرب در بورس فلزات لندن در 10 نوامبر به بیشترین میزان خود در 3 هفته ماه نوامبر یعنی 2 هزار و 547 دلار به‌ازای هر تن رسید. در ادامه طی یک روند نزولی در 17 نوامبر با رسیدن به 2 هزار و 409 دلار به‌ازای هر تن به کمترین میزان خود طی ماه نوامبر افت کرد اما پس از آن طی هفته گذشته مجددا روند صعودی به خود گرفت.

    مهم‌ترین عامل افزایش قیمت سرب در بورس فلزات لندن کاهش شاخص دلار آمریکا طی هفته گذشته بود. پس از روز 20 نوامبر، شاخص ارزش دلار آمریکا، روند نزولی را طی کرد و در روز 22 نوامبر با رسیدن به 93.22 واحد به کمترین میزان خود طی یک ماه قبل رسید. این روند نزولی طی روزهای بعد نیز ادامه یافت و در روز 24 نوامبر شاخص ارزش دلار آمریکا با حدود 1.5 درصد کاهش نسبت به ابتدای هفته به 92.782 واحد رسید. درحال حاضر یورو و پوند انگلستان نسبت به دلار آمریکا وضعیت مناسب‌تری دارند و افزایش ارزش یورو و پوند، موجب کاهش ارزش دلار آمریکا شده است. همین امر نیز موجب ترغیب مجدد سرمایه‌گذاران به حضور در بازار کامودیتی‌ها بوده است.

    همچنین در هفته گذشته، میزان نرخ تورم دولت چین در ماه اکتبر اعلام شد. میزان تورم این ماه، برخلاف انتظار بیش از پیش‌بینی‌های اولیه بود. که همین امر خود می‌تواند، زمینه‌ساز تقویت قیمت کامودیتی‌ها باشد. از دیگر اتفاقات چین، ادامه روند قوانین سختگیرانه زیست‌محیطی است که از یک‌سو معادن سرب این کشور را با مشکل روبه‌رو کرده و از طرف دیگر با ادامه کاهش تولید سرب ثانویه در این کشور، نیاز به واردات کنسانتره و شمش سرب چین را بالا برده و همین امر محرک قیمت‌های جهانی بوده است

    برچسب ها