عصر خودرو

دلایل صعود این روزهای شاخص بورس به ارتفاع ۹۰ هزار واحد

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی دلایل شکسته شدن رکورد شاخص بورس گفت:شاخص ملاک سرمایه گذاری در بورس نیست و این که شاخص از رشد قابل توجهی برخوردار شده نمی تواند ملاک مناسبی برای ورود به بازار سهام و خرید بدون برنامه برای افراد بی تجربه باشد.

دلایل صعود این روزهای شاخص بورس به ارتفاع ۹۰ هزار واحد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم, محمد مهدی زنگانه با اشاره به این که تاریخی ترین ارتفاعی که شاخص بورس پیش از این فتح کرده است، مربوط به نیمه دیمال سال 92 می باشد گفت: از آن زمان تا کنون ابهامات مختلف موجب شده بود تا شاخص به رکورد خود باز نگردد که این روزها خوشبختانه بخشی از این ریسک ها بویژه ریسک مربوط به مذاکرات هسته ای برطرف شده است و حالا شاخص بورس از ارتفاع 90 هزار واحد نیز فراتر رفته است.

    بهبود وضعیت جهانی کالاها

    رئیس هیئت مدیره شرکت سهم نگر در خصوص دلایل این رکوردشکنی دماسنج بازار سرمایه افزود: یکی از این موارد، د‌لایل بنیاد‌ی کامود‌یتی‌ها است که تاثیر زیادی در رشد‌ شاخص داشته است و به دلیل رشد‌ مواد‌ معد‌نی و فلزات پایه از جمله مس و روی، افزایش قیمت سهام شرکت‌های این صنایع، موجب تاثیرگذای بر کلیت بازار و افزایش شاخص بورس شده است.

    ثبات و افزایش قیمت جهانی نفت

    وی همچنین از ثبات و افزایش قیمت جهانی نفت به عنوان یکی دیگر از دلایل رشد بازار سرمایه یاد کرد و گفت: یکی از دلایل ریزش شاخص و قیمت سهام شرکتها در تالار شیشه‌ای بویژه در سالهای 93 و 94 افت شدید قیمت جهانی نفت بوده است.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بر این اساس با توجه به این که اقتصادی ما به نفت وابسته است و طلای سیاه سهم چشمگیری در بودجه سالانه کشور دارد، بنابراین هرگونه تغییر در قیمت جهانی نفت می تواند بر اقتصاد و بازار سرمایه کشور اثرگذار باشد. از این جهت این روزها با رسیدن قیمت هر بشکه نفت به بیش از 60 دلار و چشم‌انداز مثبتی که کارشناسان برای ثبات و افزایش آن در نظر گرفته اند، بدون شک این عامل نیز یکی از دلایل رشد بازار سهام و شاخص بورس مطرح است که آثار آن را می تواند در بهبود قیمت سهام شرکت‌های بورسی از جمله پالایشگاهی‌ها و تاثیرپذیری شاخص بورس از نمادهای این صنعت مشاهده کرد.

    رشد دلار

    زنگانه همچنین از افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار سهام به عنوان یکی دیگر از این عوامل یاد کرد و افزود: رشد آرام قیمت دلار و تثبیت آن در کانال 4000 تومان نیز موجب شده تا سهام شرکتهای مختلف بویژه شرکتهایی که محصولات آنها صادرات‌محور هستند از این موضوع تاثیر پذیرد. ضمن این که افزایش نرخ ارز همیشه برای بازار سرمایه به عنوان محرکی برای رشد قیمتها و شاخص مطرح بوده است.

    نرخ سود بانکی

    وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ سود بانکی تا چه اندازه بر بهبود شرایط بورس اثرگذار بوده است نیز اذعان داشت: موضوع مهم و قابل توجه در این زمینه این است که سپرده بانکی در کشور ما همیشه به عنوان یکی از مکان‌های امن و بدون ریسک برای سرمایه گذاری مطرح بوده است. بنابراین باید دید آیا در شرایط کنونی بازار سرمایه که بازاری پرریسک و نوسان است، این بازار سود بیشتری را نصیب سرمایه گذاران می کند تا بر اساس آن افراد پول خود را از بانکها خارج و در بورس سرمایه گذاری کنند یا نه؟

