عصر خودرو

یک مقام مسوول خبر داد؛

ایران ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر کرد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: بر اساس قرارداد تهاتر برق بین ایران و ارمنستان برای صادرات گاز و دریافت برق، در هشت ماه نخست امسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر شده است.

ایران ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز درباره صادرات گاز به ارمنستان گفت: بر اساس قرارداد امضا شده بین دو کشور، ایران گاز خود را به ارمنستان صادر می‌کند و در مقابل آن برق دریافت می‌کند. به این ترتیب ایران از طریق مرز نوردوز با یک خط لوله اختصاصی 30 اینچ به طول 110 کیلومتر در تبریز، روزانه حدود یک میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر می‌کند.

    وی درباره حجم گاز صادراتی به این کشور گفت: در سال 95 طبق قرارداد، 365 میلیون مترمکعب و در نیمه نخست امسال 250 میلیون مترمکعب گاز از این خط لوله به ارمنستان صادر شده، البته ظرفیت سالانه خط لوله صادراتی حدود 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب است.

    به گزارش مهر، ایران و ارمنستان سال 2004 میلادی (١٣٨٣ شمسی) یک قرارداد تهاتر گاز و برق برای مدت 20 سال امضا کردند که بر اساس آن گاز صادراتی ایران به مصرف نیروگاه های تولید برق در ارمنستان می رسد و در عوض ایران از ارمنستان، برق وارد می کند، لازم به ذکر است ارمنستان از اواسط سال 2009 واردات گاز از ایران را آغاز کرده است. پیش از این، بیژن زنگنه، وزیر نفت از افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان از روزانه یک میلیون متر مکعب به سه میلیون مترمکعب از اواخر سال 2018 خبر داده بود البته در دوره کوتاهی که ارمنستان برای دریافت گاز از روسیه با مشکل روبه‌رو شده بود، ایران میزان صادرات گاز به ارمنستان را خارج از چارچوب قرارداد به حدود سه میلیون مترمکعب در روز افزایش داده بود که تنها به عنوان یک کمک برای کشور همسایه محسوب می‌شد.

    ایران در ازای یک متر مکعب گاز، سه کیلو وات ساعت برق از ارمنستان در مرز تحویل می گرفت که این میزان هم اکنون به 3,2 کیلو وات ساعت برق افزایش یافته است، به گفته مسئولان وزارت نیرو و شرکت توانیر، در تابستان امسال 300 مگاوات برق از ارمنستان و 150 مگاوات برق از جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است.

    برچسب ها