عصر خودرو

حمایت از تولید فناورانه داخلی راهکار تحقق افزایش صادرات غیر نفتی

عصر بازار- معاون فروش شرکت پویا گفت: تحقق اهداف برنامه ششم توسعه و دستیابی به افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات غیر نفتی، راهی به جز حمایت از تولید فناورانه داخلی و صادرات آن ندارد .

حمایت از تولید فناورانه داخلی راهکار تحقق افزایش صادرات غیر نفتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا،  محمدحسین در خصوص سوابق و نوآوری‌های پویا در 35 سال فعالیت این شرکت گفت: من از سال 1364 فعالیت خود در شرکت پویا  را آغاز و عمده فعالیت من در بخش نرم‌افزار بوده است.

    وی اظهار داشت:  در دهه 60 با ارایه سیستم های چند استفاده کننده از نوع رایانه های کوچک که آن زمان PC نامیده می شد و در نوع خود منحصر به فرد بود، در شرکت پویا به فکر استفاده از PC در محیط‌های تجاری و صنعتی برای کاربردهای مالی - اداری افتادیم و این ایده را عملیاتی کردیم.

    محمد حسین افزود: از ویژگی های اولین سیستم‌هایی که به کار گرفته شد، چند کاربره بودن آن بود که توسط یک پردازنده مرکزی و چندین ترمینال متنی یا Dumb Terminal کار می کرد و  اولین مشتریان شرکت پویا در این زمینه مراکز تهیه و توزیع وابسته به وزارت بازرگانی، تعدادی کارخانجات صنعتی و آزمایشگاه های طبی بودند.

    وی با بیان این که در شرکت پویا در آن زمان در حدود 45 سامانه کاربردی گوناگون برای سازمان‌های مختلف طراحی و پیاده سازی شد و به جرات می توان گفت که پویا  اولین شرکتی بود که این نوع از سیستم های کاربردی را وارد بازار کرد.

    قائم مقام شرکت پویا خاطر نشان کرد: در دهه 70 با ارایه اولین سرورهای مبتنی بر پردازنده ریسک و استفاده از سیستم عامل یونیکس، اقدام به طراحی ابزارهای نرم‌افزاری با قابلیت فارسی برای تولید سامانه های کاربردی در این محیط کردیم و این مجموعه ابزارهای نرم افزاری تحت عناوینی مانند مدیریت صفحه نمایش، مدیریت گزارش و مدیریت منو ها، در محیط های بزرگ مانند بانک ها به کار گرفته شد.

    محمد حسین اذعان داشت: در دهه 80 تغییرات حوزه آی تی بسیار سریع رخ داد و در شرکت پویا  نیز همگام با این تغییرات  از محیط های متنی به محیط های گرافیکی یا همان ویندوز حرکت کرده و به طور عمده نرم‌افزارهای کاربردی مورد نیاز شبکه بانکی را در این محیط ارایه شد که به طور مثال در این ارتباط می توان به سامانه جامع ارزی برای بانک ها اشاره کرد. .

    وی ادامه داد: در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 به محیط وب سوییچ کرده و در حال حاضر محیط اصلی تولید نرم افزار این شرکت وب است، اما همچنان سامانه های قدیمی تر نیز که نزد مشتریان این شرکت مورد استفاده هستند، پشتیبانی می شود. 

    محمدحسین با اشاره به مهم‌ترین چالش شرکت پویا در دوران فعالیت این شرکت گفت: مهم‌ترین چالش برای شرکت‌هایی که در حوزه مهندسی فعالیت می‌کنند، منابع انسانی است ازاین‌رو در 10 سال گذشته تعداد کارکنان حرفه‌ای شرکت پویا که فقط به کانادا مهاجرت کرده‌اند بالای 90 نفر بوده و هم اکنون این تعداد به بالای صد نفر رسیده است.

    پویا در تولید محصولات خود بر مقوله امنیت تمرکز کرده است

    شهروز زندی، معاون فروش شرکت پویا نیز در این نشست در خصوص آخرین محصولات و راهکارهای این شرکت گفت: با توسعه فناوری اطلاعات و گسترش آن در سطح جهان یک دنیای مجازی به وجود آمده که امنیت در آن حرف اول را می‌زند و این مهم با ابزارهای مختلفی تامین می‌گردد.

