عصر خودرو

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح کرد؛

تقاضای رو به رشد انرژی

سایه شیل گاز آمریکا بر بازار گاز

عصر بازار- دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: تقاضا برای گاز طبیعی در سال ۲۰۴۰ میلادی، به سمت کشورهای غیرعضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) تغییر مسیر می‌دهد.

تقاضای رو به رشد انرژی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، محمدحسین عادلی با اشاره به این که عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازار انرژی و گاز نشان دهنده این است که دنیا به انرژی بیشتری نیاز دارد و انرژی پاک از همه مهمتر جلوه می کند، تصریح کرد: تا سال 2040 میلادی یعنی 23 سال آینده، یک میلیارد و 700 میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه می‌شود.

    وی با بیان این که میانگین درآمد سرانه دنیا نیز تا سال 2040، 80 درصد افزایش می‌یابد، یادآور شد: جمعیت شهری جهان تا سال 2040 میلادی 10 درصد بالاتر می‌رود و ناوگان خودرویی دنیا از یک میلیارد و 300 میلیون دستگاه به 2 میلیارد دستگاه خودرو می‌رسد.همه این آمار براساس مدل جهانی گاز نشان می‌دهد که تقاضا برای انرژی و گاز رو به افزایش است و تقاضا برای انرژی اولیه و گاز به ترتیب تا سال 2040،  30 و 53 درصد افزایش می‌یابد.

    به گفته عادلی، تقاضا برای گاز طبیعی در سال 2040 میلادی به سمت کشورهای غیرعضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) تغییر مسیر می‌دهد.

    گسترش تقاضا برای گاز تا سال 2040

    دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف، تحولات مهمی از جمله توافق نشست تغییرات اقلیمی پاریس (21 Cop) درباره محیط زیست را بر گسترش تقاضا برای گاز در سال 2040 تاثیر گذار دانست و تصریح کرد: تحولات مهم سیاسی و ژئوپلتیک، ظهور صادرکنندگان جدید، ظهور شیل گاز، تبدیل آمریکا از وارد کننده به صادر کننده گاز و سیاست‎های انرژی کشورها از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار گاز هستند که از یک سو چالش و از سوی دیگر فرصت ایجاد می‌کند.

    عادلی با بیان این که در نخستین سمینار مجمع کشورهای صادرکننده گاز درباره موضوع بازار گاز در آمریکای لاتین مباحث مهمی مطرح شد، ادامه داد: در این مباحث عنوان شد که گاز در آمریکای لاتین آینده خوبی دارد.

    وی افزود: رئیس شرکت نفت و گاز بولیوی در این سمینار اظهار کرد که این کشور خواهان افزایش ظرفیت تولید گاز و در پی آن افزایش صادرات به آرژانتین، برزیل و پاراگوئه است. این در حالی است که پاراگوئه بیشتر روی انرژی آب متمرکز است، اما درصدد است که با همکاری بولیوی به‌سوی افزایش مصرف گاز حرکت کند، از سویی دیگر مدیرعامل شرکت نفت و گاز آرژانتین از برنامه این کشور آمریکای جنوبی برای افزایش تولید گاز و در عین حال تداوم واردات گاز از بولیوی خبرداد.

    ضرروت تقسیم ریسک میان فروشنده و خریدار گاز

    دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف اظهار کرد: مدیرعامل شرکت ملی نفت الجزایر (سوناتراک) در نخستین سمینار مجمع کشورهای صادرکننده گاز  ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضع صادرات این کشور، درباره قرارداد بلندمدت صادرات گاز و ضرورت تقسیم ریسک میان فروشنده و خریدار سخنرانی و اعلام کرد: 60 درصد گاز تولیدی این کشور با خط لوله و به صورت ال‌ان‌جی صادر می‌شود.

    عادلی به سخنرانی یکی از مدیران ارشد شرکت انگلیسی-هلندی شل اشاره کرد و گفت: وی اظهار کرد که پس از سقوط قیمت نفت در سال ٢۰١٤ شرکت‎های نفتی مجبور شدند در بخش مالی بازنگری کنند و هزینه‌های خود را کاهش دهند، برای نمونه شل توانسته است هزینه تولید خود را در خلیج مکزیک ٦۰ درصد کاهش دهد.

    دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز تصریح کرد: در این سمینار، تعدادی از سخنرانان درباره مزایای گازطبیعی به عنوان انرژی پاک و انرژی قرن بیست و یکم مفصل صحبت و استدلال کردند انرژی تجدیدپذیر نظیر باد و خورشیدی به تنهایی نمی توانند به‌عنوان یک انرژی پایدار باشند بلکه نیاز به انرژی مکمل دارند که گاز می‌تواند پشتیبان خوبی برای این نوع انرژی‌ها باشد.

    به گزارش مهر، چهارمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) فردا 23 نوامبر (سوم آذرماه) در سانتاکروز بولیوی برگزار می‌شود. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در کنار بیژن زنگنه، وزیر نفت صبح امروز (پنجشنبه، دوم آذرماه) برای شرکت در این نشست تهران را به مقصد بولیوی ترک کردند.

    کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلاو امارات، ١٢ عضو اصلی جی یی سی اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

    وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز 44 درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، 64 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 66 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

    برچسب ها