عصر خودرو

نگاه پاکستان به منابع نفت و گاز قاره سیاه و واردات گاز مایع طبیعی از نیجریه

عصر بازار- پاکستان که سال ها با بحران کمبود انرژی روبه رو است، اکنون به راهی تازه برای تامین بخشی از نیاز خود به نفت و گاز فکر می کند و این بار چشم به منابع نفت و گاز نیجریه در قاره سیاه دوخته است.

نگاه پاکستان به منابع نفت و گاز قاره سیاه و واردات گاز مایع طبیعی از نیجریه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، رسانه های پاکستان در خبری اعلام کردند: یک کشتی حامل گاز مایع با ظرفیت 70 هزار تن از نیجریه روز جمعه در پایانه گازی بندر پورت قاسم نزدیکی شهرکراچی پهلو گرفت. پیش از این، از سال 2015 تاکنون دولت پاکستان تنها از کشور قطر گاز مایع دریافت می کرد.
    دولت پاکستان پیش از این بدون بهره گیری از شرکت های خصوصی در قبال خرید گاز مایع از دولت نیجریه به صورت مستقیم وارد گفت و گو شده بود.
    دولت مرکزی پاکستان از سوی شرکت چند ملیتی تجارت کالا و انرژی ' گانوور' که دفتر مرکزی آن در ژنو سوئیس قرار دارد، توانست اولین محموله انرژی را با استفاده از کشتی حمل گاز مایع در نزدیکی مخزن شناور پایانه دوم بندر پورت قاسم شهر کراچی که به تازگی ( 20 نوامبر ) در مراسمی از سوی نخست وزیر پاکستان افتتاح شده بود، پهلو گرفته است .
    محموله انرژی این کشتی پس از تکمیل روند آزمایش کیفیت گاز مایع فشرده در محل واحد ذخیره تخلیه می شود .
    با توجه به اینکه پیشتر از طریق اولین پایانه گاز مایع در بندر پورت فاسم 600 میلیون فوت مکعب گاز مایع به صورت روزنامه در اختیار نیروگاه های تولید برق قرار می گرفت با افتتاح دومین پایانه گاز مایع در این بندرگاه این مقدار انرژی به یک میلیون و 200 هزار متر مکعب فوت افزایش یافته است .
    با افزایش دریافت سوخت مورد نیاز نیروگاه های تولید برق در سراسر پاکستان ، به نظر می رسد کمبود انرژی برق در این کشور به صورت چشمگیری کاهش یابد.
    در حال حاضر قرار است 3 نیروگاه تولید برق با سوخت گاز مایع در ایالت پنجاب با ظرفیت 3600 مگا وات برق بزودی افتتاح شود .
    سوخت این نیروگاه ها از طریق گاز مایع ذخیره شده در دومین پایانه گاز مایع در بندر پورت قاسم کراچی تامین خواهد شد .
    دولت پاکستان به دلیل اختلاف زیاد بین تقاضا و تولید برق طی یک دهه اخیر با بحران نگران کننده انرژی برق دست به گریبان بوده است.
    پیش از این اولین پایانه گاز مایع در بندر پورت قاسم که روزانه تنها 600 میلیون متر مکعب فوت گاز در اختیار صنایع بزرگ ، جایگاه های سی ان جی و نیروگاه های تولید برق کشور قرار می داد کفاف این نیازمندی ها را نمی داد .
    دولت پاکستان برای حل مشکل کمبود انرژی با سرمایه 500 میلیون دلار دومین پایانه گاز ال ان جی را احداث کرد.
    قرار است شرکت گاز پورت پاکستان 'Pakistan GasPort Limited'سومین پایانه گاز مایع را با سرمایه ای مشابه در این کشور راه اندازی کند .
    دولت پاکستان همچنین قرار است تعداد بیشتر پایانه گاز مایع از سوی شرکت های خصوصی در پورت قاسم شهر کراچی احداث کند .
