عصر خودرو

افتتاح تنها بندر اقیانوسی ایران بزودی

عصر بازار- پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب طی سال‌های اخیر، توسعه بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و بخشی از سواحل مکران تسریع شده و قرار است هفته آینده با حضور رئیس‌جمهوری رسما فاز اول توسعه این بندر به بهره‌برداری برسد.

افتتاح تنها بندر اقیانوسی ایران بزودی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه «عصر بازار» به نقل از تسنیم، قرار است هفته آینده رییس‌جمهوری طی مراسمی فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را پس از چند بار خلف وعده به طور رسمی افتتاح کند. بر اساس اظهارات معاون سابق وزیر راه و شهرسازی مهم‌ترین دلیل تاخیر در افتتاح این پروژه هماهنگی برای حضور مقامات عالی رتبه کشورهای منطقه بوده است.

    محمد سعیدنژاد اردیبهشت امسال گفته بود: «قرار بود بندر چابهار با حضور مقامات عالی رتبه کشور های منطقه به بهربرداری برسد، اما به دلیل محدودیت های زمان انتخابات ریاست جمهوری افتتاح این بندر پس از انتخابات انجام می‌شود.» مشخص نیست در افتتاح پیش رو مقامات عالی رتبه کشورهای همسایه رییس‌جمهوری را همراهی می‌کنند یا خیر.

    در همینم حال مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح توسعه بندر چابهار گفت:‌ سال 84 با توجه تاکید رهبر معظم انقلاب، دولت بحث توسعه بندر چابهار را به عنوان دروازه توسعه کشور مصوب کرد.

    امیرحسین اسماعیلی با بیان این‌که بلافاصله مطالعه طرح مذکور توسط برند یک دنیا انجام و سال 86 سازمان بنادر ودریانوردی مناقصه بین المللی برای ساخت بندر شهید بهشتی برگزار کرد،‌گفت:‌بر این اساس با برنده شدن قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، قراردادی به مبلغ 341 میلیون دلار امضا شد.

    وی یکی از ویژگی‌های مهم این پروژه را ارزیابی طرح های محیط زیست برای انتقال مرجان‌ها عنوان کرد و افزود: با کمک ایرانی‌ها و یک مشاور خارجی 32 هزار کلونی مرجانی برای استحصال دریا به 5 کیلومتر دورتر انتقال یافت.

    وی با بیان این‌که شاخص‌های رنگ، رنده بودن، رشد و جابجایی مرجان‌ها توسط غواصان انجام و مشخص شد که 75 درصد انتقال مناسب صورت گرفته است، تصریح کرد: یکی از پروژه‌ها طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار،‌احداث حوضچه آرامش بود که امکان پهلوگیری کشتی‌های غول پیکر و نسل جدید را فراهم می‌کند.

    مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با یادآوری این‌که برای این کار عملیات سنگی بسیار سختی انجام شد و از فاصله 25 کیلومتری محل پروژه از معدن سنگ استخراج می‌شد، یادآور شد: بالغ بر 1.5 میلیون مترمکعب  سنگ‌های 25 تنی به ارتفاع 10 متر برای تکمیل 1470 متر موج‌شکن برای احداث حوضچه خشک استفاده شد.

    اسماعیلی با یادآوری این‌که برای پهلوگیری کشتی‌ها زمینی در اختیار نداشتیم، گفت: به همین دلیل 16 میلیون مترمکعب مصالح داخل حوضچه و کاننال با استفاده از لایروب انتقال داده شد.

    استحصال 203 هکتار دریا

    وی با اشاره به این‌که در فاز اول و دوم توسعه بندر چابهار 203 هکتار استحصال دریا انجام شد،‌اظهار کرد: در واقع برای این کار 203 هکتار به خاک کشورمان اضافه شد.

    تجارت ایران موضوعی بود که مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به آن اشاره کرد. اسماعیلی در این‌باره گفت: 86 تا 90 درصد تجارت ایران از طریق بنادر و سواحل انجام می‌شود که این مسئله می‌تواند به اجرای طرح‌های توسعه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک کند.

