عصر خودرو

مدیرعامل فولاد سازی اصفهان خبر داد

تولید ۲۵ هزار تنی فولاد در افق ۱۴۰۴

عصر بازار- مدیرعامل فولاد سازی اصفهان گفت:برنامه ریزی برای تامین سهم ۵۰ درصدی از فولاد کشور داریم و در افق ۱۴۰۴ به تولید ۲۵ میلیون تن تولید خواهیم رسید.

تولید ۲۵ هزار تنی فولاد در افق ۱۴۰۴
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد سازی اصفهان در رابطه با چگونگی فعالیت های اخیر فولاد مبارکه اظهار کرد: فولاد مبارکه اصفهان علاوه بر اینکه عرضه مستقیم به بازار ها دارد، محصولات خود را به بورس کالا به عنوان یک مرجعی برای کالا ها ارسال و عرضه می کند.

    وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگ ترین تولیدکننده ورقه های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا است و سهم 20 درصدی در تولید فولاد منطقه دارد.
    فولاد مبارکه بزرگترین شرکت بورسی

    سبحانی افزود: فولاد مبارکه اصفهان همچنین مقام بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی با ظرفیت 12 میلیون تن در جهان را نصیب خود کرده و علاوه بر این موضوع، بزرگترین شرکت بورسی با سرمایه 7 هزار و 500 میلیارد تومان را ثبت کرده است و ارزش بازار آن با توجه به نرخ سهام فولاد مبارکه اصفهان در بورس و اوراق بهادار نزدیک به 26 هزار میلیارد تومان است.

    وی اذعان کرد: فولاد مبارکه اصفهان سهم یک درصدی در تولید ناخالص داخلی ( GDP) و همچنین سهم پنج درصدی در تولید ناخالص داخالی بخش صنعت داشته است.

    سبحانی تصریح کرد: حدود 2 هزار و 800 تامیین کننده خدمات کالا با تخمین 82 درصد ساخت داخلی زنجیره مواد مصرفی، قطعات و تجهیزات بومی سازی شده، دست به دست یکدیگر داده اند تا تولید فولاد مبارکه اصفهان به روال روزانه ی کار خود ادامه دهد و از بزرگترین آن ها را می توان به تامین کننده های معادن سنگ آهن، مواد نسوز و تولیدکننده های روغن ها، روان کننده ها و قطعات یدکی و غیره اشاره کرد.
    انشعاب فولاد مبارکه در 3 هزار کارخانه

    وی بیان کرد: فرآورده های فولاد مبارکه اصفهان به مصرف هزار کارخانه و کارگاه به طور مستقیم در صنایع پایین دستی می رسد که از جمله این مصرف کننده ها صنعت خودرو سازی، لوازم خانگی و صنعت لوله پروفیل و پتروشیمی است که به طور غیرمستقیم حدود 3 هزار کارخانه را شامل می شود.
    100 درصد بدنه خودرو سازی را تامین می کنیم

    سبحانی در خصوص تامین ورق خودروسازان اظهار کرد: فولاد مبارکه اصفهان 100 درصد نیاز خودروسازی در داخل کشور را تامین می کند، البته خودروسازان برای تامین ورق مورد نیاز خود به سراغ کارخانه ورق خودروی چهارمحال رفته که این کارخانه خوراک خود را از فولاد مبارکه اصفهان تامین می کند و آنان پس از تهیه ورق فولادی از فولاد مبارکه اصفهان آن را گالوانیزه می کند و به فروش می رساند.

    وی اذعان کرد: لوازم خانگی داخلی هم در ساخت بدنه ی خود از تولید فولاد مبارکه اصفهان بهره می برد و تنها یخچال های 2 در (ساید بای ساید) که لایه ایی پلی استر دارد از مجموعه مشتری های ثابت فولاد مبارکه اصفهان خارج می شود.

    سبحانی با اشاره به ورق های رنگی ساخت فولاد مبارکه اصفهان گفت: عمده تولید ورق های رنگی فولادی را فولاد مبارکه اصفهان به انجام می رساند که یکی از کاربرد این ورق های رنگی در ساخت کانکس ها است و اخیرا به دلیل زلزله ایی که در غرب کشور اتفاق افتاده ثبت سفارش زیادی از این محصول را داشته ایم.
    از سنگ تا رنگ

    وی بیان کرد: سنگ آهن که از معدن استخراج می شود در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان نخستین فراوری خود را در خط کنسانتره و پس از آن گندله سازی با ظرفیت 5 میلیون تنی، احیای مستقیم، فولادسازی ریخته گری، نورد گرم، نورد سرد، گالوانیزه و رنگی را طی می کند.

    سبحانی اضافه کرد: سنگ آهن مورد نیاز فولاد مبارکه اصفهان معمولا از چادرملو و گل گهر تامین می شود، البته این فولاد سازی در سنگان هم برای تولید سنگ آهن سرمایه گذاری کرده است تا فراوری سنگ آهن را به خطوط تولید خود اضافه کند.

