عصر خودرو

استفاده از ICT، مصرف سرانه انرژی در ایران را کاهش داد

عصر بازار- وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات، گفت:مصرف سرانه انرژی به دلیل استفاده از خدمات ICT در کشور نسبت به زمانی که چنین خدماتی در دسترس نبود به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

استفاده از ICT، مصرف سرانه انرژی در ایران را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، محمدجواد آذری جهرمی، در پنجمین کنفرانس بین المللی فضای مجازی دهلی نو طی سخنانی اظهار داشت: فضای مجازی به سرعت درحال توسعه است و زندگی روزانه میلیاردها انسان در سراسر جهان، روز به روز بیشتر به فناوری ها و خدمات اینترنتی وابسته می شود.

    وی با اشاره به توسعه زیرساخت های ارتباطی در ایران طی چهار سال گذشته، افزود: در این مدت ظرفیت اینترنت بین الملل 15 برابر، تعداد کاربران شبکه IP داخلی 20 برابر، تعداد استفاده کنندگان باند پهن 10 برابر و ظرفیت ترانزیت شمال – جنوب را 15 برابر افزایش دادیم. ضمن اینکه درحال حاضر 19 مرکز داده استانی دایر هستند و خدمات الکترونیکی سه برابر افزایش یافته است. 

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بیش از 23هزار تیم تدوین نرم افزار و 4500 شرکت نوپا محصولات خود را درحالی در نمایشگاه الکامپ امسال تهران به نمایش گذاشتند، که 15 هزار شغل ایجاد کرده است.

    این مقام مسوول همچنین با اعلام چهار برابر شدن محتوای داخلی تصریح کرد: علاوه بر اینکه با افزایش سه برابری حجم بازار برای خدمات و محتوای مرتبط با ICT روبرو بودیم،  براساس برنامه ریزی ها این حجم از بازار تا 5 سال آینده سه برابر دیگر افزایش پیدا کند.

    این عضو کابینه دولت دوازدهم چنین توسعه ای را برای مردم مفید دانست و اظهار  داشت:مصرف سرانه انرژی به دلیل استفاده از خدمات ICT  نسبت به زمانی که چنین خدماتی در دسترس نبود به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

    وی با اشاره به برنامه های در دست اقدام طی چهار سال آینده، افزود: برای چهار سال آینده، علاوه بر گسترش خدمات و کاربرد اینترنت، در نظر داریم فناوری های جدید و کاربردهای نوین آن مانند IOT (اینترنت اشیا)، تجزیه تحلیل داده های کلان، هوش مصنوعی، شهرهای هوشمند، دولت موبایل را ارایه و امنیت شبکه را ارتقا دهیم.

    آذری جهرمی با بیان اینکه، بر این باوریم که فرصت های استثنایی ناشی از توسعه دیجیتال، زندگی خوب و راحتی برای مردم ایران فراهم می کند، تصریح کرد: بدون تردید، همانگونه که جنبه های مثبت بسیاری برای اینترنت وجود دارد، به همان ترتیب جنبه های نگران کننده ای نیز هست که نیاز به توجه دارند.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تشریح جنبه های نگران کننده اینترنت، گفت: امروزه شاهد هستیم که اینترنت و شبکه های اجتماعی از خارج برای ایجاد تنفر، تبلیغ اطلاعات غلط، هماهنگی های تروریستی و تشویق به ناهنجاری ها استفاده می شوند.

    این عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار  داشت: هماهنگونه که اطلاعات و سلیقه های شخصی در بسیاری از کاربری ها و موتورهای جست و جوگر در سطح بین الملل برای اهداف تجاری جمع می شوند، احترام به حقوق شخصی در اینترنت به سرعت در حال افول است.

    وی با تاکید بر اینکه لازم است تدبیری موثر و مناسب برای کاهش تاثیرات نامطلوب این ها داشت، افزود: علاوه بر این امنیت شبکه و اطمینان از دفع به موقع حملات سایبری، امری بسیار حیاتی است.

    آذری جهرمی تصریح کرد:  علاوه بر اینکه نگرانی اساسی درباره حریم شخصی و حفاظت از داده ها، نیازمند نگاهی جدید به حد و حدود چارچوب های حقوق بین الملل و جهانی برای کاربردها و خدمات است که برای حقوق حاکمیت هر کشوری لازم است.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان گفت: امیدوارم از طریق گفتمان بین المللی و اقدامات بازیگران گوناگون، همگی بتوانیم از اینترنت سودآور، امن تر، سالم تر و بهتر با کمترین تاثیرات منفی بهره ببریم.

    برچسب ها