    از سوی دیگر با تلاش دولت کنونی به ریاست حزب مسلم لیگ نواز شریف تولیدات نفت خام در این کشور از 64 هزار بشکه در روز به 100 هزار بشکه در روز افزایش یافته است .
    دولت پاکستان در نظر دارد با احداث خط لوله جدید در این کشور برای انتقال گاز مایع مشکل کمبود انرژی را در سال های آینده حل کند .
    در زمان حاضر، پاکستان سالانه چهار و نیم میلیون تن گاز مایع (ال-ان-جی) وارد می کند و قرار است این میزان تا پایان سال جاری میلادی، به دو برابر افزایش یابد.
    میزان مصرف گاز در پاکستان در نیمه دوم سال که فصل سرما آغاز می شود بیشتر است و فعلا قطر، اصلی ترین صادر کننده گاز مایع به پاکستان است.
    بررسی ها نشان می دهد میزان نیاز پاکستان به گاز در سال های آینده افزایش خواهد یافت.
    این کشور ظرف سه سال آینده، سالانه به 20 میلیون تن گاز مایع نیاز خواهد داشت و پس از پنج سال، این رقم به 30 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
    با وجود اینکه پاکستان قرارداد واردات گاز با ایران از طریق احداث خط لوله امضا کرده و اکنون نزدیک به سه سال است که از ضرب الاجل تعیین شده در این قرارداد می گذرد و پاکستان به رغم نیاز شدید به انرژی، هیچ اقدامی در انجام تعهدات خود در قبال این قرارداد انجام نداده و هیچ گام عملی برای احداث خط لوله گاز در خاک خود برنداشته است.
    ایران پیش از پایان ضرب الاجل این قرارداد (پایان دسامبر سال 2014) به تعهدات خود عمل کرد و خط لوله گاز برای صادرات گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور احداث کرده است.
    دومین ترمینال گاز مایع فشرده (LNG) بندر 'پورت قاسم' کراچی پاکستان روز دوشنبه 29 آبانماه جاری با حضور شاهد خاقان عباسی نخست وزیر این کشور به صورت رسمی افتتاح شد.
    البته پیش از این در رسانه های این کشور اعلام شده بود که دولت پاکستان در نظر دارد برای رفع نیازمندی تاسیسات و نیروگاه های تامین برق خود، حجم واردات گاز مایع 'LNG' را به دو برابر میزان کنونی افزایش دهد.
    این کشور در حال حاضر روزانه 600 میلیون متر مکعب گاز مایع فشرده از طریق پایانه ذخائر گاز در بندر پورت قاسم شهر کراچی دریافت می کند.
    پاکستان 'ال - ان - جی' مورد نیاز خود را هم اکنون از کشور قطر تامین می کند.
    شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان در آیین افتتاحیه دومین ترمینال گاز مایع فشرده بندر 'پورت قاسم ' کراچی گفت که تقاضا در این کشور برای دریافت LNG افزایش یافته است و راه اندازی دومین پایانه گاز طبیعی مایع 'ال - ان-جی ' بیان کننده اعتماد به بازار و سرمایه گذاری هاست.
    پیش از این، منابع مطلع در دولت پاکستان در گفت و گو با روزنامه' اکسپرس تریبیون ' اعلام کرده بودند که شش فروند کشتی حامل گاز 'ال - ان - جی' از سوی شرکت ال ان جی پاکستان( PLL) برای ذخیره در دومین پایانه گاز کشور از خدمات شرکت گانور( Gunvor )استفاده می کند.
    این مقام دولتی پاکستان افزوده بود:شرکت گانور( Gunvor ) پیشتر ضمن همکاری با شرکت ملی نفت پاکستان مسئولیت انتقال گاز مایع فشرده را به نخستین پایانه گاز فشرده در شهر کراچی بر عهده داشت.

    برچسب ها