عصر خودرو

در بازار خرید و فروش مسکن چه می‌گذرد؟

عصر بازار- تعداد معاملات و متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در هشت ماه اول امسال رشد داشته است.

در بازار خرید و فروش مسکن چه می‌گذرد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، تازه‌ترین آمارهایی که بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه سال جاری منتشر کرده، حاکی از آن است که در این مدت تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی به حدود 14 هزار و 800 واحد رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل تا 18.5 درصد افزایش دارد. در این بین واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 47.2 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. این مقدار در مقایسه با آبان سال قبل تا پنج درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

    معاملات مسکن بر اساس عمر بنا

    همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف در تهران از این حکایت دارد که از میان مناطق 22 گانه منطقه پنج با سهم 16.5 درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را دارا بود. مناطق چهار و دو به ترتیب با سهم‌های 11.6 و 10.1 در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع 74.8 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در تهران مربوط به 10 منطقه و 25.2 درصد دیگر به 12 منطقه اختصاص دارد.

    توزیع معاملات مسکن بر حسب مناطق شهر تهران

    اما در رابطه با تحولات قیمتی مسکن در آبان ماه، آمار نشان می دهد که متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران حدود چهار میلیون و 890 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 2.1 و در قیاس با آبان سال گذشته تا 10.9 درصد رشد دارد. بیشترین افزایش متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 5 با 17.1 درصد و کمترین میزان رشد به منطقه سه و چهار درصد تعلق دارد.

    در بین مناطق 22گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی حدود 10 میلیون و 200 هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با دو میلیون و 370 هزار تومان در منطقه 18 است.

    متوسط قیمت مسکن در تهران

     

    در مجموع در هشت ماه ابتدایی سال جاری، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به بیش از 113 هزار واحد رسیده که نشان از افزایش 7.7 درصدی دارد. در این مدت متوسط قیمت یک متر بنای واحد مسکونی معامله شده حدود چهار میلیون و 650 هزار تومان است که حدود 7.1 درصد افزایش دارد.

    همچنین در آبان ماه تحولات اجاره بهای مسکن نشان داد که شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران 9.6 و در کل مناطق شهری تا 8.5 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش دارد.

    برچسب ها