عصر خودرو

مخالفت گازپروم با تمدید توافق کاهش تولید نفت

عصر بازار- در حالی که گفته می‌شود اوپک تمایل دارد توافق کاهش تولید نفت را به مدت ۹ ماه دیگر تمدید کند، به نظر می‌رسد برخی از تولیدکنندگان روسی تمایل چندانی برای همراهی در این اقدام ندارند.

مخالفت گازپروم با تمدید توافق کاهش تولید نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، خبرگزاری تاس به نقل از دو منبع آگاهی که در دیدار الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با شرکت‌های بزرگ نفتی این کشور در هفته گذشته حضور داشتند، گزارش کرد طی این دیدار درباره تمدید شش ماهه توافق پس از پایان مدت اجرای آن در مارس سال 2018 گفت‌وگو شد و همه به جز یک شرکت اعلام کردند آماده تمدید توافق هستند.

    پیشنهاد روسیه برای تمدید شش ماهه توافق کوتاه‌تر از مدت 9 ماه یعنی تا پایان سال 2018 است که بازار انتظار دارد و ممکن است روسیه را با عربستان سعودی که شریک کلیدی این کشور در توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک به منظور مقابله با اشباع عرضه و حمایت از قیمت‌ها است، دچار اختلاف سازد.

    ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اوایل اکتبر اظهار کرد: این کشور آماده تمدید توافق کاهش تولید است، اما همانند سایر مقامات عنوان کرد که هنوز تصمیم‌گیری در این باره زود است.

    پوتین در یک کنفرانس انرژی در روسیه گفته بود: اگر ما درباره‌ تمدید احتمالی صحبت کنیم بایستی حداقل تا پایان سال 2018 باشد. اما یک ماه و نیم بعد که قیمت‌های برنت به بالای 60 دلار در هر بشکه صعود کرد، تمایل فزاینده و گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که روسیه ممکن است از این توافق کنار بکشد یا تلاش کند تصمیم‌گیری یا اعلام تصمیم برای تمدید توافق به تاخیر بیافتد، زیرا برخلاف بسیاری از تولید کنندگان اوپک فوریتی برای اعلام این خبر نمی‌بیند.

    به گفته یکی از منابع آگاه تاس، تمدید توافق مورد بحث قرار گرفته و همه به جز گازپروم نفت با آن موافق بودند، زیرا این شرکت پروژه‌های جدیدی در سال 2018 راه‌اندازی خواهد کرد. روس‌نفت که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت روسیه است نسبت به تمدید توافق ابراز مخالفت نکرده است.

    ماه گذشته یک مقام بلندپایه شرکت گازپروم نفت از توافق کاهش تولید انتقاد کرده بود، زیرا به گفته وی این توافق باعث شده است گازپروم اهداف رشد تولید خود را کاهش دهد.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، گفته می‌شود شرکت‌های نفتی روسی تمایل چندانی به تمدید بیشتر توافق کاهش تولید ندارند و استدلال می‌کنند که محدودیت‌های تولید آنها تنها به سود سایرین است، در حالی که شرکت‌های روسی ناچار شده‌اند از پروژه‌های جدید که سرمایه‌ گذاری سنگینی روی آنها داشته‌اند، عقب نشینی کنند.

    با وجود رایزنی‌هایی که با شرکت‌های نفتی انجام می‌گیرد تصمیم نهایی روسیه توسط مقامات ارشد این کشور گرفته می‌شود و ممکن است کاملا متفاوت باشد. تقریبا همه کشورهایی که در توافق حضور دارند برای تمدید آن ابراز آمادگی کرده‌اند، بنابراین تنها پرسش باقی‌مانده این است که تصمیم چه زمانی - در نشست هفته آینده یا در یک دیدار فوق‌العاده در اوایل سال آینده- باید گرفته شود.

    برچسب ها