    وی تشریح کرد: واحد های تولیدی فولاد مبارکه اصفهان از شمال شرق کشور تا جنوبی ترین نقطه ایران که بندرعباس گسترده شده است برای توسعه ساخت محصولات فولاد مبارکه اصفهان تلاش می کنند.
    اثرگذاری فولاد مبارکه در برخی از صنایع

    سبحانی با توجه به اثر گذاری محصولات فولاد مبارکه در برخی از صنایع اظهار کرد: صنایع تکمیلی و نورد کاران حدود 22 درصد، لوله و سیالات 5.6 درصد، لوله و پروفیل 9.3 درصد، سازه های فلزی 10 درصد، ماشینالات صنعتی 1 درصد، حمل و نقل و خودرو 5.17 درصد، صنایع جزء و خرده فروشان 10 درصد و 10 درصد خریداران اسلپ از محصولات فولاد مبارکه اصفهان بهره می برند.

    وی تشریح کرد: فولاد مبارک اصفهان سهام خود را در بورس عرضه می کند و سهام داران بزرگ آن مربوط به 2.30 درصد سهام عدالت، 17 درصد ایمیدرو که هیات مدیره فولاد سازی را تشکیل می دهند و مابقی سهام به طور خرد عرضه شده است.
    روال صعودی تولید فولاد مبارکه اصفهان

    سبحانی با بیان اینکه تولید فولاد مبارکه اصفهان روالی صعودی را پیش گرفته است، تصریح کرد: روند افزایش تولید در فولاد مبارکه اصفهان از سال 81 از حدود یک میلیون و 226 هزار تن روال صعودی پیش گرفته و تا سال 95 به 7 میلیون و 455 هزار تن تولید رسیده و امسال، برنامه ی 8 میلیون و 630 هزار تن  تولید را داریم که خوشبختانه  تاکنون توانسته ایم مطابق برنامه ها پیش برویم.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رکود مسکن و خودرو در میزان تولید فولاد مبارکه اصفهان اثرگذار بوده اظهار کرد: رکود مسکن و خودرو اثر گذار در روال صعودی تولید فولاد مبارکه اصفهان نبوده است زیرا در زمانی که تقاضای داخلی وجود نداشت محصولات خود را به خارج از کشور صادر می کردیم، بنابراین هیچ گاه درتولید دچار چالش نشدیم.
    تولید 25 هزار تنی در افق 1404

    سبحانی اضافه کرد: برنامه ریزی برای تامین سهم 50 درصدی از فولاد کشور داریم و  امیدواریم در افق سال 1404 به تولید 25 میلیون تن تولید برسیم.

    وی با ابراز استمرار در اجرای برنامه های توسعه ای فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: عملیاتی کردن برنامه ها را با جدیت در حال پیگیری هستیم و برای اجرای این برنامه تا سال 98 قرارداد های لازمه را منعقد کرده ایم و تا سال 98 قصد تولید 8.12 تن را داریم.

    سبحانی با اشاره به میزان تولید سال جاری اذعان کرد: امسال، میزان تولید فولاد مبارکه اصفهان حدود  10 میلیون و 300 هزار میلیون تن است که با توجه به این میزان، رسیدن به هداف برنامه های تدوین شده دور از ذهن نیست.

    همچنین، زمانی که چنین برنامه ایی را تدوین کرده ایم بنای حرکت از نقطه صفر برای سرمایه گذاری، توسعه واحد ها، خرید واحد نیمه تمام و ناقص را در برنامه ریزی های خود داریم.

    وی با اشاره به نزدیک ترین پروژه ایی که قرار بر اجرای آن است، اذعان کرد:  طرح 5.1 تنی آهن اسفنجی در سپید دشت راه اندازی شده و گام بعدی را برای اجرای طرح هایی مبنی بر فولاد و نبرد سرد در این منطقه  داریم.
    استراتژی معدن تا محصول

    سبحانی افزود: استراتژی فولاد مبارکه اصفهان برای تکمیل مواد مورد نیاز خود مبنی بر تکمیل مواد از معدن تا محصول است و دلیل تدوین این استراتژی کاهش وابستگی ها است.

    وی ادامه داد: کارخانه ای همانند فولاد مبارکه اصفهان در سال، حدود 13 میلیون تن سنگ آهن سالیانه نیاز دارد و نمی توانیم خود را به شرکت هایی محدود کنیم که سیاست های آنها با گذر زمان ممکن است تغییر کند.

    سبحانی اظهار کرد: قیمت ها با توجه به نیاز جهانی به طور سینوسی افزایش یا کاهش پیدا می کند و وصل شدن عوامل تولید به یکدیگر و اجرای این سیاست یک سود نسبی و ارزش افزوده تثبیت شده ایی را ایجاد می کند و این موضوع سود سهامداران را در بلند مدت پایدار می کند.

