عصر خودرو

زنگ خطر برای تولیدکنندگان سنتی گاز به صدا درآمد

عصر بازار- زنگ خطر برای تولیدکنندگان سنتی گاز به صدا درآمده و این احتمال تقویت شده بازار گاز نیز ممکن است همچون بازار نفت شاهد یک افت قیمت شدید باشد.

زنگ خطر برای تولیدکنندگان سنتی گاز به صدا درآمد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، اظهارات شرکت کنندگان در نشست هفته گذشته اوپک گازی و به ویژه وزیر انرژی روسیه در مورد افزایش بی رویه عرضه گازی طبیعی زنگ خطر را برای تولید کنندگان سنتی گاز به صدا درآورده و این احتمال را تقویت کرده که بازار گاز نیز ممکن است همچون بازار نفت شاهد یک افت قیمت شدید باشد.

    مقامات ارشد کشورهای عمده تولید کننده گاز که هفته گذشته در بولیوی گرد هم جمع شده بودند با یک واقعیت تلخ و دشوار مواجه بودند: افزایش عرضه گاز از سوی تولید کنندگان جدید به ویژه آمریکا موجب تقویت امکان چانه زنی خریداران در مورد شرایط قراردادهای جدید شده است.

    هرچند سید محمد حسین عادلی دبیر کل مجمع کشورهای صادر کننده گاز (GECF) به کلی منکر وجود مازاد عرضه در بازار جهانی شده و گفته: «اگر شما میزان تولید را با میزان مصرف مقایسه کنید می بینید که تولید بالاتر از مصرف نیست» اما واقعیت های حاکم بر بازار جهانی نشان می دهد که کشورهای عضو GECF نحو فزاینده ای در حال رقابت با گاز صادراتی و همچنین قیمت های تعیین شده توسط آمریکا هستند که ایالات متحده را در مسیر تبدیل شدن به سومین صادر کننده بزرگ ال ان جی جهان بعد از قطر و استرالیا قرار داده است.

    در حال حاضر حداقل 25 کشور جهان قادر به دریافت ال ان جی هستند و انتظار می رود با شروع به کار مجتمع های جدید تبدیل مجدد ال ان جی به گاز در ماه های آینده، خریداران انعطاف بیشتری پیدا کنند و رقابت بین عرضه کنندگان گاز بیشتر شود. قیمت گاز در طی یک دهه گذشته بیش از 80 درصد کاهش یافته و به دلیل افزایش عرضه گاز شیل و افزایش دسترسی به ال ان جی به از طریق کشتی قابلیت صدور به کشورهای مختلف را دارد، همچنان تحت فشار قرار دارد.

    با وجود اینکه ال ان جی تنها حدود 10 درصد از تجارت گاز جهان را تشکیل می دهد، عرضه کنندگان جدید تمایل دارند شرایط جذاب تری را به مشتریان پیشنهاد دهند تا بازار را از دست تولید کنندگان سنتی خارج کنند. در این زمینه به ویژه آمریکا با ارائه پیشنهادات جذاب فروش گاز در حال تغییر معادلات بازار است.

    شرکت های آمریکایی نظیر چنیر انرژی، که بزرگترین صادر کننده ال ان جی این کشور است، به مشتریان اجازه می دهند که محموله های گاز ارسالی را مجددا بفروشند و این موجب ایجاد یک بازار پرسود برای شرکت های تجاری مختلف شده است. تعداد فروش تک محموله ها و سواپ ال ان جی نیز در حال افزایش است. شرکت چنیر قصد دارد همزمان با جستجو برای یافتن خریداران جدید، در طی ماه های آینده پنجمین مجتمع مایع سازی گاز را افتتاح نماید

    الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در نشست روز جمعه اوپک گازی اظهار داشت، در حال حاضر عرضه جهانی گاز بیش از میزان تقاضاست و این وضعیت می تواند منجر به افت بحرانی قیمت ها، مشابه آنچه در بازار نفت رخ داده شود. نواک همچنین گفته، افت قیمت جهانی گاز ضرورت انعقاد قراردادهای بلندمدت که در آن به جای نوسان گاه و بیگاه قیمت یک رقم با ثبات برای گاز در نظر گرفته شود را دو چندان می سازد.

    آمریکا در طی سال های اخیر به لطف بهره مندی از تکنولوژی های برتر و دسترسی به منابع عظیم غیرمتعارف، تولید نفت خام و گاز خود را به شدت افزایش داده است.

    به رغم هشدار وزیر انرژی روسیه پیش بینی های بانک جهانی نشان می دهد که روند حرکت قیمت جهانی گاز طی سال های 2017 تا 2030 میلادی یک روند صعودی آرام خواهد بود و قیمت ها رو به افزایش خواهد گذاشت، البته با وجود این رشد، قیمت ها مجددا به رقم های بالایی که در سال 2014 تجربه شده بود باز نخواهد گشت.

    مجمع کشورهای صادر کننده گاز چاره کار را افزایش همکاری ها برای دفاع از سهم این کشورهای عضو این سازمان از بازار گاز می داند. شاید اگر وضعیت عرضه گاز با همین منوال به پیش برود، اعضای مجمع کشورهای صادر کننده گاز نیز همچون اوپک به فکر توافقی برای کاهش تولید بیافتند، اما با توجه به افزایش سریع تولید گاز آمریکا احتمالا چنین توافقی موجب کاهش بیشتر سهم تولید کنندگان سنتی از بازار جهانی گاز خواهد شد.

    برچسب ها