عصر خودرو

مقام مسئول سازمان بنادر خبر داد؛

ایران در ارتقا امنیت دریانوردی خزر از بقیه جلوتر است

عصر بازار- معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر با اعلام پیشتازی ایران در ارتقا امنیت دریانوردی خزر گفت:بعضا کشورهای حاشیه خزر در بحث نوبت دهی بیشتر شناورهای خودشان را در اولویت قرار می دهند و ورود کشتی‌های ما به بنادرشان با مشکلاتی روبروست.

ایران در ارتقا امنیت دریانوردی خزر از بقیه جلوتر است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، حسین عباس نژاد اظهار کرد: طبق کنوانسیون حقوق دریاها و آنچه از نظر حقوقی در دنیا متعارف است، کنوانسیون های بین المللی در صورتی در دریاهای بسته لازم الاجرا می شوند که کشورها با یکدیگر توافق کنند. به این معنی که کنوانسیون های دریایی که در زمینه ایمنی و محیط زیست دریایی در IMO تصویب شده، با توجه به عدم توافق در کشورهای حاشیه خزر، عملا اینها لازم الاجرا نیستند.

    وی افزود: کشورهایی مثل ما و روسیه با توجه به اینکه از ایمنی بالایی دریانوردی، تلاش می کنیم عمده گواهینامه های فنی ایمنی را مطابق با کنوانسیون های بین المللی، روی ناوگان تحت پرچم اجرا کنیم. همچنین بنادر و آبراه هایمان تا جایی که امکان دارد، از تجهیزات و ایمنی لازم برخورداند.

    وی در خصوص مشکلات موجود گفت: یکی نظارت و کنترل روی کشتی های خارجی است که علی رغم اجرای قوانین توسط ایران، عملا چون آنها اجرا نمی کنند لذا این توازن بین ناوگان ما و ناوگان خارجی برقرار نمی شود. آنها دلایلی را می آورند که ما تعهدی را نداریم و این قوانین لازم الاجرا نیستند.  این وضعیت ریسک ایمنی دریانوردی را بالا می برد.

    وی ادامه داد: این عدم توازن مشکلات اقتصادی نیز ایجاد می کند. کشتی هایی که مقررات را اجرا می کنند هزینه هایشان بالاتر است و به همین میزان لازم است قیمت ارائه خدماتشان را افزایش دهند.

    معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر یادآور شد:مشکلات دیگری هم وجود دارد که بعضا کشورهای حاشیه خزر در بحث نوبت دهی بیشتر شناورهای خودشان را اولویت قرار می دهند و ورود کشتی‌های ما به بنادرشان با مشکلاتی روبرو است.

    عباس نژاد اظهار کرد: کشورهای منطقه خزر چند سال پیش پروتکل تامین امنیت دریانوردی را امضا کردند که امین پروتکل هم آذربایجان است. در آن پروتکل، بندی وجود دارد که کشورهای منطقه می توانند در موضوعات مرتبط حمل و نقل دریایی تبادل نظر و توافق داشته باشند و پروتکل هایی را امضا کنند.

    وی گفت: سال هاست جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات و افزایش ایمنی دریانوردی در دریای خزر به دنبال توافقنامه کنترل و بازرسی کشتی های حاشیه خزر، توافقنامه شناسایی مدارک دریانوردی دریانوردان ایرانی وکشورهای دیگر و توازن در ایمنی ناوگان طرفین حاشیه خزر است. با توجه به پروتکل های قبلی بین کشورهای منطقه خزر،  فقط کشتی هایی می توانند در این دریا فعالیت  کنند که پرچم یکی از پنج کشور را داشته باشند.

    وی اضافه کرد: سال گذشته در جلسه ای در حاشیه مجمع قبلی IMO با حضور مدیر عامل وقت سازمان بنادر و دریانوردی ایران و معاون وزیر حمل و نقل روسیه، موضوع امنیت دریانوردی در خزر بررسی شد و ایران پیشنهاد تنظیم پروتکلی در این زمینه را ارائه کرد که ضمن استقبال روسیه و ترکمنستان، به برگزاری جلسات سال گذشته به دعوت ترکمنستان منجر شد. در این دو جلسه کشورها روی متن اصلی پروتکل تامین ایمنی دریای خزر به توافق رسیدند.

    عباس نژاد گفت: در آن اجلاس حضور فعالی داشتیم و دو موضوع مورد نظر ایران، با تایید کشورهای دیگر پذیرفته شد. نخست آنکه قرار شد این پروتکل ضمیمه ای با نام توافقنامه همکاری های کشورها در خصوص کنترل و بازرسی داشته باشد. همچنین مقرر شد این پروتکل یک ضمیمه فنی داشته باشد که در آن استاندردها و مقررات کنوانسیون های بین المللی قابل اجرا در خزر مشخص گردند.
    وی افزود: طبق متن اصلی پروتکل تامین ایمنی دریای خزر، باید با حضور نمایندگان و مسئولین کشورهای حاشیه منطقه خزر اجلاسی در رابطه با ایجاد ضمیمه فنی و توافقنامه کنترل و بازرسی تشکیل شود و پس از آن در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر به تصویب برسد و سپس به تصویب مجالس کشورها برسد که در این صورت تحول بزرگی در زمینه ایمنی و محیط زیست دریایی در خزر خواهد بود.

    برچسب ها