عصر خودرو

ارزش ۱۸.۴ درصد سهام شرکتهای سهام عدالت مشخص نیست

عصر بازار- تعداد شرکتهای سرمایه‌پذیر سهام عدالت دارای قیمت قطعی و غیرقطعی ۶۰ مورد است که از این میان سهام ۴۹ شرکت(معادل ۸۱.۶ درصد شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت) دارای قیمت قطعی است.

ارزش ۱۸.۴ درصد سهام شرکتهای سهام عدالت مشخص نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ،  بنابر اعلام سازمان خصوصی سازی، هیات واگذاری به موجب ماده 39 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل44 قانون اساسی تشکیل شده است و دو نفر از نمایندگان به انتخاب مجلس به عنوان ناظر در تمام جلسات این هیأت حضور دارند. همچنین این نهاد همچون سایر نهادها تحت نظارت و رصد همیشگی دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور قرار دارد.

    افزون بر این، تعداد شرکتهای سرمایه‌پذیر سهام عدالت دارای قیمت قطعی و غیرقطعی 60 مورد است، که به موجب مصوبه جلسه مورخ 16/8/1396 تعداد آنها صرفا به شرکت‌های دارای قیمت قطعی یعنی 49 مورد رسیده است.

    همچنین به موجب تصویب نامه جلسه مورخ 16/8/1389 هیات وزیران، «دستگاه های اجرائی مربوط که تا قبل از واگذاری، مسئولیت اعمال مالکیت و مدیریت شرکتهای سرمایه‌پذیر سهام عدالت را بر عهده داشته اند، صرفا تا زمان آزادسازی سهام با عنوان نماینده دولت تعیین می شوند».

    ضمنا این که به موجب تصویب نامه جلسه مورخ 2/12/1395شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، «سازمان خصوصی سازی مکلف شده است تا زمان آزادسازی سهام عدالت، سود سهام مربوط به طرح توزیع سهام عدالت را از شرکتهای سرمایه‌پذیر وصول و متناسب با میزان سهم قابل تخصیص به هر فرد، نسبت به پرداخت سود به مشمولین طرح یاد شده اقدام نماید».

    همچنین به موجب تصویب نامه جلسه مورخ 16/8/1396 شورای مذکور، «مسئولیت نظارت بر شرکتهای سرمایه‌پذیر طرح توزیع سهام عدالت از طریق اجرای حکم بند "ب" ماده (25) قانون برنامه ششم توسعه به سازمان خصوصی‌سازی سپرده شده است.

    بنابراین در حال حاضر اداره، حضور در مجامع، مسئولیت دریافت سود و مسئولیت نظارت بر شرکتهای سرمایه‌پذیر سهام عدالت بر عهده دستگاه اجرائی مربوطه و سازمان خصوصی سازی می‌باشد.

    همچنین به منظور حفظ سهم 20 درصدی دولت از فعالیت پالایشگاهی موضوع تبصره 1 بند ب ماده 3 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، 20 درصد از سهام 6 شرکت پالایشگاهی موجود در سبد سهام عدالت به دولت واگذار و معادل آن 9 درصد از سهام شرکت پالایش نفت آبادان و 36 درصد سهام پالایش نفت شازند اراک به طرح توزیع سهام عدالت به واگذار شده است.

    برچسب ها