عصر خودرو

اتحادیه بین المللی آهن و فولاد اعلام کرد؛

رشد ۳ درصدی تقاضای فولاد در سال ۲۰۱۸

عصر بازار- درسال ۲۰۱۸ میلادی تقاضای فولاد در دنیا بدون در نظر گرفتن چین با نرخ ۳ درصد رشد می کند که ۰.۴ درصد بیش از سال جاری خواهد بود.

رشد ۳ درصدی تقاضای فولاد در سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، سال 2017 به پایان خود نزدیک شده است و تمامی رسانه ها و مراکز مطالعاتی اقدام به پیش بینی بازار در سال 2018  کرده اند.پیش بینی بازار در برخی از گزارش‌ها، پیش بینی‌های قیمتی است و در برخی دیگر از گزارش‌ها در مورد میزان تقاضا و عرضه اطلاعاتی ارایه شده است.

    این در حالی است که اتحادیه بین المللی آهن و فولاد  اعلام کرده است که در سال 2018 میلادی تقاضای فولاد در دنیا بدون در نظر گرفتن چین 3 درصد رشد می کند در حالیکه نرخ رشد تقاضا در سال جاری برابر با 2.6 درصد برآورد شده است.

    اما سوال این است که با لحاظ شدن چین در این برآورد به چه رقمی در مورد میزان تولید و تقاضای فولاد می رسیم؟ برخی از تحلیل ها از رشد 12.5 درصدی تقاضای فولاد در چین در سال 2018 میلادی حکایت دارد که نرخ بسیار بالایی است ولی اتحادیه بین المللی فولاد این پیش بینی را غیر قابل قبول و نادرست می داند.

    در گزارش این اتحادیه آمده است: مطالعات دقیق تر نشان دهنده این است که تقاضای فولاد چین در سال آتی نسبت به سال جاری رشدی نخواهد داشت.

    دلیل اینکه در برخی از مطالعات از رشد تقاضا صحبت شده است این است  که هم اکنون اطلاعات دقیق تری در مورد میزان تولید و عرضه در بازار وجود دارد. در سال‌های قبلی بخشی از تقاضای بازار توسط تولید کنندگانی که در اقتصاد زیر زمینی فعالیت می‌کردند تامین می شد به همین دلیل آماری در مورد میزان تولید و مصرف آنها نبود ولی به دنبال اجرای طرح اصلاحات صنعت فولاد در چین و تعطیل شدن شمار زیادی از واحدهایی که به طور غیرقانونی و با راندمان پایین کار می کردند، هم اکنون آمار در مورد میزان تولید و تقاضا رسما موجود است و به همین دلیل برخی از تحلیل گران بدون توجه به این تغییر مهم در ساختار صنعت فولاد در مورد رشد 10 درصدی تقاضا در سال 2017 میلادی و رشد 12.5 درصدی  در سال آتی  صحبت می کنند.

    اتحادیه جهانی فولاد در این گزارش نوشت: در صورتیکه تقاضای واقعی سال 2018 چین را با تقاضای واقعی سال 2017 مقایسه کنیم، مشاهده می کنیم که تغییر محسوسی در میزان تقاضا ایجاد نشده است.

    بالاترین نرخ رشد تقاضا در کدام کشورها دیده می شود

    طبق گزارش اتحادیه بین المللی آهن و فولاد در سال 2018 میلادی تقاضا در کشورهای صنعتی و توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه همزمان رشد می کند و این شرایط در سال جاری هم مشاهده شد. تعادل نسبی رشد تقاضای فولاد در کشورهای صنعتی و توسعه یافته نشان از سرمایه گذاری های مشابه در بخشهای زیر ساختی  در این مناطق و رشد پایدار اقتصادی و صنعتی در دنیا است.

    در سال 2017  تقاضای فولاد در اتحادیه اروپا 2.5 درصد رشد کرد در حالیکه نرخ رشد تقاضا در کشورهای عضو پیمان نفتا برابر با 4.9 درصد و در کشورهای عضو آ-س-آن بالغ بر 4.8 درصد بود. نکته دیگر اینکه سرعت رشد تقاضا در هند بیش از ژاپن است . این دو کشور که به ترتیب سومین و دومین تولید کننده بزرگ فولاد در دنیا هستند سالهاست رقابت تنگاتنگی در تولید را تجربه  کرده اند ولی به نظر می رسد این رقابت به بازار تقاضا و مصرف هم رسیده باشد. تحلیل گران انتظار دارند ظرف یک دهه آینده هند بتواند ژاپن را پشت سر بگذارد و به عنوان دومین تولید کننده بزرگ فولاد در دنیا فعالیت کند.

    در سال جاری تقاضای فولاد در هند با  نرخ 4.3 درصد و در ژاپن با نرخ 2.9 درصد رشد کرده است ولی همچنان چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد دنیا است و سیاستهایش بازار جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

    برچسب ها