عصر خودرو

برای هشتمین ماه متوالی؛

روسیه بزرگترین صادر کننده نفت به چین ماند

عصر بازار- آمار گمرکی نشان داد روسیه در اکتبر برای هشتمین ماه متوالی موقعیت خود به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین را حفظ کرده است.

روسیه بزرگترین صادر کننده نفت به چین ماند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آمار تجارت کالا که از سوی اداره کل گمرک چین منتشر شد نشان داد صادرات نفت از سوی روسیه در اکتبر  به 4.649 میلیون تن یا حدود  1.095 میلیون بشکه در روز رسید. این میزان 1.9 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش نشان می‌دهد و از رکورد 1.545 میلیون بشکه در روز در سپتامبر کمتر است.

    عربستان سعودی با فاصله اندکی پس از روسیه قرار گرفت و میزان صادرات این کشور به چین در اکتبر 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و به 1.086 میلیون بشکه در روز رسید.

    حجم صادرات نفت روسیه به چین در 10 ماه نخست سال میلادی جاری بر مبنای سال به سال 15.9 درصد رشد کرد و به حدود 49.65 میلیون تن یا 1.19 میلیون بشکه در روز رسید. افزایش صادرات روسیه به چین در شرایطی حاصل می‌شود که شرکت CEFC چاینا انرژی قرار است تحت یک قرارداد سالانه، از ژانویه محموله‌های نفت اسپو و سوکول را از غول نفتی روس‌نفت دریافت کند. با توافق مذکور، این شرکت خصوصی چینی از ترافیگورا به عنوان بزرگترین بازرگان نفت روسیه در آسیا پیشی خواهد گرفت.

    صادرات نفت آنگولا به چین با افزایش 45.3 درصدی در اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 839 هزار و 840 بشکه در روز رسید و این کشور در رتبه سومین صادرکننده بزرگ نفت به چین قرار گرفت. این صادر کننده آفریقای غربی در مدت 10 ماه نخست امسال - در فاصله ژانویه تا اکتبر - به عنوان دومین صادرکننده بزرگ پیش از عربستان سعودی قرار گرفت و مجموع صادراتش بر مبنای سالانه 18 درصد افزایش داشت.

    حجم صادرات عربستان در مدت مشابه کمتر از یک درصد بر مبنای سالانه رشد کرد و به حدود 1.036 میلیون بشکه در روز رسید.

    صادرات نفت ایران به چین در اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.5 درصد کاهش داشت و به حدود 685 هزار و 150 بشکه در روز رسید در حالی که حجم صادرات در 10 ماه نخست امسال بر مبنای سالانه 2.2 درصد رشد کرد. ایران تلاش می‌کند مشتریان نفت خود در آسیا را حفظ کند و امیدوار است کاهش قیمت، جذابیت نفت ایران در مقایسه با سایر نفت های خاورمیانه را با وجود تهدید تحریم‌های بیشتر آمریکا افزایش دهند.

    صادرات نفت آمریکا به چین در ماه میلادی گذشته به 878  هزار و 623 تن یا حدود 206 هزار و 900 بشکه در روز رسید که دومین آمار ماهانه بالا از زمانی است که چین در اواخر سال گذشته واردات نفت آمریکا را آغاز کرد. میزان عرضه آمریکا به چین در 10 ماهه نخست امسال به 5.6 میلیون تن یا 135 هزار و 300 بشکه در روز بالغ شد.

    بر اساس گزارش رویترز، مجموعه واردات نفت چین در اکتبر به پایین‌ترین حد ماهانه در 13 ماه گذشته رسید و از رکورد بالایی که در سپتامبر داشت فاصله گرفت.

    برچسب ها