عصر خودرو

انگلیس جایگاه خود در فهرست ۵ اقتصاد بزرگ جهان را از دست داد

عصر بازار- مقامات انگلیس بطور رسمی خروج این کشور از گروه پنج قدرت برتر اقتصادی جهان را تایید کردند.

انگلیس جایگاه خود در فهرست ۵ اقتصاد بزرگ جهان را از دست داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، فیلیپ هاموند، وزیر خزانه داری بریتانیا روز چهارشنبه در جریان سخنرانی‌ خود با موضوع بودجۀ سال آیندۀ این کشور، ضمن تلاش برای برجسته کردن موضوع قدرت و سلامت اقتصاد بریتانیا تایید کرد که جایگاه اقتصادی کشورش در فهرست قدرتهای اقتصادی برتر جهان یک پله افت کرده و ششم شده است.

    با این وجود او گفت: «لندن مرکز شمارۀ یک خدمات مالی بین‌المللی است. ما برخی از بهترین شرکتهای دنیا را داریم و در زمینۀ فناوری‌های نوین و صنایع دیجیتال که ستون فقرات اقتصاد جهانی در آینده محسوب می‌شود دارای جایگاه فرماندهی هستیم. بنابراین کسانی که موقعیت بریتانیا را زیر سوال می‌برند، خود را به مخاطره می‌اندازند.»

    در حال حاضر پنج قدرت برتر اقتصادی جهان عبارتند از ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و فرانسه.

    اگرچه بنا بر داده‌های بانک جهانی، بریتانیا در سال گذشتۀ میلادی دارای تولید ناخالص داخلی به ارزش 2.618 تریلیون دلار بود و بالاتر از فرانسه قرار می‌گرفت اما بر اساس گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول برای سال 2017 میلادی، فرانسه در سال جاری موقعیت بهتری نسبت به کشور همسایه در صحنه اقتصاد جهانی داشته است.

    پیش‌بینی رسمی خزانه‌داری بریتانیا که در گزارشی جداگانه در روز چهارشنبه منتشر شد نیز از افت میزان رشد اقتصادی بریتانیا در سال جاری و سال آینده میلادی خبر می‌دهد که به نوشته نشریۀ ایندیپندنت بدترین پیش‌بینی‌ها برای توسعه اقتصادی در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

    بنا بر اعلام دفتر بودجۀ بریتانیا، نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال جاری 1.5 درصد و در سال آینده 1.4 درصد است که با میزان پیش‌بینی شده یعنی 2 درصد برای سال جاری و 1.6 درصد برای سال آینده، فاصله قابل توجهی دارد.

    دفتر بودجۀ این کشور پیش از این در ماه مارس نیز اعلام کرده بود که انتظار دارد نرخ رشد اقتصادی بریتانیا در پنج سال آینده به 7.5 درصد برسد. این دفتر در آخرین گزارش‌های خود، این پیش‌بینی را نیز تصحیح کرد و به رقم 5.7 درصد کاهش داد.

    در اوایل سال جاری میلادی کارشناسان شرکت PwC که شبکه‌ای از شرکتهای متخصص در امور حسابرسی است اعلام کردند که احتمالا رتبۀ اقتصادی بریتانیا در فهرست قدرتهای برتر اقتصادی جهان تا سال 2050 میلادی تا رتبه 10 تنزل خواهد یافت.

    برچسب ها