    وی اذعان کرد: قیمت های در نظر گرفته شده در صادرات بر اساس قیمت جهانی و قیمت عرضه در بازار داخلی بر اساس کشف قیمت در بورس تعیین می شود و نرخ های منطقی برای ارائه محصول به مشتری داخلی و خارجی در نظر می گیریم.

    سبحانی تشریح کرد: قبل از سال 82 که بورس هنوز راه اندازی نشده بود قیمت های فولاد بر اساس نرخ اعلامی دولت بود اما با ورود فولاد به بورس کالا مطابق قانون از قیمت گذاری دولت خارج شده و در محل بورس کالا کشف قیمت می شود.
    بیشترین مصرف فولاد مبارکه، مربوط به داخل کشور است

    وی با توجه به فروش محصولات فولاد مبارکه اصفهان اذعان کرد: نسبت فروش فولاد مبارکه در سال 95 حدود 25 درصد فروش صادراتی و 75 درصد فروش خارجی و امسال، حدود 15 درصد فروش صادراتی و 85 درصد برای مصرف داخلی صرف شده است و میانگین ها در 4 ساله اخیر نشان می دهد که حدود 25 درصد صادرات و 75 درصد را به دست مصرف کننده داخلی رسانده ایم.

    سبحانی ادامه داد: بازار های خارجی ایران را معمولا اتحادیه اروپا، خارومیانه، خاور دور و آفریقا شکل می دهد و به این مناطق در مقایسه با سایر کشور های جهان، بیشترین صادرات را داشته ایم و بیشترین محصول صادراتی هم اسلپ بوده است.

    وی با بیان اینکه مدیریت صحیح تهدید ها را به فرصت تبدیل می کند، تصریح کردد: چندی پیش گفته هایی مبنی بر دامپینگ برای فولاد سازان در اتحادیه اروپا مطرح شد که با بررسی های انجام شده مشخص شد دامپینگی شکل نگرفته و برخی کشور ها همانند ایران می توانند با مزیت هایی که دارد کالای خود را با قیمت کمتری نسبت به سایر کشور ها صادر کند.

    سبحانی یادآورشد: اتحادیه اروپا برای واردات خود تعرفه های متغیری را وضع کرده که به عنوان نمونه می توان به میزان تعرفه ایی که برای کشور های مختلفی همچون روسیه که در هر تن 96 یورو و ایران 57 یورو را نام برد.
    گرانی محصولات داخلی را تکذیب می کنم

    وی با بیان اینکه برخی از اظهارات که اساس و مبنای علمی ندارد، تشریح کرد: چندی پیش شورای گفتگو اظهاراتی که اساس علمی ندارد را بیان کرد و به ادعای آنان فولاد مبارکه اصفهان محصولات خود را 150 دلار گران تر از بازار جهانی به فروش می رساند اما این سخنان کذب است و در محاسبات چنین چیزی صحت ندارد.

    سبحانی با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه اصفهان محصولات خود را با نرخی منطقی عرضه می کند، بیان کرد: نرخی که فولاد مبارکه اصفهان برای محصولات خود در نظر گرفته از میزان منطقی تبعیت می کند و زمانی که شورای گفتگو سخنان بی پایه ایی را بیان کرد به آنان توضیح دادیم که اکنون فولاد مبارکه اصفهان محصولات خود را بالغ بر 650 دلار ارائه می کند و در بازار های جهانی با نرخی 500 دلار عرضه می شود اما تمام قضیه به این قیمت ها ختم نمی شود زیرا برای صادرات به دیگر کشور ها تعرفه ایی هم به قیمت آن افزون می شود که اگر از نرخ آزاد صرف نظر کنیم و تعرفه مبادله ایی را ملاک قرار دهیم حدود 20 درصد بر قیمت ها افزوده می شود و با جمع  این تعرفه بر 500 دلار یاد شده به قیمت 600 دلاری می رسد که باز در این روند افزایش قیمت هایی را در مسیر خود تجربه می کند.
    عرضه به مقدار کافی برای لوله پروفیلی ها

    این مقام مسوول، در پایان تصریح کرد: حدود 23 درصد از تولید فولاد مبارکه اصفهان در اختیار سندیکای لوله و پروفیل قرار داده ایم اما با این حال گفته هایی مبنی بر اینکه محصول مورد نیاز آنها به خوبی تامین نمی شود در رسانه ها و برخی از عرصه های دیگر شنیده می شود و این اظهارات هیچ صحتی ندارد و به علت اینکه تعداد زیادی از آنان واردکننده ورق هستند و منافع خود را در خطر دیده اند، دست  به شایعه پراکنی زده اند.

    برچسب ها