عصر خودرو

عملکرد نمادهای دومین صنعت پربازده بورس

رشد ۱۱۳‌درصدی حفارس از ابتدای سال

عصر بازار: صنعت حمل و نقل با در اختیار داشتن ۳.۳۳ درصد از ارزش بازار کل بورس و پنج شرکت فعال در زیر مجموعه خود یکی از صنایع پر اقبال بازار سهام کشور است که طی معاملات امسال بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده تا جایی که جایگاه دوم پربازده‌ترین صنایع از ابتدای سال تا‌کنون را به خود اختصاص داده است.

رشد ۱۱۳‌درصدی حفارس از ابتدای سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  اقتصادنیوز، صنعت حمل و نقل با در اختیار داشتن 3.33 درصد از ارزش بازار کل بورس و  پنج شرکت فعال در زیر مجموعه خود یکی از صنایع پر اقبال بازار سهام کشور است که طی معاملات امسال  بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده تا جایی که جایگاه دوم پربازده‌ترین صنایع از ابتدای سال تا‌کنون را به خود اختصاص داده است.

    در حالی از ابتدای سال جاری تا کنون، گروه حمل و نقل، بازدهی 55.6 درصدی را به دست آورده که بازدهی بورس طی دوره مذکور کمتر از یک درصد بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان شرکت‌های گروه حمل و نقل، دو شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس و کشتیرانی ایران در رتبه‌های نخست پربازده‌ترین شرکت‌های کل بازار سهام از ابتدای سال قرار می‌گیرند.

    در مورد سود‌آوری حدود 58 درصدی «حکشتی»، مهدی افضلیان، تحلیلگر کارگزاری آگاه گفت: این شرکت پیش از حصول توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از اقبال خوب سهامداران برخودار بوده و در این راستا نیز رشد مناسبی را تجربه کرد اما از اوایل پاییز از شدت رشد قیمت این سهم کاسته شد و در مسیر نزولی حرکت کرد که دلیل آن را می‌توان به اصلاح قیمتی نسبت داد. البته انتظار می‌رود شرکت‌های زیر مجموعه این گروه پس از رفع تحریم‌ها وضعیت مناسبی را در مقایسه با سایر شرکت‌ها تجربه کنند و مسیر رشد قیمتی خود را ادامه دهند.

    این کارشناس بازار سهام به رشد چشمگیر «حفارس» در این بازه زمانی اشاره کرد و گفت: رشد «حفارس» در آغاز در پی شایعه افزایش سرمایه 700 درصدی این شرکت آغاز شد و در ادامه نیز اقدام سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه بلوک این شرکت نیز موجب تشدید این رشد قیمتی شد. این در حالی است که این عرضه صورت نگرفت.

    افضلیان افزود: در شرایط کنونی نیز زمان و شرایط افزایش سرمایه به بعد از عرضه بلوک 87.07‌درصدی توسط سازمان خصوصی‌سازی موکول شده است.

    افضلیان به بررسی صورت مالی «حفارس» پرداخت و گفت: بررسی صورت مالی این شرکت نشان می‌دهد که وضعیت بنیادی این سهم، وضعیت مناسبی نیست اما این شرکت قراردادهای تازه‌ای را در دستور کار قرار داده است که می‌تواند سود عملیاتی این شرکت را افزایش دهد.

    این شرکت با سرمایه 349 میلیارد ریالی برای هر سهم خود بر اساس عملکرد 6 ماهه 38 ریال زیان پیش‌بینی کرده است.

    عملکرد نمادهای گروه حمل و نقل

    نماد

    قیمت پایانی

    بازدهی از ابتدای پاییز

    بازدهی از ابتدای سال

    حفارس

    3419

    30.65

    113.82

    حکشتی

    5216

    3.41

    58.38

    حتاید

    5398

    3.17

    17.56

    حپترو

    2581

    9.60

    0.04

    حتوکا

    2042

    1.95

    -2.82

     
     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها