عصر خودرو

یک مدیر سرمایه‌گذاری :

تحرک نقدینگی عامل رشد بورس است

عصر بازار- مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری بانک خاورمیانه درباره دلایل رشد شاخص کل بازار سرمایه گفت: بخشی از رشد چند ماه اخیر شاخص بورس را باید به رشد قیمت های جهانی کامودیتی‌ها و تحرک نقدینگی مرتبط دانست.

تحرک نقدینگی عامل رشد بورس است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، امیر صالحی در خصوص دلایل رشد شاخص کل بازار سرمایه در روزهای گذشته، با اشاره به این که بدون شک یکی از محرکه‌های قوی اقتصاد کشور، رشد قیمت کامودیتی‌ها مانند نفت، پتروشیمی، فولاد و مس و ... است، گفت: اقتصاد ایران در چند سال اخیر به دلیل کاهش شدید قیمت های جهانی کامودیتی ها به خصوص نفت آن هم به خاطر مازاد عرضه و کاهش تقاضا، دوران سختی را تجربه کرده است.

    مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری بانک خاورمیانه افزود: بنابراین بدلیل شرایط بسیار بد عرضه و تقاضا در دنیا، حتی با وجود سیاست‌های به شدت انبساطی بانک مرکزی برخی کشورها مانند امریکا و انگلیس، عرضه کنندگان کامودیتی به کاهش و مدیریت سمت عرضه اقدام کردند.

    وی اضافه کرد: به عنوان مثال در مورد فولاد، بحث آلایندگی و تصمیم کشور چین به عنوان بزرگترین کشور تولیدکننده و مصرف کننده این محصول، به کاهش ظرفیت و تعطیلی 20 درصد تولید انجامید که در این موضوع می توان عمده افزایش نرخ قیمت‌های جهانی را بدلیل کاهش سمت عرضه دانست.

    تاثیر قیمت کامودیتی ها

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بر این اساس شاخص کل بازار سرمایه هم تا حد زیادی مبتنی بر کامودیتی‌ها است یا به عبارت دیگر بیشتر شرکت‌های شاخص‌ساز تالار شیشه‌ای، از رشد قیمت‌های کامودیتی اثر مثبت می‌گیرند؛ بنابراین بخشی از رشد چند ماه اخیر شاخص کل را باید به رشد قیمت های جهانی کامودیتی‌ها مرتبط دانست.

    صالحی با تاکید دوباره بر این موضوع که بازار سرمایه ایران تا حد بسیار زیادی متاثر از کامودیتی‌ها است، یکی دیگر از عوامل مثبت تاثیرگذار بر شرکت های مبتنی بر کامودیتی را قیمت دلار عنوان کرد و افزود: رشد قیمت دلار اثر مثبتی بر روند فروش و سودآوری این شرکت‌ها دارد.

    نوسان دلار

    وی اظهار داشت: البته سایر شرکت های بازار سرمایه که در ظاهر مبتنی بر دلار نیستند نیز با رشد قیمت دلار، احتمالا به همان نسبت خواهند توانست نرخ فروش محصول و خدمات خود را در مقایسه با محصول وارداتی که به دلیل رشد نرخ دلار قیمت بالاتری در بازار دارند، رشد دهند.

    مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری بانک خاورمیانه در ادامه با بیان این که رشد فروش طبیعتا با رشد سودآوری و رشد قیمت سهم ها در بازار همراه خواهد بود تصریح کرد: بنابراین رشد نرخ ارز و انتظار برای رشد بیشتر دلار، موجب رشد شاخص کل بازار سرمایه شده است.

    تحرک نقدینگی

    این کارشناس در ادامه گفت: از سوی دیگر سیاست بانک مرکزی در کاهش نرخ های بهره بدون ریسک بانک ها و اوراق خزانه اسلامی تا کنون به خوبی جواب داده است؛ به نحوی که نرخ تنزیل اوراق خزانه اسلامی که زمانی بالای 30 درصد بود در حال حاضر در محدوده 15 تا 17 درصد معامله می شود که این موضوع موجب تحرک نقدینگی در بازار سهام و به دلیل دیگری برای رشد شاخص بورس تبدیل شده است.

    صالحی افزود: علاوه بر این، بازار سرمایه به شدت به تغییرات نرخ بدون ریسک حساس  است و رابطه ای معکوس با آن دارد. به عبارت دیگر کاهش هر چه بیشتر سود بدون ریسک سبب کاهش نرخ تنزیل و طبیعتا رشد نسبت قیمت به سود متوسط بازار می شود.

    بر این اساس با کاهش نرخ بهره، نسبت P/E بازار بالا می رود یا به عبارت دیگر بازار به یک واحد سود قیمت بالاتری به نسبت قبل می دهد و سبب رشد بازار سرمایه می شود.

    برچسب ها