عصر خودرو

وزیر بازرگانی پاکستان؛

متعهد به تکمیل خط لوله گاز از ایران هستیم

عصر بازار- وزیر بازرگانی و نساجی پاکستان گفت: دولت اسلام آباد متعهد به تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان است و اجرای این طرح به دولت کمک می کند تا تقاضای انرژی رو به رشد خود را تامین کند.

متعهد به تکمیل خط لوله گاز از ایران هستیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, محمد پرویز ملک' در اسلام آباد اعلام کرد: پاکستان به انرژی و گاز نیاز شدید دارد و پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان، منبع انرژی ارزان را برای این کشور فراهم می کند.
    وزیر بازرگانی پاکستان افزود: دولت پاکستان تلاش می کند تا این طرح را تکمیل کند و این پروژه را با مقامات ایرانی در نشست آتی وزرای بازرگانی در اسلام آباد بررسی می کنیم.
    پرویز ملک با بیان این که اجرای این پروژه ثبات اقتصادی و مالی را در پاکستان به ارمغان می آورد، ادامه داد: به همین دلیل ما این پروژه را با ایران به پایان می رسانیم.
    وزیر بازرگانی و نساجی پاکستان گفت: دولت پاکستان به تقویت همکاری بین ایران و پاکستان اعتقاد دارد، زیرا ما دو همسایه هستیم و افزایش تجارت بین دو کشور می تواند برای ما سود فراوانی داشته باشد.
    وی در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات توسعه تجارت بین دو کشور نیز گفت: کمیته های مختلف برای حل مشکلات توسعه میزان تجارت دو کشور فعال است و یکی از کمیته های مشترک در ایران برای حل و فصل مسائلی است که موانع تجارت بین ایران و پاکستان را شناسایی و راهکارهای رفع موانع را پینهاد دهد و نتایج عملکرد این کمیته ها در آینده نزدیک روشن می شود.
    وزیر وزیر بازرگانی و نساجی پاکستان همچنین در خصوص اینکه آیا زمان مشخصی برای رفع مشکلات بانکی و ایجاد کانال های ارتباطی بانکی برای تجارت بازرگانان تعیین شده است، گفت: نمی توان تاریخ مشخصی برای بازگرداندن کانال بانکی بین ایران و پاکستان ارائه داد، ولی مهم این است که می خواهیم در اسرع وقت به توسعه و ایجاد روابط بانکی خود با ایران ادامه دهیم تا تجارت بین دو همسایه افزایش یابد.
    محمد پرویز ملک ادامه داد: در نشست آتی وزیران بازرگانی که حدود یک یا دو ماه آینده با حضور ایران در اسلام آباد برگزار می شود در خصوص همه مسائل مربوط به تجارت با ایران بحث و تبادل نظر می کنیم.
    وی در پایان سخنانش بر اهمیت گسترش روابط دوجانبه بین پاکستان و ایران تاکید و ابراز امیدواری کرد که روابط دوجانبه همچنان بر اساس اصول احترام متقابل، منافع مشترک و درک دو کشور گسترش یابد.
    پاکستان کشوری با نزدیک 200 میلیون نفر جمعیت بوده و یک بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد.
    این در حالی است که با توجه به افت فشار مخازن گاز این کشور، سهم تولید داخلی در تامین گاز مورد نیاز آینده پاکستان بیش از پیش کاهش خواهد یافت.
    از سوی دیگر، در سال‌های اخیر پاکستان با بحران تامین انرژی روبه رو بوده و به همین منظور در سال‌های اخیر، پاکستان به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف واردات گاز از جمله خط لوله صلح، خط لوله تاپی برای واردات از ترکمنستان و واردات ال.ان.جی از قطر بوده است.
    پروژه گازرسانی از ایران به پاکستان موسوم به خط گاز صلح سال‌هاست آغاز شده اما دخالت کشورهای مختلف اجرای آن را در پاکستان به تأخیر انداخته است.
    میزان مصرف گاز در پاکستان طی 20 سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش داشته است. جمعیت پاکستان به‌سرعت در حال رشد است و تعداد انشعابات گاز از 4 میلیون به 8.4 میلیون انشعاب افزایش یافته است.

    برچسب ها