عصر خودرو

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران تشریح کرد؛

عمق و نقدشوندگی مناسب بازار قراردادهای آتی سکه طلا

عصر بازار- مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران ضمن اشاره به بازار معاملات آتی سکه طلا به عنوان یکی از بازارهای نقد شونده در کشور ما که چندین سال از راه‌اندازی آن سپری شده است گفت:از ابتدای راه‌اندازی تا کنون علی رغم فراز و نشیب‌های بازار دارایی پایه آن یعنی سکه طلا، همواره بازار معاملات قراردادهای آتی سکه طلا یک روند صعودی در حال بهبود بوده داشته و در حال حاضر از عمق مناسبی برخوردار است.

عمق و نقدشوندگی مناسب بازار قراردادهای آتی سکه طلا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران, علیرضا ناصرپور  افزود: در متون مالی بازار عمیق به بازاری گفته می‌شود که در آن خرید و فروش به آسانی انجام می‌شود و مدت زمان انتظار برای مبادله ورقه بهادار، به حداقل ممکن کاهش یابد. به عبارت دیگرعمق بازار، بر مبنای توان خرید یا فروش تعداد زیادی ورقه بهادار در کوتاه‌ترین زمان بدون تاثیرگذاری شدید بر قیمت ها ست.

    وی گفت: در واقع بازار عمیق، بازاری نقد شوندهاست که هیچ‌گاه سفارش خرید یا فروشی بی‌جواب نخواهد ماند. عمیق بودن یک بازار به معنی نوسان نداشتن و ثبات قیمتها در آن بازار نیست. چه بسا بازارهای با عمق بالا دارای نوسانات بالایی نیز باشند زیرا اصولاً نوسانات قیمت تحت تأثیر مولفه های بنیادی و تکنیکی و نیز نوع تحلیل فعالان بازار از تغییرات آن است به طور مثال در بازار قراردادهای آتی مهمترین و تأثیر گذار ترین عامل در نوسانات قیمت تغییرات قیمت دارایی پایه( به طور مثال سکه طلا)است.

    ناصر پور در خصوص نقدشوندگی این بازار ها نیز توضیح داد: اصولاً برای سنجش عمق و نقدشوندگی در یک بازار شاخص های دقیق علمی وجود دارد و بیان مطالب کلی تحت عنوان بازار کم عمق بیان دقیقی نمی باشد.وی افزود اختلاف بین قیمت خرید و فروش (اسپرد) و حجم معاملات و تعداد معاملات رابطه قابل توجهی با نقدشوندگی دارد. علاوه بر این هزینه های معاملاتی و سرعت انجام معاملات نیز در نقدشوندگی تاثیرگذار است بنابراین برای بررسی عمق و نقدشوندگی یک بازار لازم است این شاخصها مورد بررسی قرار گیرند.

    اختلاف بین قیمت خرید و فروش

    مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با اشاره به ساز و کار این بازار تشریح کرد: بازار قرارداد آتی سکه طلا مانند بسیاری از بازارهای اوراق بهادار در تمامی بورس های مطرح دنیا مبتنی بر سازوکار حراج پیوسته فعالیت می کند. وی گفت: در بازارهای مبتنی بر حراج پیوسته شکاف قیمتی بین سفارش های خرید و فروش در هر لحظه بسیار حائز اهمیت است.
    ناصر پور در پاسخ به این سوال که وضعیت نقدشوندگی این بازار در حال حاضر چگونه است؟ گفت: در بازار قراردادهای آتی سکه طلا حداقل تغییر قیمت سفارش، 500 تومان به ازای هر سکه است. با توجه به قیمت سکه این مبلغ معادل 0.03 درصد از قیمت سکه است. در نماد تیرماه 1397 از زمان راه اندازی این نماد که در تاریخ 21 شهریور 96 بوده است، در بیش از 90 درصد دوره معاملاتی اختلاف قیمت خرید و فروش برابر با 500 تومان یا همان حداقل اختلاف قیمت خرید و فروش (Tick Size) بوده است. در واقع با توجه به این شاخص این بازار در نقدشونده ترین حالت خود قرار دارد. اهیمت این شکاف قیمیتی ناچیز ز مانی مشخص می شود که آن را با نقدشونده ترین اوراق بهادار موجود در کشور مقایسه کنید.

