عصر خودرو

واریز اولین مرحله سود سهام عدالت بزودی

عصر بازار- سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: اولین مرحله واریزی سود سهام عدالت سال ۹۶، بزودی به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

واریز اولین مرحله سود سهام عدالت بزودی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم, سازمان خصوصی‌سازی با انتشار مطلبی در خصوص "زمان واریز سود سهام عدالت" اعلام کرد: طرح توزیع سهام عدالت از سال 1385 در کشور آغاز و عملیاتی شده است و بر اساس آن یک میلیون تومان سهم از سهام شرکتهای سرمایه‌پذیر به مشمولان تخصیص داده شده است که مقرر شد در طی مدت 10 سال از محل سود سالیانه سهام شرکتهای مذکور، اقساط مربوط به سهام عدالت مشمولان تسویه شود.

    بر این اساس سال 1395، آخرین مهلت قانونی تسویه اقساط سهام عدالت از محل سود سالیانه این سهام بوده است. بعلاوه این که در این راستا از سال 1396 نیز سود عملکرد سال مالی 1395 شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت باید به حساب مشمولان واریز شود.

    البته طبق قانون سازمان خصوصی‌سازی مکلف است چنانچه در پایان دوره تقسیط 10 ساله، از محل سود دریافتی شرکتهای سرمایه‌پذیر اقساط مبلغ یک میلیون سهم تخصیصی تادیه نگردد، با فراهم آوردن سازوکارهای لازم، در مدت شش ماه این فرصت را به مشمولان بدهد تا از محل آورده نقدی خود "در صورت تمایل" اقدام به افزایش ارزش سهام عدالت خود نمایند.

    بر این اساس نیز سازمان خصوصی‌سازی در نیمه اسفند سال گذشته با راه‌اندازی سامانه سهام عدالت اقدام به ارائه صورتحساب به مشمولان سهام عدالت کرد که مطابق قانون، دارندگان سهام عدالت تا پایان شهریور ماه امسال مهلت داشتند تا در صورت تمایل اقدام به افزایش ارزش سهام عدالت خود کنند؛ که البته با نظر شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی این مهلت تا پایان مهرماه به مدت یک ماه دیگر تمدید شد.

    همچنین همان‌گونه که اشاره شد سود ناشی از عملکرد سال مالی 1395 شرکتهای سرمایه‌پذیر از امسال باید به حساب مشمولان واریز شود که بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی از اواخر فروردین‌ماه امسال با فراهم آوردن سازوکارهای لازم در سامانه سهام عدالت، اقدام به دریافت شماره شبای حساب بانکی مشمولان سهام عدالت نموده است.

    از سوی دیگر طبق قانون، شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت از زمان برگزاری مجمع عمومی خود و تصویب سود سهام سهامداران، 8 ماه فرصت دارند تا نسبت به واریز سود به سهامداران از جمله سود مرتبط با سهام عدالت به حساب سازمان خصوصی‌سازی اقدام کنند که با توجه به این که مجمع عمومی سالیانه بسیاری از شرکتهای سرمایه‌پذیر در تیرماه سالجاری برگزار شد، بنابراین شرکت‌های سرمایه‌پذیر در سبد سهام عدالت می‌توانند تا پایان سال اقدام به واریز این سود کنند.

    بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند در پایان سال و پس از دریافت کامل سودهای تقسیمی مجامع شرکتهای سرمایه‌پذیر اقدام به تقسیم سود میان مشمولان کند ولی مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و به جهت این که سود دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر به یکباره به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز نمی گردد، در تلاش هستیم تا این سود را در چند مرحله و به تناسب مبالغ دریافتی از شرکتهای مذکور به حساب بانکی مشمولان واریز نمائیم که ان‌شاالله اولین مرحله واریزی سود سهام عدالت سال 96 نیز بزودی به حساب آنان واریز خواهد شد.

    برچسب ها