عصر خودرو

دبیرکل اتحادیه کارفرمایان پتروشیمی خبر داد؛

نقل‌و انتقال ارز پتروشیمی‌ها مانند زمان تحریم صورت می گیرد

عصر بازار- دبیرکل اتحادیه کارفرمایان پتروشیمی از عدم همکاری بانک های بین المللی با وجود اجرای برجام در نقل و انتقالات وجوه حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: دقیقا مانند زمان تحریم پول ها از طریق دبی وارد می شود.

نقل‌و انتقال ارز پتروشیمی‌ها مانند زمان تحریم صورت می گیرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس؛ احمد مهدوی ابهری دبیرکل اتحادیه کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به آخرین وضعیت نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی،‌گفت: متأسفانه بعد از اجرای برجام انتظار داشتیم نقل و انتقالات مالی راحت‌تر صورت گیرد اما می‌بینیم هم اکنون مشکلات ما پابرجاست و مانند شرایط تحریم پول خود را از مشتریان خود دریافت می‌کنیم.

    وی ادامه داد: در حال حاضر بانک‌های بین‌المللی با ما هیچ همکاری ندارند و برای ما ال‌سی باز نمی‌کنند، دقیقاً مانند زمان تحریم مجبور هستیم با روش‌های غیرمتعارف پول خود را به کشور وارد کنیم.

    مهدوی ابهری ادامه داد: هنوز مشکلات ما با کشور چین برطرف نشده و این کشور مشکلاتی را برای نقل و انتقالات مالی ایجاد کرده است.ما هم اکنون ارز خود را از طریق دوبی وارد کشور می‌کنیم اما توقع داشتیم که پس از برجام این مشکلات رفع شده و بتوانیم مستقیم با  چینی‌ها کار کنیم.

    این مقام مسئول با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای حل مشکلات موجود گفت: وزارت اقتصاد چه در زمان آقای طیب‌نیا و چه در زمان آقای کرباسیان همکاری لازم را با ما داشتند، وزارت امور خارجه نیز پیگیر موضوعات است اما تا کنون چینی‌ها هیچگونه کمکی در این زمینه به ما نکرده‌اند که این موضوعات موجب می‌شود تا هزینه ما در نقل و انتقالات مالی بالا رود.

    وی با اشاره به اینکه ممکن است یکی از علل این موارد موضوع پروتکل FATF باشد و چینی‌ها می‌ترسند که با ایرانی‌ها همکاری کنند و حتی در موضوع مبدأ واردات نیز مواردی وجود دارد که باید این موارد نیز برطرف شود، افزود: اما صریح اعلام می‌کنم که مشکلات ما با کشور چین است و چون این کشور بزرگ‌ترین خریدار محصولات پتروشیمی است پیدا کردن بازار جایگزین به زودی امکانپذیر نیست و ما از مسئولان توقع داریم که این مشکلات را برطرف کنند.

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا با ترکیه و کره نیز مشکلاتی دارید،‌گفت: خوشبختانه مواردی مطرح بود که این موارد برطرف شد و هم اکنون آزادانه می‌توانیم محصولات خود را به ترکیه و کره صادر کنیم اما مسئله نقل و انتقالات مالی است که باید برطرف شود.

    این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا پول‌های بلوکه شده پتروشیمی در کشورهای مقصد وجود دارد یا خیر و اگر وجود دارد چگونه این پول‌ها بازپس گرفته می‌شود،‌گفت: مقداری مطالبه از کشور کره داشتیم که رقم آن زیاد نبود و توانستیم این پول‌ها را به کشور باز گردانیم. هم اکنون نیز روش نقل و انتقالات مالی به صورت پیش از تحریم‌ها است و ما توقع داریم وزارت امور خارجه این مشکلات را برطرف کند زیرا بر اساس برجام نباید مشکلات نقل و انتقالات مالی وجود داشته باشد اما می‌بینیم که هنوز کشورهای اروپایی و آسیایی از ایران هراس دارند و نمی‌توانند آزادانه با ما مبادلات مالی داشته باشند.

    برچسب ها