    وی افزود: حملات و جنگ سایبری در دنیای مجازی یکی از چالش‌های جدی است و بانک‌ها دراین‌بین به دلیل حساسیت نوع فعالیتشان بیشتر از هر نهادی در معرض این حملات قرار دارند ازاین‌رو اگر سیستم یک بانک مختل شود، امنیت جامعه به هم می‌ریزد وبر همین اساس امنیت در بانک‌ها بحثی مهم و جدی محسوب می‌شود.

    زندی تأکید کرد: شرکت پویا همواره در طراحی محصولات خود در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر مقوله امنیت و رمزنگاری تمرکز کرده است.

    وی یادآور شد: یکی از حوزه‌های بسیار مهم که در این بخش تا حدودی مغفول مانده است، بحث استفاده از ماژول‌های سخت‌افزاری امنیتی (HSM) است زیرا به کمک آن می‌توان کلیدها را به‌طور امن نگهداری کرد تا مدیریت و انتقال آن‌ها خارج از دسترس افراد باشد که شرکت پویا یکی از مطمئن ترین و سریعترین انواع آن را به بانک ها ارائه می کند.

    سامانه ارزی پویا ابزاری کارآمد در مبادلات مالی بین المللی

    وی با بیان این‌که در دوران تحریم‌ها، بانک‌های کشور تا حدودی از چرخه عملیات ارزی و مبادلات مالی بین‌المللی خارج شدند، گفت: در شرایط تحریم نقل و انتقالات مالی به‌طور عمده از طریق واسطه و صرافی‌ها انجام می‌شد اما پس از توافقات برجام ارتباط با بانک‌های خارجی برقرار و نقش بانک‌ها در خدمات ارزی و مدیریت مالی بین‌المللی احیا شد.

    زندی افزود: در این فضا بانک‌ها به یک سیستم نرم‌افزاری جامع نیاز دارند که بدیهی است این سیستم ذی‌نفع‌های مختلفی دارد که هر یک توقع دارند این سامانه به نیازهای آنها بطور کامل پوشش دهد. یکی از ذینفعان بانک است که مشتمل بر شعبه، مدیریت مناطق، ادارات ستادی ارزی، سایر ادارات بانک و هچنین بانک مرکزی و کارگزارهای خارجی و در نهایت ذی‌نفع اصلی مشتریان بانک ها هستند  که انتظار دارند خدمات جامعی در تمام شعب دریافت ‌کنند.

    معاون فروش شرکت پویا خاطرنشان کرد: شرکت پویا از دهه 70 به سراغ تولید چنین نرم‌افزارهایی رفته و از سال 1372 مطالعات در این بخش را دریکی از بانک‌های کشور آغاز و در سال 1374 اولین سیستم امور بین‌الملل خود را پیاده‌سازی کرده است.

    وی خاطرنشان کرد: شرکت پویا  طی 22 سال گذشته به طور مستمر الزامات و مقررات بانک مرکزی و نیازهای داخلی بانک‌ها را رصد کرده و در سامانه جامع ارزی پویا پیاده سازی کرده است که این روند مورد استقبال بانک ها قرار گرفته، بطوری که امروز بیش از 8 بانک بزرگ کشور از این سامانه بهره برداری می کنند و شرکت پویا نیز خدمات پشتیبانی به آنها ارائه می دهد.

    زندی یادآور شد: این شرکت در موارد بسیاری جزو اولین‌ها بوده است و اولین شرکت داخلی بوده که وارد حوزه سیستم امور بین‌الملل شده و همچنین در تولید نرم‌افزار مالی برای بانک‌ها پیش‌قدم بوده است.

    معاون فروش شرکت پویا با بیان این‌که قبل از ورود این شرکت به حوزه‌های مالی در شبکه بانکی به‌صورت تقریبی تمامی بانک‌ها به‌صورت مجزا از سیستم‌های جزیره‌ای بهره می‌بردند و یا سیستم‌های تولیدشده برای صنعت و تجارت را مورداستفاده قرار می‌دادند، یادآور شد: همیشه خلأ وجود یک سامانه مالی جامع که بر اساس نیاز بانک‌ها تولیدشده باشد، در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری محسوس بود و بر همین اساس شرکت پویا از سال 1387 وارد حوزه طراحی و تولید سامانه جامع مالی با مدرن‌ترین ابزارها برای شبکه بانکی شد و در حال حاضر ده سال است که در این بخش فعالیت می‌کند و پشتیبانی تمامی سیستم‌هایی که به بانک‌ها داده را نیز بر عهده دارد.

