عصر خودرو

بررسی سهام شرکت کمباین سازی ایران

عصر بازار- گروه‌های مختلفی در بازار بورس و فرابورس وجود دارند که سهام شرکت‌های مختلف به منظور پذیرش و عرضه در بازار، در قالب یکی از گروه‌ها قرار گرفته و اگر گروهی با موضوع فعالیت شرکت مورد پذیرش وجود نداشته باشد، گروه جدیدی با نام و موضوع جدید ایجاد می‌شود تا شرکت مدنظر در آن گروه درج شود.

بررسی سهام شرکت کمباین سازی ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، شرکت کمباین‌سازی که در بازار بورس تهران پذیرش و درج شده است، در گروه ماشین آلات و تجهیزات قرار داشته و با سهام شرکت‌هایی همچون گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، ماشین‌سازی نیرو محرکه، تکنوتار و ... هم گروه است.
    ابتدا نگاه کلی به وضعیت گروه ماشین آلات و تجهیزات خواهیم داشت سپس به بررسی سهام شرکت کمباین سازی می پردازیم.
    تعداد 12 شرکت در گروه ماشین آلات و تجهیزات درج شده است که نسبت قیمت بر سود گروه برابر 15/10 است. این در حالی است که همین نسبت برای کل بازار برابر با 6/6 است. پس از کاهش نرخ بهره بانکی شاهد افزایش نسبت قیمت بر سود بازار بودیم که قابل پیش بینی بود. اما نسبت 10 برای گروه ماشین الات و تجهیزات در مقایسه با نسبت قیمت بر سود بازار رقم بالاتری است. بالاتر بودن این نسبت را می توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. ابتدا از این منظر می توان بررسی کرد که بازار با توجه به آینده خوبی که شرکت‌های موجود در این گروه دارند، به آن‌ها قیمت بالاتری اختصاص می دهد. جنبه دوم نیز این موضوع است که با توجه به افزایش تقاضا بر سهام شرکتهای موجود در این گروه به دلایل مختلف، قیمت‌های سهام موجود در این گروه رشد قیمتی را تجربه کرده و در صورت ادامه این روند، شاهد کاهش قیمت و در نهایت کاهش نسبت قیمت بر سود گروه خواهیم بود.
    شاخص گروه نیز در حال حاضر در محدوده 16 هزار واحد در نوسان است که روند شاخص گروه مذکور و نقاط حمایتی و مقاوتی آن در نمودار زیر به تصویر کشیده شده است.
    در صورت حمایت رقم 16 هزار واحد و عدم شکست آن، می‌توان امیدوار بود که روند کلی گروه صعودی شود. در حال حاضر نیز شاخص گروه با این حمایت مهم دست و پنجه نرم می‌کند تا تکلیف خود را روشن کند.

    شاخص گروه

        

    شرکت کمباین‌سازی که در این گروه درج شده است در15 آذرماه 1348 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی شهرستان تهران تحت شماره 13569 به نام شرکت جانساز (سهامی خاص) به ثبت رسیده و طی سال‌های 1349و 1361 به ترتیب به شرکت ایران جاندیر (سهامی خاص) و سپس به شرکت کمباین سازی ایران (سهامی خاص) تغییر نام پیدا کرد و نهایتا به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخه 25 اسفندماه 1370 نوع شرکت ازسهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.
    این شرکت در سال گذشته توانسته بود به میزان 72 میلیارد تومان فروش انجام دهد که از این میزان، 50 درصد به شش ماهه ابتدای سال مالی 95 مربوط می‌شود. در سال 96 شرکت پیش بینی نموده است که مقدار فروش آن به 117 میلیارد تومان خواهد رسید که از این میزان، 67 میلیارد در شش ماهه ابتدای سال 96 تحقق پیدا کرده است. به عبارتی می‌توان گفت که میزان فروش شرکت در شش ماهه ابتدای سال 96 برابر با 93 درصد از کل فروش سال 95 شرکت است. اما شرایط شرکت در بحث سود ناخالص مناسب‌تر است. چرا که شرکت در سال مالی 95 توانسته بود مقدار 16 میلیارد تومان سود شناسایی کند. این در حالی است که شرکت در شش ماهه ابتدای سال مالی 96 موفق به محقق سازی 19 میلیارد سود ناخالص شده است که برابر با 118 درصد از کل سود سال مالی 95 است. حال به نظر می رسد شرکت پیش بینی سود سال 96 خود را که براساس سود محقق شده شش ماهه روانه کدال ساخته است و مبلغ 79 ریال به ازای هر سهم اعلام نموده (کل سود ناخالص پیش بینی شده 31 میلیارد تومان می باشد)، محتاطانه بوده و پیش بینی می‌شود که شرکت بتواند در سال 96 رقمی فراتر از 79 ریال سود به ازای هر سهم را محقق سازد. شایان ذکر است شرکت برای شش ماهه ابتدای سال مالی 96، موفق به تحقق سود 57 ریالی به ازای هر سهم شده است.
    با بررسی جدول زیر که اطلاعات مربوط به تولید شرکت را ارائه می کند، درمی یابیم که شرکت در تولید کمباین سبک، کمباین برنج، کابین و بیلر 351 پیشرفت داشته و توانسته در شش ماهه نخست سال جاری، نسبت به زمان مشابه سال گذشته، تولیدات بیشتری انجام دهد.
    مقدار تولید
     