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر موضوع مورد توجه و با اهمیت برای بازار سرمایه این است که در پی کاهش نرخ سود بانکی، بهره تسهیلات اعطایی به صنایع و بنگاهها نیز کاهش پیدا کند و تسهیلات در مدت زمانی کوتاه به دست صاحبان صنایع برسد. در این زمینه نیز این پرسش مطرح می‌شود که آیا در پی کاهش نرخ سود بانکی فقط هزینه سپرده‌گذاری مردم، برای بانکها پایین آمده است یا این که صنایع و بنگاهها نیز این روزها با بهره کمتری از بانکها تسهیلات می‌گیرند؟

    وی با اشاره به این که البته کاهش نرخ سود بانکی هم هر چند اندک، در رونق معاملات و افزایش شاخص بورس بی‌تاثیر نبوده است اضافه کرد: با همه این تفاسیر یکی از بزرگترین رقیب های بازار سرمایه در کشور ما سپرده بانکی است که در صورت کاهش سود آن و رسیدن تسهیلات ارزان قیمت به بنگاهها، شاهد پایین آمدن قیمت تمام شده محصولات خواهیم بود و در نتیجه در میان مدت این اتفاق می تواند برای اقتصاد و بازار سرمایه کشور خبری خوش و تاثیرگذار باشد.

    شاخص ملاک سرمایه گذاری در بورس نیست

    رئیس هیئت مدیره شرکت سهم نگر در ادامه با اشاره به این که مجموعه عوامل یاد شده موجب شده تا شرکتها عملکرد‌ مناسبی را از خود در گزارش‌های 6 ماهه به جای بگذارند گفت: از سوی دیگر جو روانی مثبت در پی انتشار این گزاراشات نیز می تواند در حفظ روزهای متعادل و مثبت بازار سرمایه و شاخص اثرگذار باشد.

    وی همچنین با بیان این که در حال حاضر حجم و  ارزش معاملات بورس نسبت به گذشته افزایش یافته است اظهار داشت: یکی از نکات مورد توجه در خصوص افزایش شاخص بورس این است که از ابتدای امسال تا کنون شاخص حدود 14 هزار واحد رشد داشته است که حکایت از بازدهی 15 درصدی شاخص دارد، با این وجود نمی توان این‌گونه برداشت کرد که در پی رشد شاخص ارزش سهام همه شرکتها در بورس با افزایش مواجه شده و همه فعالان بازار سرمایه دستکم رشد 15 درصدی را در قیمت سهام خود تجربه کرده اند.

    توصیه به سهامداران

    زنگانه افزود: بنابراین سرمایه گذاران بویژه تازه واردان به تالار شیشه ای باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که بسته به شرایط و موضوعات اثرگذار بر صنایع و شرکتها باید اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند و این که شاخص بورس از رشد قابل توجهی برخوردار شده است نمی تواند ملاک مناسبی برای حضور در بازار سهام و اقدام به خرید سهام هر صنعت یا شرکتی باشد.

    وی در توصیه با افرادی که قصد ورود با بازار سرمایه دارند نیز گفت: معامله سهام در بورس به د‌انش مالی، تجربه، مطالعه، توجه به وضعیت صنایع، آگاهی از گزارشات و صورت‌های مالی شرکتها و ... نیاز دارد و بازار سرمایه یک بازار تخصصی است. بنابراین به این دسته از افراد پیشنهاد می شود با آگاهی کامل و استفاده از تجربیات سایر معامله گران اقدام به خرید و فروش سهام در بورس کنند. ضمن این که افراد‌ی که آشنایی کامل به بازار سهام ند‌ارند‌ می توانند با استفاد‌ه از مشاوره شرکت‌های سرمایه‌گذاری مجوز‌د‌ار از سازمان بورس اقدام به معامله کنند.

    وضعیت بورس حبابی نیست

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ با این پرسش که تا چه اندازه رشد قیمت سهام و نیز شاخص بورس هیجانی و حبابی است تصریح کرد: در حال حاضر هیچ هیجان و حبابی در بازار وجود ندارد و رشد قیمتها و شاخص در بورس تحت تاثیر مولفه‌های گوناگون و نه از روز هیجان صورت گرفته است.

    افزایش شاخص بورس دور از انتظار نیست

    وی در پیش بینی وضعیت بازار سرمایه و شاخص بورس در روزها و هفته های آینده نیز گفت: تداوم روزهای مثبت بورس و شاخص به مولفه های اثرگذار بر بازار سرمایه بستگی دارد. با وجود می توان گفت این روزها بازار سرمایه از بهانه های لازم برای باقی ماندن نقدینگی و حتی ورود نقدینگی جدید برخوردار است و افزایش بیشتر شاخص بورس دور از انتظار نخواهد بود.

    برچسب ها