عصر خودرو

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی؛

چابهار با اتصال به آب های آزاد یکی از محورهای کلیدی توسعه ایران است

عصر بازار- رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: چابهار به عنوان یک منطقه راهبردی و متصل به آب های آزاد اقیانوس هند یکی از محورهای مهم و کلیدی توسعه و پیشرفت ایران است.

چابهار با اتصال به آب های آزاد یکی از محورهای کلیدی توسعه ایران است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, کمال خرازی که در راس هیاتی به بندرچابهار سفر کرده اظهار داشت: توسعه سواحل مکران یکی از راهبردهای اصلی رهبری است و این منطقه جنبه ملی و بین المللی برای توسعه و پیشرفت ایران دارد.
    وی افزود: چابهار راه دسترسی به آب های آزاد را فراهم می کند و اتصال کشورهای حاشیه اقیانوس هند به آسیای میانه از این نقطه راهبردی امکانپذیر است.
    وی بیان کرد: باید همه مسئولان دستگاههای اجرایی برای آبادسازی سواحل مکران به ویژه چابهار و کنارک سیستان و بلوچستان تلاش کنند و نگذارند مشکلاتی نظیر حاشیه نشینی، بی آبی، کمبود امکانات فضای آموزشی، بهداشتی، ورزشی، راه و برق دامنگیر مردم شود.
    وی ادامه داد: پروژه های بزرگی نظیر راه آهن چابهار-سرخس، کارخانه های بزرگ فولاد و پتروشیمی و طرح توسعه بندر شهید بهشتی در حال اجراست و نیاز است ساخت راههای ترانزیتی دوبانده و فرودگاه بین المللی چابهار هرچه سریعتر اجرایی شود.
    رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دفتر رهبری افزود: توجه عمیق رهبر معظم انقلاب به توسعه سواحل سبب شده تا بسیاری از کارهای زیربنایی در این منطقه برنامه ریزی شود که امیدواریم دولت با توجه بیشتر به چابهار و کنارک، این مناطق را از محرومیت های تاریخی نجات دهد.
    خرازی گفت: از آنجایی که توسعه سواحل مکران جنبه بین المللی دارد شورای راهبردی روابط خارجی دفتر رهبری به این مساله ورود پیدا کرده تا پس از بازدید از این منطقه مشکلات را به سمع و نظر رهبری برساند تا ایشان دستورات را برای رسیدگی و رفع مشکلات صادر کنند.
    وی بنادر شهید بهشتی و کلانتری، منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، ظرفیت های تجاری، اقتصادی، شیلاتی، کشاورزی و گردشگری را نوید دهنده توسعه و آبادانی این منطقه و ایجاد اشتغال برای مردم محروم آن عنوان کرد.
    خرازی جبران خسارت و آزادی صیادان چابهار که در بند دزدان دریایی سومالی هستند را مورد تاکید قرار داد و در جمع مردم کنارک خاطرنشان کرد: پیگیری های لازم برای آزادی صیادان انجام خواهد شد.
    رئیس و اعضای شورای راهبردی روابط خارجی دفتر رهبری در سفری سه روزه از بندر شهید بهشتی، منطقه آزاد، طرح پرورش ماهی در قفس، پرورش شتر مرغ، بنادر صیادی رمین، کنارک، بریس و پسابندر، زمین های مستعد پرورش میگو رودیک و طرح سه هزار هکتار ایجاد گلخانه دیدن کردند.
    آشنایی با ظرفیت های تجاری، صیادی، بندری، بازرگانی و کشاورزی و بررسی مسائل و مشکلات بی آبی، حاشیه نشینی، کمبود امکانات آموزشی، ورزشی و زیربنایی از اهداف سفر شورای راهبردی روابط خارجی دفتر رهبری به چابهار بود.
    چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

    برچسب ها