    زندی افزود: با تجربیات خوبی که در این شرکت وجود دارد می‌تواند با ارائه مشاوره مناسب، این سامانه را به‌سرعت در بانک‌های متقاضی پیاده‌سازی کند.

    وی با اشاره به طراحی یک نرم‌افزار جامع ریالی برای مدیریت سپرده‌ها  دریکی از بانک‌های کشور در سال 1370 اظهار داشت: این نرم‌افزار مبتنی بر لینوکس بود و با استفاده از آن تمام عملیات یک شعبه، توسط سیستم شعبه انجام می‌شد درصورتی‌که قبل از آن کارها به‌صورت دستی به انجام می‌رسید.

    زندی اذعان داشت: ایده کارت هوشمند برای استفاده از سهمیه سوخت و پرداخت آن باکارت، اولین بار از سوی شرکت پویا مطرح شد و نمونه اجرایی این ایده را در سال 1379 در یک نمایشگاه رونمایی کردیم.

    طراحی و تولید خود دریافت، دستگاه صراف و خود بانک در شرکت پویا

    وی با اشاره به این‌که شرکت پویا نیز درزمینه طراحی و تولید دستگاه خوددریافت و تشخیص خودکار اسکناس پیش‌قدم بوده، گفت: این شرکت برای اولین بار دستگاه‌هایی را برای تشخیص خودکار اسکناس و واریز وجه به حساب‌ها به‌صورت آنی در کشور عملیاتی کرد و پس‌ازآن نیز با ارتقاء تکنولوژی تولید دستگاه‌های خود دریافت دستگاه‌های جدیدتری را نیز به تولید رساند.

    معاونت فروش شرکت پویا افزود: در حال حاضر شرکت‌های متعددی وارد این حوزه شده‌اند ولی شرکت پویا تنها شرکتی است که از سازمان مطبوعه در کشور (وزارت صنایع وقت) تاییدیه دارد که تنها تولیدکننده دستگاه‌های خود دریافت در کشور است.

    وی با اشاره به اینکه شرکت پویا در ایده و تولید دستگاه صراف و خود بانک نیز اولین بوده است، اظهار داشت: دستگاه صراف ارزهای رایج بین‌المللی را دریافت و طبق نرخ نامه مورد نظر بانک تبدیل به ریال کرده  و در مقابل کارت‌بانکی با مبلغ ریالی به متقاضی ارائه‌ می کند.

    زندی یادآور شد: در سال 1390 با تولید صراف پویا و مجموعه ای از دستگاه های خودکار، واژه خود بانک از سوی این شرکت ابداع شد که بعدها برای شعب بدون پرسنل مورد استفاده جامعه قرار گرفت که درواقع خودبانک، یک شعبه جامع خودکار با فضای کوچکی است که خدمات بانکی را بصورت خودکار و نیمه خودکار به مشتریان ارائه می کند.

    معاونت فروش شرکت پویا با اشاره به مأموریت این شرکت که بهبود کسب‌وکار مشتریان است، اظهار داشت: سیستم‌های این شرکت نه تنها امور مشتری را تسریع می‌کنند، بلکه کسب و کارآنها را هم بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال سامانه جامع ارزی پویا مبتنی بر بهترین تجربیات بانک های کشور است و لذا استقرار آن در یک بانک جدید کمک شایانی به مدیریت امور بین الملل بانک در بهینه سازی فرآیندها می کند.

    رضایت حداکثری مشتریان و جذب مشتریان جدید اولویت پویا در سال آینده

    زندی در خصوص برنامه‌های آتی شرکت پویا در سال جدید گفت: کسب رضایت حداکثری مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید در اولویت برنامه این شرکت است بدین معنا که این شرکت از منظر  سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و پرسنلی آماده است که در سال آینده، رضایت مشتریان فعلی را به حداکثر برساند و همچنین سیستم‌های جدیدی از مجموعه پویا را به مشتریان ارائه کند تا مشتریان جدیدی در این روند  به مشتریان قبلی افزوده شود.

    وی ادامه داد:  به منظور تحقق این هدف شرکت پویا محصولات خود را به درجه‌ای از عمومیت رسانده که مشتریان جدید بتوانند به سادگی و با سرعت از این محصولات استفاده کنند که رعایت استانداردها و رعایت مسائل امنیتی به صورت پایه  از جمله این موارد است.

