عصر خودرو

(۶۰) Kish Invex ۲۰۱۵

سه لازمه رونق اقتصاد مقاومتی

عصر بازار: محسن رضایی ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدا به بحث اقتصادمقاومتی و مناطق آزاد اشاره کرد وگفت : اقتصاد مقاومتی بر خلاف تبیلغ برخی که آن را مختص به زمان تحریم ها می دانند یک وضعیت کلی در اقتصاد ملی ایران است و باید در تمام مراحل مورد توجه قرار بگیرد .

سه لازمه رونق اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، رضایی همچنین ماده یک سیاست های اقتصاد مقاومتی را زمینه سازی شرایط کلی دانست و گفت : تامین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع انسانی و مالی از جمله ملزمات توسعه سیاست های مقاومتی است. که این عملکرد به منظور توسعه کارآفرینی و مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی صورت می گیرد .
    وی در ادامه سخنانش در توضیح دو ماده دیگر اقتصاد مقاومتی بیان کرد : پیشتازی اقتصاد دانش بنیان ،پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری همواره  به عنوان ماده دوم اقتصاد مقاومتی مطرح است . همچنین محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید ،توانمند سازی نیروی کار ،تقویت رقابت پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان ها به عنوان ماده سوم این سیاست اقتصادی میتواند نقش چشمگیری در شرایط اقتصادی داشته باشد .
    رضایی در ادامه به منابع جهش اقتصادی اشاره کرد و افزود : گسترش و تنوع جغرافیایی جمعیتی فضایی  منابع طبیعی ، همسایگی 15 گانه و ارتباطات منطقه ای ، نیروی انسانی برتر در منطقه ، سابقه تمدنی و قابلیت فرهنگی ،اقتدار و توان امنیت سازی در منطقه ، چهار راه تجاری بین المللی و نظام سیاسی ثبات آفرین از جمله  امکانات جهش اقتصادی کشور است .
    وی همچنین در خصوص  امکان تجارت در مناطق آزاد کشور بیان کرد: روابط خارجی ؛ تجارت و سرمایه گذاری خارجی از محور های مهم اقتصاد مقاومتی است و این مهم بر خلاف تصوری است که نا اگاهانه از اقتصاد مقاومتی ترسیم می شود .با این وجود به نظر می رسد ظرفیت ها و قابلیت های آماده کشور زمینه مناسبی را برای جلب سرمایه گذار خارجی فراهم ساخته. این درحالیست که کشور  مصمم به استفاده کامل از سرمایه های خارجی  و روابط تجاری با منطقه و جهان است .
    دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین حمایت همه جانبه هدفمند  از صادرات کالا و ارائه خدمات به تناسب ارزش افزوده را از زمینه های هموار سازی تجارت بین المللی دانست و گفت : افزایش درآمد ارزی  از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوقات لازم ، گسترش تجارت خارجی ، ترانزیت و زیر ساخت های مورد نیاز ، تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات و  برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیاز های صادراتی  از مواردیست که می تواند در شرایط کنونی کشور را به سمت توسعه تجاری حرکت دهد .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها