عصر خودرو

بیانیه اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز منتشر شد

عصر بازار- مقامات شرکت کننده در چهارمین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز، بیانیه ای را با شعار «گاز طبیعی؛ سوخت پاک و مطمئن برای توسعه پایدار جهانی» منتشر کردند.

بیانیه اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز منتشر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، در این بیانیه بر موارد متعددی مانند تایید حق حاکمیت مطلق و دائمی کشورهای عضو بر منابع طبیعی‌شان، نقش کشورهای عضو به عنوان عرضه کنندگان قابل اطمینان برای برآورده کردن نیازهای انرژی جهان و اهمیت ارزش گذاری منصفانه برای منابع گاز طبیعی تاکید شده است.

    ابراز نگرانی عمیق در خصوص بکارگیری قوانین و مقررات خارج از مرزهای کشورها، انتقاد از تحریم های یک جانبه در تجارت گاز و نیز اهمیت همکاری و هماهنگی میان کشورهای عضو برای تحقیق و توسعه، تبادل اطلاعات و انتقال دانش و به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق در صنعت گاز از دیگر مواردی است که در این بیانیه به آنها تاکید شده است.

    متن کامل این بیانیه بدین شرح است:
    ما، سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر کننده گاز در تاریخ 24 نوامبر 2017 در شهر سانتاکروز بنا به دعوت رسمی جناب آقای اوو مورالس رییس جمهور محترم جمهوری بولیوی گردهم آمدیم تا چهارمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز را بر اساس همبستگی و همکاریمان، برگزار کنیم.

    1 . تایید حق حاکمیت مطلق و دائمی کشورهای عضو بر منابع طبیعی شان

    2 . تاکید مجدد بر بیانیه های اجلاس های اول، دوم و سوم که به ترتیب در سالهای 2011 دوحه قطر، 2013 مسکو فدراسیون روسیه و 2015 تهران جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

    3 . تبیین نقش اساسی گاز طبیعی به عنوان یک منبع انرژی پاک و مطمئن برای توسعه پایدار و دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد که شامل هدف شماره 7 آن مبتنی بر اطمینان از دستیابی به انرژی های نوین، پایدار، مطمئن برای همه کشورهاست.

    4 . تاکید بر اهمیت گاز طبیعی در سبد انرژی جهان برای توسعه اقتصادی دوستدار محیط زیست و مبتنی بر توافقنامه پاریس.

    5 . یادآوری اینکه کشورهای عضو GECF بزرگترین ذخائر گاز طبیعی و ظرفیت تولید را در جهان دارا هستند و تاکید بر نقش آنها به عنوان عرضه کنندگان قابل اطمینان برای برآورده نمودن نیازهای انرژی جهان.

    6 . اذعان بر اهمیت گاز طبیعی در تامین امنیت انرژی و ثبات بازارهای گاز طبیعی و امنیت عرضه و تقاضا به منظور تضمین انجام سرمایه گذاری کافی و به موقع در کل زنجیره گاز طبیعی برای پاسخگویی به تقاضای جهانی.

    7 . اشاره به اهمیت همکاری و هماهنگی بین کشورهای عضو در زمینه تحقیق و توسعه، تبادل اطلاعات و انتقال دانش و به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق در صنعت گاز با استقبال از ایجاد موسسه تحقیقات گاز الجزایر.

    8 . عزم کشورها برای تقویت جایگاه بین المللی مجمع کشورهای صادر کننده گاز به عنوان یک سازمان تاثیر گذار بین المللی برای توسعه همکاریها و گفتگوی سازنده در خصوص موضوعات مرتبط با توسعه بخش گاز و شرایط مطلوب بازار.

    9 . تاکید بر اهمیت ارزش گذاری منصفانه برای منابع گاز طبیعی، با در نظر گرفتن حق حاکمیت کشورهای عضو برای تعریف سیاست ها و قوانین مناسب برای تولید و تجاری سازی گاز طبیعی.

    10 . ابراز نگرانی عمیق در خصوص بکارگیری قوانین و مقررات خارج از مرزهای کشورها و انتقادمان به تحریم های اقتصادی یک جانبه در تجارت گاز و بویژه بر علیه کشورهای عضو GECF که توسط ارگان های مرتبط در سازمان ملل تایید نشده باشند.

    عزم جمعی خود را برای تحقق موارد ذیل اعلام می داریم:
    1 . بکارگیری سیاست هایی برای تولید و مصرف گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک، قابل اطمینان، کارآمد و منبع حیاتی در سبد انرژی جهان برای پشتیبانی از دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد.

    2 . ترویج مصرف گاز طبیعی در شکل های مختلف آن و در بخش های گوناگون، شامل تولید انرژی، حمل و نقل و صنعت برای بهره مندی کل جهان و ذی نفعان با اتخاذ استراتژی ها و سیاست های هماهنگ بین کشورهای عضو GECF.

    3. تاکید بر نقش تلاش های مشترک کشورهای عضو مجمع برای معرفی گاز طبیعی به عنوان خوراک و سوخت منتخب و جذب سرمایه گذاری در زنجیره ارزش گاز طبیعی بمنظور ایجاد تعادل بین رشد عرضه و تقاضای آتی و با حمایت از ثبات بازارها و همچنین ایجاد بازارهای جدید گاز طبیعی.

    4. بکارگیری و اجرای سیاست ها و اقدامات هماهنگ بین کشورهای عضو برای ترویج قراردادهای بلند مدت گاز که لازمه تامین مالی پروژه های گاز طبیعی است.

    5. حمایت از رویکرد تسهیم ریسک در مکانیزم های قیمت گذاری گاز طبیعی با مرتبط کردن قیمت گاز به نفت و فرآورده ها برای تضمین قیمت عادلانه برای گاز طبیعی و در نظر گرفتن مزیت های گاز طبیعی از لحاظ کارائی انرژی و مسائل زیست محیطی

    6. تقویت موقعیت مجمع کشورهای صادر کننده گاز به عنوان محلی کارآمد برای تعریف و اجرای مواضع مشترک و هماهنگ و همچنین پیشبرد جایگاه مجمع در عرصه جهانی انرژی.

    7. تقویت و توسعه گفتگوهای بین تولید کنندگان و عرضه کنندگان با همکاری با سازمان های منطقه ای و جهانی و انرژی برای افزایش و توسعه مصرف گاز طبیعی.

    8. تقویت و ارتقاء انتقال تکنولوژی، آموزش، تحقیق و توسعه صنعت گاز از مسیر همکاری و هماهنگی میان کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر کننده (GECF) بویژه به وسیله موسسه تحقیقات گاز در الجزایر.

    9. ارتقاء توسعه سیاست ها و مقررات که موجب تسهیل در تجارت برون مرزی گاز طبیعی می شود.

    10. سران دولت ها و حکومت ها از پیشنهاد کشور گینه استوایی بعنوان میزبانی پنجمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده (GECF) در سال 2019 استقبال کردند.

    11. سران دولت ها و حکومت های مجمع کشورهای صادر کننده گاز، مراتب قدردانی خود را از عالیجناب إوومورالس، رییس جمهور بولیوی، برای برگزاری با شکوه چهارمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز (GECF) و نیز از دولت، مردم بولیوی برای میزبانی گرمشان ابراز داشتند.

    برچسب ها