عصر خودرو

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم؛

شفافیت بازار ارز از جاده بورس می گذرد

عصر بازار- بازار غیرمنظم و غیرشفاف ارز با تشکیل بازار مشتقه ارزی به یک بازار رسمی و شفاف تبدیل می‌شود.

شفافیت بازار ارز از جاده بورس می گذرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، درباره راه اندازی بازار مشتقه ارزی در کشور گفت: کارهای کارشناسی برای راه اندازی بورس ارز از چند سال گذشته آغاز شده بود اما به دلایلی مانند نوسانات شدید نرخ ارز و دو نرخی شدن ارز این موضوع تاکنون ممکن نشده است.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز باعث جلوگیری از رانت اقتصادی می‌شود، ادامه داد: در دولت گذشته در شورای عالی بورس با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار چارچوب تشکیل بازار مشتقه ارزی مشخص شد تا زمینه برای انجام فعالیت شفاف در بورس کشور فراهم شود.

    این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: بازار مشتقه ارزی باعث ایجاد شفافیت در کشف قیمت ریال در برابر ارزهای خارجی می‌شود که وزرات امور اقتصادی و دارایی نیز بر صحت این موضوع تأیید دارد.

    پورابراهیمی ادامه داد: با راه اندازی بازار مشتقه ارزی بهترین شرایط فراهم می‌شود تا تحت نظر بانک مرکزی بازار رسمی ارز تک نرخی ایجاد و زمینه حذف رانت از اقتصاد کشور فراهم شود.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: تشکیل بازار مشتقه ارزی باعث پایان دادن به فعالیت‌های دلالی کاذب در بازار ارز کشور می‌شود.

    پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه حتی مشکل صادرات در کشور نیز تا حد زیادی ناشی از نوسانات نرخ ارز است، افزود: نرخ ارز باید بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا صورت گیرد و دولت باید با تلاش بیشتری به بازار ارز وارد شود تا به نرخ ثابت ارز برسیم.

    وی ادامه داد: کشورهایی مانند چین، هند، برزیل مبادلات پولی دو یا چند جانبه انجام می دهند، لذا نوسانات ارز در صادرات کالاهای آنها اختلال ایجاد نمی کند و در ایران هم باید پیمان پولی دو و چند جانبه تقویت شود.

    این نماینده مجلس با اشاره به اینکه عدم یکسان سازی نرخ ارز در کشور موجب رانت و فساد می شود، اظهار کرد: با توجه به محاسبات انجام شده، کمترین میزان رانتی که طی چند سال اخیر در اقتصاد کشور توزیع شده، 8 هزار میلیارد تومان است.

    نماینده مردم کرمان در مجلس در پایان گفتگو با سنا خاطر نشان کرد: اگر به جز صرافی ها بانک مرکزی هم در مبادلات ارزی ورود پیدا کند و بازار مشتقه ارزی راه اندازی شود کمتر دچار نوسانات ارزی و محدودیت های صادراتی می شویم.

    برچسب ها