عصر خودرو

در آینده نزدیک برگزار می‌شود؛

دومین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران - اتریش

عصر بازار- سفیر ایران در اتریش با اشاره به ظرفیت‌ها و فضاهای مثبت ایجاد شده برای توسعه روابط ایران و اتریش در پی برگزاری موفق کمیسیون مشترک دو کشور، بر نقش بخش خصوصی برای تحقق این هدف تاکید کرد.

دومین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران - اتریش
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، عبادالله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش سه‌شنبه شب در مراسم ضیافت شام کاری با حضور غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و روسای اتاق‌های استانی گفت: با توجه به فضای مثبتی که در روابط اقتصادی و تجاری ایران با اتریش ایجاد شده و نقش بسیار موثری که اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در بهره جستن از ظرفیت‌های موجود داشته باشند، ایده سفر هیات اتاق‌های بازرگانی استانی سال گذشته مطرح شد.

    مولایی افزود: با توجه به نقشی که اتاق‌های استانی در اتریش دارند، به علت استقلال نسبی استان‌های اتریش در حوزه‌های آموزش و اقتصاد و صنعت، برگزاری چنین نشستی می‌تواند به تبادل تجربه و به روز کردن دانش کمک کند و با توجه به کمیسیون مشترکی که از پیش بین دو کشور برگزار شده، مسئولان اتاق‌ها می‌توانند بخش خصوصی را به بهره گیری از امکانات موجود فراهم شده در چارچوب کمیسیون مشترک، تشویق کنند.

    وی خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک که بین وزارت صنعت ایران و وزارت اقتصاد اتریش برگزار می‌شود و شش کارگروه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و تجاری دارد، نقشه راهی را برای پنج سال آینده ترسیم کرده و کارگروه‌ها هم بسیار فعال هستند و قرار است جلسه دوم کمیسیون مشترک در سطح وزیران در آینده‌ای نزدیک در وین برگزار شود.

    سفیر کشورمان در اتریش خاطرنشان کرد: این بستر و زمینه‌ای است که در سطح دولتی فراهم شده اما نقش‌آفرینان اصلی بخش‌های خصوصی اتاق‌ها هستند که از این امکان و ظرفیت بهره ببرند و سفر هیات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به اتریش می‌تواند فضاهای مثبت ایجاد شده را در عرصه عمل محقق کند و دستاوردهای چشمگیری برای کشور در حوزه اقتصادی داشته باشد.

    مولایی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در اتریش این است که همه استان‌ها بدون استثنا در زمینه همکاری اقتصادی با ایران فعال شده‌اند و مثلاً استان 'فورالبرگ' در مرز سوییس حجم روابطش با ایران کمتر از استان 'اتریش سفلی' بزرگترین استان اتریش، نیست.

    سفیر کشورمان افزود: ریشه و تبار همکاری‌های اقتصادی و تجاری و صنعتی اتریش با ما خیلی قدیمی است و برخی از پیوندهایی که تا حدودی در یک دهه گذشته گسسته شده بود دوباره احیا شد و در عین حال عرصه‌ها و زمینه‌های جدیدی برای همکاری است که یا در گذشته کمتر آشنا بودیم یا کمتر توجه ما را جلب کرده بود که این زمینه‌ها هم در حال ورود به مدار همکاری با کشورمان هستند.

    مولایی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: علاوه بر این مسائل، یک مزیتی که در حال حاضر در اتریش از آن برخورداریم شرایط نسبی مطلوب بانکی و مالی در این کشور است. اتریش از اولین کشورهایی است که ما در بانک مرکزی آن حساب باز کردیم و رییس بانک مرکزی و وزیر دارایی آن سفرهای خوبی به ایران داشتند و برای پروژه‌هایی که اتاق‌های بازرگانی در نظر دارند می‌توانیم از امکان فاینانس 'اوبربانک' اتریش بهره بگیریم و این مساله هم قطعاً محدود به اوبربانک نخواهد بود.

    سفیر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: خوشبختانه در مجموع فضای همکاری اقتصادی و بانکی و تجاری ما با اتریش مساعد است و علاقه مندی هم وجود دارد اما اینکه چگونه از این فضا بهره بگیریم بستگی به شما (اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی) دارد. مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و اکردیته در اسلواکی، در پایان اظهاراتش به وجود ظرفیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری با کشور اسلواکی نیز اشاره کرد.

    شافعی: ارتباطات بسیار خوب و مفیدی با اتریش خواهیم داشت

    در ادامه این جلسه، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن تشکر از تلاش‌های عبادالله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران و همکاران او در سفارت برای هماهنگی‌های سفر بی‌سابقه هیات اتاق‌های بازرگانی ایران به اتریش، گفت: امروز یک ملاقات خصوصی با رییس اتاق بازرگانی فدرال اتریش که بزودی رییس اتاق اتحادیه اروپا (یورو چمبرز) خواهد شد، برگزار کردیم.

    وی افزود: در این جلسه صحبت‌های زیادی مطرح شد اما موضوع مهمی که در حضور سفیر محترم مطرح کرد این بود که اتاق ایران را در تمام اجلاس‌های یورو چمبرز دعوت خواهند کرد و این به نظر من اثرات خیلی خوبی خواهد داشت. شافعی گفت: بعدازظهر سه‌شنبه هم با وزیر اقتصاد اتریش دیداری داشتیم که نتایج بسیار خوبی داشت.

    رییس اتاق ایران تاکید کرد: انعکاس سفر در بین مقامات اینجا مخصوصاً وزیر اقتصاد اتریش با توجه به این که تمام ظرفیت اقتصادی بخش خصوصی ایران در اینجا حضور پیدا کرده است، برایشان بسیار جالب و حائز اهمیت بود. شافعی افزود: تصور می‌کنم که هم در بخش مسائل اقتصادی و هم در حوزه‌هایی مانند آموزش در آینده خواهیم توانست ارتباطات بسیار خوب و مفیدی با اتریش داشته باشیم.

    برچسب ها