عصر خودرو

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد

کاهش نرخ بیکاری با وجود رشد جمعیت فعال اقتصادی کشور

عصر بازار- طبق آخرین اطلاعات ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، جمعیت بیکار کشور با وجود رشد ۰.۶ درصدی جمعیت فعالان اقتصادی کشور کاهش یافته است.

کاهش نرخ بیکاری با وجود رشد جمعیت فعال اقتصادی کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مقاومتی نیوز، مقایسه تازه‌ترین نتایج آمار نیروی کار تا پایان تابستان 96 با شاخص‌های عمده بازار کار منتهی به تابستان 95، نشان دهنده آن است که با وجود افزایش 0.6 درصدی جمعیت فعال اقتصادی نرخ بیکاری  کاهش یافته است. جمعیت فعال اقتصادی کشور از 26 میلیون و 369 هزار نفر در نیمه نخست سال 95 با رشدی بالغ بر 614 هزار نفر به 26 میلیون و 983 هزار نفر در نیمه نخست امسال افزایش یافت و نرخ آن از 40.4 درصد در تابستان سال گذشته به 41 درصد رسید؛ به این معنا که 41 درصد از «جمعیت در سن کار کشور» در گروه شاغلان یا بیکاران قرار دارند.

    کاهش جمعیت بیکاران با وجود رشد جمعیت فعالان اقتصادی کشور

    طبق جدیدترین جداول مرکز آمار ایران از نتایج نیروی کار تا پایان تابستان 96، از مجموع جمعیت فعال اقتصادی، 3 میلیون و 156 هزار نفر را بیکاران و 23 میلیون و 827 هزار نفر را شاغلان تشکیل می‌دهند که بر این اساس، جمعیت بیکار کشور 181 هزار نفر کاهش یافته است؛ در عین حال به جمعیت شاغل کشور 795 هزار نفر اضافه شده است.

    در عین حال مقایسه آمار شاخص‌های بازار کار نشان می‌دهند، همچنان میزان بیکاری در بین زنان نسبت به مردان بیشتر است؛ به طوریکه این میزان در تابستان امسال، در مقایسه با تابستان سال گذشته با یک درصد رشد مواجه بوده است.

    کاهش نرخ بیکاری در بین جوانان نسبت به سال 95

    علاوه بر این، شاخص «نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال کشور» منتهی به تابستان امسال معادل 24.4 درصد اعلام شد که نشان می‌دهد این شاخص نسبت به تابستان سال گذشته، 2.3 درصد کاهش یافته است.

    بر اساس این گزارش هر چند شاخص‌ها روند امیدوار کننده‌ای از وضعیت بازار کار را روایت می‌کنند؛ اما بحران بیکاری همچنان در صدر معضلات اقتصادی کشور قرار دارد.

    گفتنی است یکی از راه های مقابله با بیکاری بهبود فضای کسب و کار است زیرا بهبود فضای کسب و کار موجب رونق تولید می شود و با قوت گرفتن بخش تولید، نیاز و تقاضای موجود برای نیروی کار افزایش می یابد و به طور طبیعی نرخ بیکاری کاهش می یابد.

    از طرف دیگر حرکت به سمت رفع موانع تولید و همچنین ایجاد بسترهای مناسب برای تقویت بخش های تولیدی می تواند باعث ایجاد ارزش افزوده بیشتر در اقتصاد و رشد اقتصادی شود.

    برچسب ها