عصر خودرو

مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران خبر داد

جزییات عرضه‌ اولیه، بازگشایی یک نماد و ادغام و تملیک‌ «های وب»

عصر بازار- یک مقام مسئول با اشاره به آخرین جزییات عرضه‌های اولیه، بازگشایی نماد کنتور سازی و ادغام و تملیک‌ سهام شرکت آسیاتک و پارس آنلاین در شرکت «های وب» از هدفگذاری بورس تهران برای پذیرش و عرضه دو میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی خبر داد.

جزییات عرضه‌ اولیه، بازگشایی یک نماد و ادغام و تملیک‌ «های وب»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران درباره موضوع قوانین ادغام و تملیک شرکت‌ها و حرف و حدیث‌های بسیار درباره شرکت‌های های وب ،پارس آنلاین و آسیا تک گفت: سهام شرکت آسیا تک در آستانه عرضه اولیه بوده و آخرین اطلاعاتی که وجود دارد، مبنی بر عرضه عمومی سهام این شرکت در اولیه فرصت موجود است.

    اسماعیل درگاهی موضوع ادغام آسیا تک با های وب را به دلیل مباحث قیمتی منتفی دانست و گفت: البته در این زمینه بورس تهران اختیار کامل را به سهامداران عمده هر دو شرکت داده تا بر اساس منافع بنگاه تصمیم بگیرند و مجاز هستند، یا عرضه اولیه سهام و یا ادغام در یکدیگر را در دستور کار قرار دهند.

    این مقام مسئول افزود: در مورد قانون ادغام و تملیک به دلیل اینکه در این اندازه تا به امروز در بازار سرمایه وجود نداشته، از طرفی  قوانین موجود به حد لازم برای تصمیم گیری کفایت نمی‌کند، همواره با حساسیت از سوی نهادهای ناظر روبرو بوده است، اما در نهایت این مسیری است که بازارهای مالی و اقتصاد واقعی در دنیا رفته‌اند و یکی از راه‌های بزرگ تر شدن شرکت‌ها و حفظ آن‌ها در فضای رقابتی ادغام و تملیک است.

    درگاهی با بیان اینکه ادبیات موضوع ادغام و تملیک شرکت‌ها امروزه در اقتصاد ایران تعریف شده، عنوان کرد: برای افزایش تجربه بیشتر باید چندین مجموعه عملیاتی وجود داشته باشد که بتوان ادغام و تملیک را به درستی در بنگاه‌های اقتصادی پیاده کرد. مجموعه بورس تهران از موضوع ادغام شرکت‌ها در های وب با شرط حفظ منافع عموم سهامدارانی که در عرضه اولیه آن شرکت کرده‌اند و همچنین ارزش افزا بودن این ادغام حمایت می‌کند.

    مدیر پذیرش بورس تهران یادآور شد:سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات به عنوان نهادهای ناظر بر این بخش وقتی موافق با ادغام شرکت‌های مخابراتی و اینترنتی باشند، به تبع آن رسالت بورس تنها از زاویه رصد مباحث مالی و ارائه ساختار مشخص بر اساس رعایت دستورالعمل‌های وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقرارت رادیویی خواهد بود، هم اکنون نیز ادغام شرکت پارس لین ارتباطات با شرکت بورسی‌ های وب انجام شده است و در حال ارائه اطلاعات به سازمان بورس هستند.

    وی افزود: در موضوع ادغام و تملیک به دلیل ورود یک بنگاه در بنگاهی دیگر مباحث مربوط به کارشناسی دقیق قیمت و دارایی‌ها بسیار مهم است و اگر تا کنون زمان بر شده بخاطر نوشتار قرارداد نیست، بلکه چگونگی ورود یک بنگاه در سیستم عملیاتی بنگاه دیگر و ارزیابی ارزش ایجاد شده است. بررسی اینکه این اقدام در کجا کمک می‌کند و هم افزایی در کجا رخ می‌دهد، نیاز به اثبات ادعاهای مختلف بوده و ارزش گذاری دقیق داریی ها و تناسب هزینه‌ها با توجه به سرمایه پایه شرکت ادغام شده را می‌طلبد.

    درگاهی با اشاره به شکسته شدن سقف تاریخی شاخص بورس تهران گفت: بازار سهام هم اکنون از کشش مناسبی برخوردار است و سه شرکتی که معارفه آن‌ها برگزار شده، در اولویت عرضه اولیه قرار دارند که بطور مشخص تأمین سرمایه امید در آینده ای نزدیک عرضه اولیه سهام خواهد شد و سپس شرکت آسیاتک و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا باید عرضه شوند.

    وی با اشاره به ترافیک شرکت‌های پذیرش شده برای عرضه اولیه در بورس تهران به کشش بازار برای استقبال از سهام جدید اشاره کرد و گفت: در خصوص اوراق مشارکت ارزی چند نهاد ناظر از جمله بانک مرکزی ، سازمان بورس و وزارت اقتصاد باید اظهار نظر کنند . ناشران اگر چه از این موضوع استقبال می‌کنند، اما بازار ارز را نیز باید در نظر داشت. هم اکنون پذیرش و عرضه اولیه دو میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی بطور جدی در برنامه‌های بورس تهران قرار دارد و در مورد این موضوع جلسات کارشناسی متعددی انجام می‌شود.

    این مقام مسئول  با بیان اینکه تنها در یک دوره زمانی تأمین مالی ارزی ازطریق حوزه بانکی در بازارهای جهانی انجام شده گفت: در بورس و بازار سهام تاکنون چنین اقدامی نبوده و این در حالی است که در حال حاضر شرکت‌های بورسی به این ابزار نیاز دارند. از طرفی بورس نیز برای این موضوع برنامه جدی داشته و تا حد زیادی جلو رفته است.

    به گفته وی به نظر می‌رسد، با کمی تعدیل نسبت به مدل‌های بین المللی اوراق مشارکت ارزی طی امسال نهایی شود و بر اساس زمان بندی که وجود دارد، اقدام‌های جدی برای انتشار اوراق مشارکت ارزی و تأمین مالی از طریق بازارهای بین المللی به شیوه‌های دیگری از جمله پذیرش سهام در بورس‌های خارجی صورت خواهد گرفت.

    درگاهی در مورد آخرین اقدام‌های صورت گرفته در مورد ناشر کنتور سازی گفت: بر اساس آخرین اطلاعاتی که وجود دارد، این شرکت با مدیریت جدیدی در هیات مدیره رو برو شده و قرار شده  با بازگشایی نماد معاملاتی این ناشر در آینده ای نزدیک بازارگردان نیز تعیین شود.

    برچسب ها