    تعداد خریداران و فروشندگان

    مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران در توضیح وضعیت کنونی این بازار افزود: در بازار قراردادهای آتی در روزهای اخیر با توجه به آمار معاملات منتشر شده در سایت بورس کالای ایران در چند روز اخیر تقریبا بیش از 1000 خریدار و 1000 فروشنده روزانه در نماد شهریور ماه وجود داشته است. بنابراین تعداد خریداران و فروشندگان در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی داشته اند که موضوع نشان از افزایش نقدشوندگی و عمق بازار دارد.

    حجم معاملات

    ناصر پور به حجم معاملات قراردادهای آتی سکه اشاره کرده و گفت: از ابتدای امسال تا 20 آبان ماه میانگین روزانه حجم معاملات در بازار قراردادهای آتی 8800 قرارداد در روز بوده است. اما در دو هفته اخیر این عدد به بیش از 33 هزار قرارداد رسیده است که حاکی از افزایش حدود 4 برابری حجم معاملات در روزهای اخیر است. و نشان دهنده معامله روزانه بیش از 330 هزار سکه در بازار آتی بورس کالای ایران می باشد. وی افزود: با توجه به توضیحات داده شده در مورد عمق بازار که تغییرات قیمتی با افزایش سفارشات خرید و فروش و درنتیجه حجم معاملات همراه است، این موضوع در مورد بازار قراردادهای آتی سکه طلا نیز صادق بوده است. در واقع اگر با افزایش فعالان بازار و حجم سفارشات خریدار و فروش تغییرات قابل توجه قیمتی اتفاق بیافتد نه تنها نشان از کم عمقی بازار نیست بلکه خود یکی ازنشانه های عمیق بودن بازار است..

    محدودیت در میزان موقعیتهای باز مشتریان

    وی افزود: در بازار قراردادهای آتی سکه طلا تعداد موقعیت باز اعم از خرید و فروش که هر مشتری میتواند اخذ کند دارای محدودیت است. در حال حاضر هر مشتری حقیقی در هر نماد معاملاتی میتواند حداکثر 500 موقعیت باز داشته باشد و در مجموع تمامی 5 نماد معاملاتی نیز بیشتر از 1000 موقعیت باز در یک طرف نمیتواند داشته باشد. همچنین مشتریان حقوقی نیز بر فرض داشتن سرمایه کافی حداکثر تا 10 درصد موقعیت های باز هر نماد معاملاتی میتوانند موقعیت باز اخذ کنند، حتی با این وجود مشتریان حقوقی طی هفته اخیر کمتر از 3 درصد معاملات را به خود اختصاص داده اند.طبق آمار منتشر شده در سایت بورس کالای ایران بیش از 97 درصد حجم معاملات مربوط به مشتریان حقیقی بوده است. وجود محدودیت در تعداد موقعیتهای باز هر مشتری نیز خود عاملی است که مانع از تغییر قیمت توسط یک یا چند مشتری میشود. زیرا یک مشتری در یک نماد معاملاتی بیشتر از 500 موقعیت باز نمیتواند اخذ کند که با توجه به حجم معاملات متوسط بیش از 33 هزار قراردادی در دو هفته اخیر تعداد 500 قرارداد چیزی حدود 1.5 درصد از این حجم میشود که تاثیر بسیار ناچیزی در بازار خواهد داشت.

    کارمزدهای معاملاتی

    او در خصوص دیگر عوامل تاثیر گذار بر عمق بازار قراردادهای آتی تاکید کرد: هزینه های معاملاتی یکی از مواردی است که می تواند بر روی پارامترهای نقد شوندگی و در نهایت بر عمق بازار تأثیر گذارد. مقدار کارمزد خرید و همچنین فروش در معاملات آتی سکه طلا در حال حاضر عدد مقطوعی برابر 3 هزار تومان برای هر قرارداد می باشد که در حال حاضر به صورت درصدی نسبت به میانگین ارزش قرارداد سررسیدهای آتی موجود کمتر از 0.02 درصد می باشد که کمترین میزان کارمزد معاملاتی بر روی تمامی اوراق بهادار موجود در کشور است که طبیعتاً این هزینه معاملاتی ناچیز خود به افزایش نقد شوندگی بازار کمک می‌کند.

    وی در پایان گفت: با توجه به پارامترهای مورد بررسی میزان نقد شوندگی و عمق بازار قراردادهای آتی نسبت به بسیاری از بازارها در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار است.که این امر مرهون سابقه قابل توجه این بازار و نیز حضور گسترده فعالان در این بازار است.

    برچسب ها