    اولین اسکله کی وال گوژپشتی در ایران

    اسماعیلی با بیان این‌که اولین اسکله کی وال گوژ پشتی ایران در چابهار اجرا شد، گفت: برای دیوار اسکله‌ها 13 هزار بلوک با تناژ 5 تا 82 تن با عمق 23 متر مورد استفاده قرار گرفته است.

    وی با یادآوری این‌که طول اولیه اسکله 1404 متر (مطابق با سند چشم انداز 1404) بود  که در ادامه با احتساب اسکله خدماتی به 1704 متر افزایش یافت، افزود:‌  2 پست اسکله ترمینال کانتینری 720 طول دارد و فضایی حدود 32 هکتار فضای پسکرانه را ایجاد کرده است.

    وی با بیان این‌که آبخور اسکله 16 متر است، اظهار کرد: بندر شهید بهشتی ظرفیت پهلودهی کشتی‌ها با ظرفیت 120 هزار تن  معادل 8600 TEU را دارد.

    "هزینه اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی 341 میلیون دلار بوده است" مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با بیان این‌ مطلب افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء توان اجرایی را از سال 92 تا کنون 2.5 برابر کرده و طی 4 سال اخیر این پرژه 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

    دستور آخوندی برای حذف فاز 5 توسعه بندر چابهار

    اسماعیلی با یادآوری این‌که مطالعه طرح توسعه بندر چابهار در 5 فاز انجام شده است، اظهار کرد:‌ تناژ تخلیه و بارگیری بندر چابهار با بهره‌برداری از 5 فاز به 82 میلیون تن افزایش می‌یابد.

    وی ادامه داد:‌با دستور وزیر راه و شهرسازی در راستای مسئولیت شهروندی و دسترسی مردم به ساحل فاز 5 توسعه از مطالعات حذف شد که به این ترتیب در چهار فاز توسعه‌ای تناژ تخلیه و بارگیری به 77 میلیون تن افزایش می‌یابد.

    وی با بیان این‌که این چهار فاز با ظرفیت بندر شهید رجایی برابری می‌کند، گفت: ساخت راه‌آهن چابهار-ایرانشهر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت فیزیکی خط‌آهن ایرانشهر-زاهدان نیز 20 تا 30 درصد است.

    به گفته وی، با تکمیل راه‌آهن 620 چابهار-ایرانشهر-زاهدان زیرساخت‌های توسعه ترانزیت ریلی با توجه به قیمت پایین آن فرآیند توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران را تسریع می‌کند.

    با افتتاح فازهای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، این بندر به قطب مهمی در کدیدور بین المللی شمال-جنوب و ارتباط با کشورهای افغانستان و آسیای میانه تبدیل خواهد شد.

    وجود کریدورهای حمل و نقل بین المللی فعال جهت تسهیل ترانزیت و مبادله کالا یکی از عوامل و شاخصه های پیشرفت و توسعه کشورها است و مدتها است که کشورها توجه ویژه ای به این مساله دارند. تا جایی که با سرمایه گزاری و توسعه زیرساخت ها تلاش می کنند رونق کریدورها را نسبت به کردیورهای رقیب افزایش دهند.

    کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب یکی از مهم‌ترین کریدورهای ایران و منطقه است که در  12 سپتامبر 2000 میلادی در سن‌پترزبورگ توسط سه کشور ایران، روسیه و هند و به منظور ترویج همکاری های حمل و نقلی بین اعضاء تأسیس شد. این کریدور اقیانوس هند و خلیج‌فارس را از طریق ایران به دریای خزر سپس از طریق روسیه به سن‌پترزبورگ و شمال اروپا متصل می‌کند.

    با افتتاح فازهای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، این کریدور بیش از پیش تقویت خواهد شد و دسترسی به آن به صرفه تر و سریعتر خواهد بود. همین مسئله عامل رونق مبادلات بین المللی از این منطقه و توسعه و پیشرفت منطقه محروم جنوب شرق کشور خواهد بود.

    برچسب ها