عصر خودرو

مدیرعامل بانک کارگشایی؛

پاسخ به انتقادات نحوه حراج سکه

عصر بازار- مدیرعامل بانک کارگشایی از فروش ۵۹۰۰ سکه در دو روز اول حراج سکه خبر داد و با اشاره به کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه در چند روز اخیر، گفت: اگر روند عرضه سکه ادامه یابد، تا ۱۵-۱۰ روز آینده حباب سکه از بین خواهد رفت.

پاسخ به انتقادات نحوه حراج سکه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, مسعود سلیمانی با اشاره به فروش حدود 1900 سکه در روز اول و بیش از 4 هزار سکه در روز دوم حراج بانک کارگشایی، در پاسخ به برخی نقدها مبنی بر نحوه قیمت‌گذاری سکه‌ اظهارداشت: کسانی که در روزهای اخیر اظهارنظر کردند به نظر می‌رسد نه اقتصاد و نه بازار را می‌شناسند.

    وی افزود: طبیعی است که در روز اول یک هجوم احساسی و هیجانی در سالن حراج وجود داشته باشد. نیمی از افرادی که آمده بودند، اصلا خریدار نبودند.

    مدیرعامل بانک کارگشایی تصریح کرد: از طرف دیگر برخی متقاضیان تصور می‌کردند زمان عرضه فقط همان روز است، اما همان روز بارها اعلام کردیم فقط امروز نیست و روزهای آینده هم عرضه انجام می‌شود و با تغییر فضا، وضعیت سالن حراج و معاملات متعادل شد.

    وی با بیان اینکه قبل از اعلام خبر عرضه سکه توسط بانک کارگشایی، قیمت سکه یک میلیون و 440 هزار تا 450 هزار تومان بود، گفت: بعد از اعلام این خبر، قیمت سکه به یک میلیون و 400 هزار تومان رسید و در روز عرضه، اولین عرضه یک میلیون و 410 هزار تومان فروخته شد که از سوی رسانه‌ها برجسته شد.

    سلیمانی ادامه داد: این در حالی بود که فقط عرضه اول با چنین قیمتی فروخته شد و به تدریج قیمت‌ها کاهش یافت و تا یک میلیون و 370 هزار تومان هم رسید.

    به گفته وی حتی  به مراجعه کنندگان هشدار داده شد که چرا با این قیمت سکه را می‌خرند که در پاسخ می‌گفتند گران می‌شود.

    * سازوکار حراج از بروز التهاب و هرج و مرج جلوگیری می‌کند

    مدیرعامل بانک کارگشایی اضافه کرد: اگر اعلام می‌کردیم سکه را به قیمت مقطوع یک میلیون و 200 هزار تومان می‌فروشیم، هرج و مرج به وجود می‌آمد و مکانیزم حراج برای جلوگیری از این هرج و مرج‌هاست.

    وی با اشاره به انگیزه برخی متقاضیان سکه برای کسب سود بالا با خرید در حراج، گفت: ما وظیفه‌ نداریم سکه بفروشیم تا عده‌ای به راحتی سود کنند.

    سلیمانی اظهارداشت: متاسفانه برخی رسانه‌ها همان عرضه اول را تیتر کردند و همین مساله باعث شد یکی از نمایندگان مجلس در صدا و سیما بگوید کار بانک کارگشایی سنتی است و هیچ تاثیری ندارد،اما اگر تاثیر ندارد چرا در این مدت حدود 80 هزار تومان از بهای سکه در بازار کاسته شده و به یک میلیون و 360 هزار تومان رسیده است.

    وی تاکید کرد: قانون طبیعی اقتصاد می‌گوید افزایش عرضه، موجب کاهش قیمت می‌شود و این حساب دو دو تا چهار تا است که در تمام دنیا مصداق دارد. آن کارشناسانی که با رسانه‌ها مصاحبه می‌کردند به این مسائل توجه نمی‌کردند و فقط عرضه‌های اولیه بانک کارگشایی را مدنظر قرار می‌دادند.

    * قیمت پایه فروش سکه در حراج به احتمال زیاد کاهش می‌یابد

    مدیرعامل بانک کارگشایی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش قیمت‌ها در بازار، بانک کارگشایی قیمت‌های پایه را کاهش می‌دهد، گفت: قیمت‌گذاری در اختیار بنده نیست اما به احتمال زیاد در روزهای آینده قیمت پایه عرضه سکه در بانک کاهش یابد.

    وی با بیان اینکه حباب سکه از بین خواهد رفت، گفت: قول می‌دهم اگر حراج سکه 10 تا 15 روز ادامه یابد، حباب سکه از بین می‌رود و اگر این عرضه تداوم یابد، قیمت سکه در بانک کارگشایی از بازار هم ارزان‌تر می‌شود اما کسی خریداری نمی‌کند.

    سلیمانی تاکید کرد: در یک برنامه تلویزیونی گفتند عملکرد بانک کارگشایی ضعیف بوده اما بنده معتقدم عملکرد بانک بسیار خوب بوده و نشانه آن کاهش حدود 80 هزار تومانی قیمت سکه است. بهترین روش فروش، حراج حضوری است که بانک کارگشایی انجام می‌دهد زیرا با این روش کوچکترین حقّی ضایع نمی‌شود.

    * عرضه شمش‌ در ابعاد مختلف؛ به‌زودی

    وی در پاسخ به این سوال که آیا در روزهای آینده ربع سکه و سکه گرمی هم عرضه خواهد شد، اظهارداشت: چه ربع سکه و سکه عرضه بشود و چه نشود، با عرضه سکه تمام و نیم، قیمت ربع و گرمی هم کاهش خواهد یافت.

    مدیرعامل بانک کارگشایی در واکنش به این نکته که تقاضای مشخصی همواره برای ربع سکه و سکه گرمی وجود دارد این مساله در صورت کمبود عرضه، حباب این دو سکه را از بین نمی‌برد، گفت: به‌زودی فروش شمش‌های یک گرمی، 2.5 گرمی، 5 گرمی، 10 گرمی و یک اونسی به وسیله بانک کارگشایی عرضه می‌شود و این عرضه می‌تواند بر قیمت ربع سکه و سکه گرمی تاثیر بگذارد.

    * بانک مرکزی فعلا قید زمانی برای عرضه سکه تعیین نکرده است

    سلیمانی در خصوص زمان مشخص عرضه سکه، گفت: بانک مرکزی هیچ قید زمانی را به ما اعلام نکرده است و فقط به ما گفتند فعلا عرضه کنید.

    برچسب ها