        
     
    اما آنچه که بیش از تولید برای شرکت مهم است و موفقیت شرکت را تضمین خواهد کرد، مقدار فروش و مقایسه آن با سال گذشته است. در جدول زیر، میزان فروش در سال جاری و سال گذشته نشان داده شده است. با مقایسه فروش شش ماهه شرکت در سال 95 و کل فروش شرکت در همان سال، مشخص می شود که شرکت در سال گذشته تعداد 3 کمباین سنگین فروخته است اما در شش ماهه سال جاری در این زمینه هیچ موفقیتی کسب نکرده و در پیش بینی 96 نیز خبری از فروش کمباین سنگین نیست. اما با نگاهی دقیقتر می توان گفت که شرایط در مورد کمباین سبک متفاوت است. شرکت در شش ماهه اول سال 95 موفق به فروش 178 عدد کمباین سبک شده بود که این تعداد برای شش ماهه ابتدای سال 96 برابر 368 عدد است. به عبارتی 106% تغییر نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، اما نکته اساسی، پیش بینی تعداد فروش سال 96 است. شرکت در پیش بینی خود برای سال 96 اعلام کرده است که 703 عدد کمباین سبک خواهد فروخت. این در حالی است در صورت فروش 703 عدد کمباین سبک در سال جاری، 80% تغییر نسبت به کل فروش سال قبل خواهیم داشت. از سوی دیگر میزان فروش شرکت در شش ماهه دوم سال گذشته بیشتر از شش ماهه اول بوده است. لذا می توان نتیجه گرفت که شرکت در پیش بینی خود برای تعداد فروش کمباین سبک مقداری محافظه کارانه عمل کرده و به نظر می رسد تا پایان سال شاهد افزایش تعداد فروش کمباین سبک نسبت به پیش بینی خواهیم بود. در خصوص فروش کمباین برنج، می توان گفت که فروش شرکت بهبود پیدا کرده و بیشترین فروش شرکت در سال 96 و 95 در شش ماهه اول سال اتفاق افتاده است. علت فروش در شش ماهه ابتدای سال مربوط به فصل برداشت برنج است که در انتهای شهریور ماه است.

    مقدار فروش:

         

    سود اعلامی شرکت نیز در سال جاری 79 ریال اعلام شده است که شرکت موفق شده در شش ماهه ابتدای سال، 70 درصد از آن را پوشش دهد. قیمت 800 ریالی سهام شرکت چندان منطقی نیست و به نظر می رسد که قیمت در آینده مسیر صعودی خود را پیدا خواهد کرد.

    تکنیکال تکمبا:

     

    شرایط تکنیکالی سهم نیز حاکی از آن است که بستر صعود مهیا است و بایستی اندیکاتورها را رصد نمود تا زمان صعود سهام شرکت که در آینده نزدیک رقم خواهد خورد را شناسایی کرد.

    نویسنده: محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری

    برچسب ها