عصر خودرو

وزیر راه و شهرسازی:

ایران دومین کشور در سوخت ارزان در دنیاست

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران دومین کشوری است که سوخت ارزان را دارد، گفت: ارزانی قیمت سوخت مانع از نوسازی ناوگان جاده‌ای می‌شود.

ایران دومین کشور در سوخت ارزان در دنیاست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، عباس آخوندی در سمینار مدیریت ایمنی راه‌ها (پیارک) با بیان اینکه سالانه 1.2میلیون دستگاه خودرو به آمار 20 میلیون خودروی کشور اضافه می‌شود، گفت: تا 10 سال دیگر 30 میلیون خودرو در کشور خواهیم داشت که برای مدیریت این تعداد خودرو به جاده‌های هوشمند نیاز داریم.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان ادعا کرد که سیستم یکپارچه امداد و نجات هلال احمر، اورژانس و راهداری در کشور وجود دارد، ادامه داد: زمانی که حرف از تحولات ساختاری می‌زنیم، اجماع پشتیبانی نهادها و دستگاه‌ها بسیار مهم است که در هماهنگی بین آنها رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

    آخوندی با بیان اینکه نیازمند تحول ساختاری در ایمنی راه‌ها هستیم، گفت: افزایش ایمنی راه‌ها باید به موضوع ملی تبدیل شود و باید در اینباره به اجماع ملی برسیم.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل جاده‌ای باید به نفع حمل و نقل ریلی کاهش یابد، گفت: مگر می‌توان با وجود اینکه 90 درصد بار کشور از طریق جاده جابه‌جا می‌شود همچنین حمل و نقل شخصی در جاده‌های کشور به طور فزاینده‌ای در حال افزایش باشد بتوانیم تلفات سوانح جاده‌ای را کاهش دهیم.

    آخوندی ادامه داد: برای توسعه حمل و نقل ریلی و تحقق سهم 20 درصدی ریل در جابه‌جایی مسافر و سهم 30 درصدی آن در جابه‌جایی بار به سرمایه‌گذاری 28 میلیارد دلاری نیاز داریم و بدون هماهنگی نهادها نمی‌توانیم سقف ایمنی در جاده‌های کشور را افزایش دهیم.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان جابه‌جایی مسافران در سطح کشور اظهار داشت: سالانه یک میلیارد و 700 میلیون سفر در کشور انجام می‌شود که 700 میلیون نفر آن متعلق بخش حمل و نقل حومه‌ای است.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه دو و نیم میلیون نفر سفر حومه‌ای در تهران انجام می‌شود، گفت: این دو و نیم میلیون سفر از طریق 550 هزار وسیله نقلیه شخصی انجام می‌شود.

    آخوندی ادامه داد: از سوی دیگر 30 درصد تلفات سوانح جاده‌ای در 30 کیلومتری اول شهرها رخ می‌دهد.

    آخوندی تاکید کرد: افزایش حمل و نقل عمومی از طریق جاده علاوه بر افزایش آلودگی‌ها و اتلاف وقت مردم موجب کاهش ایمنی و افزایش سوانح جاده‌ای خواهد شد.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از راهکارهای بنیادین برای کاهش سوانح جاده‌ای توسعه حمل و نقل ریلی است، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی است.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از عوامل موثر در افزایش تمایل مردم به حمل و نقل حومه‌ای از طریق خودروی شخصی قیمت سفر است، گفت: باید قیمت سفر حومه‌ای از طریق جاده با ریل را مقایسه کنیم. قطعا تا زمانی که ایران دومین کشوری است که قیمت سوخت ارزانی دارد حمل و نقل از طریق خودروهای شخصی نسبت به حمل و نقل عمومی مزیت بیشتری نخواهد داشت.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 750 هزار کامیون در جاده‌های ایران تردد می‌کند، گفت: در حالی که دولت‌ها همواره توجه به نوسازی ناوگان دارند اما موفقیتی در این زمینه نداشته‌اند چراکه وقتی سوخت ارزان باشد مالکان کامیون‌های فرسوده انگیزه‌ای برای نوسازی خودروهای پرمصرف خود ندارند.

    آخوندی ادامه داد: در حال حاضر 20 درصد 750 هزار کامیون در کشورمان بسیار فرسوده هستند و مشکلات بسیاری در ایمنی راه‌ها ایجاد می‌کنند اما از آنجایی که قیمت سوخت در ایران بسیار ارزان و کمتر از 10 درصد قیمت جهانی است مالکان این خودروها انگیزه‌ای برای تعویض خودروهای خود ندارند.

    برچسب ها