    معاون فروش شرکت پویا با اشاره به همکاری با بیش از 10 بانک کشور، گفت: امیدواریم در سال آینده این رقم دو برابر شود، چراکه شرکت پویا از این توانایی برخوردار است که ارتباط محصولات خود را با سامانه‌ها و نرم‌افزارهای هر بانک در هر وضعیتی که باشد برقرار کند.

    زندی یکی از چالش‌ها در فعالیت با بانک‌های مختلف را اتصال محصولات این شرکت با سیستم‌های دیگر در حال فعالیت در بانک‌ها دانست و اظهار داشت: در این راستا رعایت استانداردها، نقش عوامل ذی‌ربط را مشخص و نیاز به تغییرات را به حداقل می‌رساند و در سایه آن بانک‌ها می‌توانند با اعمال حاکمیت خود به‌سادگی سیستم‌های جدید را در کنار سامانه‌های موجود خود به‌کارگیرند.

    پویا آماده ارائه زیر ساخت لازم به منظور صدور کارت اعتباری در بانک ها است

    وی در خصوص محصول جدید این شرکت گفت: سیستم جدیدی که این شرکت به بانک‌ها ارائه می‌کند تدارک زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم به‌منظور صدور کارت اعتباری در بانک‌ها است که با توجه به رفع موانع قانونی صدور کارت اعتباری، هم‌اکنون نیاز روز بانک‌های کشور است.

    زندی افزود: اکثر بانک ها در حال حاضر فاقد نرم افزار لازم جهت صدور کارت اعتباری هستند و این شرکت مجموعه کاملی در این خصوص آماده کرده‌که در حال حاضر در برخی بانک ها عملیاتی  شده است و امیدواریم در سال 1397 سیستم کارت اعتباری پویا در بانک ها و موسسات بیشتری راه اندازی شود.

    شرکت پویا در تولید محصولات ایده محور عمل کرده است

    زندی در پاسخ به پرسشی در خصوص شروع تولید سخت‌افزارهای بانکی در شرکت‌های مختلف و تأثیر آن بر روی فعالیت این شرکت گفت: شرکت پویا از سال‌ها پیش در تولید سخت‌افزار و تجهیزات بانکی پیش‌قدم بود است ولی وجه تمایز این شرکت به نسبت رقبا در این است که مونتاژ صرف در این روند صورت نمی گیرد و در فعالیت این شرکت  ابتدا کارکرد دستگاه تعیین و سپس جزئیات لازم برای ساخت آن طراحی می شود.

    وی افزود: این طراحی ها شامل بدنه، کنترلرها، برق، شبکه، مکانیزم های امنیتی و غیره و همچنین چگونگی استقرار آن ها و طراحی و تولید نرم افزارهای واسط، نرم افزارهای کاربردی است.

    معاون فروش شرکت پویا گفت: این شرکت تولید ماژول هایی مانند کارتخوان یا صفحه نمایش را انجام نمی دهد بلکه متناسب با نیاز دستگاه، با کیفیت ترین ماژول ها را از بهترین تولیدکنندگان جهانی بدون اینکه به آن ها وابسته باشد را انتخاب و تهیه می کند.

    زندی ادامه داد: حتی در برخی مواقع ایده اولیه ساخت محصول هم  از سوی متخصصین شرکت مطرح شده و اگر از بُعد ملی به قضیه نگاه شود این شرکت  از نیروهای مهندسی داخل کشور استفاده کرده است.

    حمایت از تولیدات داخلی در دستور کار دولت قرار دارد

    وی یادآور شد: دولت، مجلس و قوانین، حمایت از تولید داخل را  در دستور کار خود دارند و در کشور نیز قانونی تحت عنوان حداکثر استفاده از نیروی مهندسی داخل وجود دارد که بر اساس آن اگر محصول مشابه ایرانی وجود دارد، نباید از محصول خارجی استفاده کرد مگر در شرایط خاص اما  جای تاسف است که در دولت‌های قبل، تأکید بر واردات بوده و با این کار توان فروش تولیدات داخلی محدود شده است.

    زندی تاکید کرد: دولت فعلی در جهت تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در مورد دستیابی به افزایش 300 درصدی صادرات غیرنفتی، راهی به جز حمایت از تولید فناورانه داخلی و صادرات آن را ندارد. از این رو در صدد است تا با وضع تعرفه های مناسب و الزام به موسسات وابسته به دولت جهت تامین نیازهای خود از منابع داخلی، از پتانسیل فنی داخل کشور حداکثر بهره برداری صورت گیرد.

    برچسب ها