عصر خودرو

در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد مطرح شد؛

جهش بزرگ تولید فولاد خام در ایران

عصر بازار- آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد روز سه شنبه منتشر شد که در آن آخرین داده های مربوط به تولید فولاد و انواع محصولات فولادی در میان ۶۶ کشور این انجمن جمع آوری شده است.

جهش بزرگ تولید فولاد خام در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، این داده ها نشان می دهد که صنعت فولاد کشور ما در آستانه دو رکورد بزرگ قرار دارد. ایران با رشد چشمگیر تولید آهن اسفنجی همچنان بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان است و از طرفی در تولید فولاد خام نیز یک جهش بزرگ را تجربه کرده است و بر این مبنا تنها یک گام با رسیدن به 20 میلیون تن تولید در فولاد خام و آهن اسفنجی در سال 2017 فاصله دارد.

    این انجمن در سال 1967 میلادی توسط مهم ترین کشورهای تولیدکننده فولاد در جهان بنیان نهاده شد و امسال پنجاهمین سال فعالیت آن است. اهمیت اصلی این سازمان بین المللی از آن جهت است که توانسته در این سال ها با ایجاد یک افق روشن از مجموع فعالیت های مربوط به تولید و مصرف فولاد در جهان به توسعه این صنعت بسیار مهم، کمک کند. کشورهای عضو این انجمن بیش از 99 درصد تولید فولاد جهان را در اختیار دارند، از اینرو داده های جمع آوری شده توسط آن شمولیت بالا و اهمیت درخور توجهی یافته اند.

    رشد جهانی تولید و ایران بالاتر از میانگین رشد جهانی

    بر اساس آخرین گزارش این انجمن، میزان تولید فولاد خام در جهان طی 10 ماه اول سال 2017 میلادی به یک میلیارد و 410 میلیون و 215 هزار تن رسیده است. در حالی که تولید سال گذشته رقمی معادل یک میلیارد و 609 میلیون و 34 هزار تن بود. بر این اساس به نظر می رسد که این میزان در پایان 2017 با رشد بیش از 5.5 درصدی همراه بوده و در سطحی بالاتر از 2016 قرار بگیرد.

    بر این اساس چین کماکان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان محسوب می شود. چین توانسته در ماه گذشته میلادی بیش از 72 میلیون و 362 هزار تن فولاد خام تولید کند. بیشترین تولید امسال چین 74 میلیون و 594 هزار تن و مربوط به ماه آگوست است. سیاست های بازدارنده تولید در چین با آغاز فصل سرما و به منظور اجرای سیاست های زیست محیطی از اواسط سپتامبر بطور جدی توسط دولت چین و مقامات محلی به موقع اجرا گذاشته و موجب شد که رشد تولید با وقفه همراه شود و روند صعودی  که از آغاز تابستان شاهد آن بودیم متوقف شود. با این وجود کماکان میزان تولید ماهانه فولاد در چین6.1 درصد بیشتر از سال گذشته است و رشد نقطه ای تولید اکتبر نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.1 درصد است. این در حالی است که دولت چین با اجرای سختگیرانه مقررات زیست محیطی بدنبال کاهش ظرفیت 150 میلیون تنی در طول سال جاری میلادی بوده است.

    دومین و سومین رتبه تولید فولاد خام جهان پس از چین به ترتیب به کشورهای ژاپن و هند اختصاص دارد. ژاپن در سال 2017 میلادی نزدیک به 87 میلیون و 240 هزار تن فولاد خام تولید کرده است و پس از آن هند با اختلاف اندک و با تولید 84 میلیون و 123 هزار تن در جایگاه بعدی قرار دارد.

    جهش تولید فولاد خام در ایران

    بر اساس داده های گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران با تولید یک میلیون و 980 هزار تن فولاد خام در اکتبر امسال یک جهش بیش از 24 درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است که خبر بسیار خوبی برای صنعت فولاد کشور محسوب می شود. ایران در اکتبر 2016 توانسته بود 1 میلیون و 594 هزار تن تولید داشته باشد. این رشد در حالی اتفاق افتاده که متوسط رشد جهانی ماه اکتبر همچنانکه پیشتر اشاره شد 5.7 درصد بوده است و میانگین رشد در 10 ماه گذشته از سال 2017 معادل 5.6 درصد است. میزان کل تولید امسال ایران در سال 2016 معادل 17 میلیون و 895 هزار تن بوده است که در 10 ماه اول امسال 17 میلیون و 901 هزار تن است و یک رشد 20.9 درصدی را نشان می دهد و بنظر می رسد با توجه به متوسط تولید ماهیانه تا پایان 2017 از 20 میلیون تن عبور کند. این رقم یک رکورد بسیار ارزشمند در تولید فولاد کشور ما خواهد بود.

    ترکیه دوشادوش آلمان

    تنها تولیدکننده ای که از نظر رشد تولید می تواند با ما رقابت کند ترکیه است. این کشور با تمرکز بر سرمایه گذاری در صنعت فولاد و تلاش همه جانبه برای گسترش صادرات با مرکزیت کشورهای همسایه ی جنوبی و شرقی که بدلیل شرایط خاص و لزوم بازسازی زیرساخت ها، نیاز مبرمی به فولاد و محصولات آن دارند موفق شده در 10 ماه اول امسال تولید خود را به حدود 31 میلیون و 50 هزار تن برساند و رشد 11.1 درصدی را ثبت کند. گذشته از این ترکیه ششمین فولاد ساز جهان به شمار می رود.

    برای آشنایی با فضای تولید جهان بد نیست اشاره کنیم که کل تولید اروپا در 10 ماه اول سال 174 میلیون تن بوده است و آلمان بعنوان بزرگترین اقتصاد اروپا با حدود 36 میلیون و 500 هزار تن تولید 21 درصد آن را به خود اختصاص داده و ترکیه دومین فولادساز اروپا 17.8 درصد تولید را سهیم است.

    در منطقه موسوم به CIS که شامل برخی از کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق نظیر بلاروس، ازبکستان، قزاقستان، اوکراین، مولداوی و روسیه می شود، با محوریت روسیه، تولیدی معادل 85 میلیون و 240 هزار تن داشته است. روسیه بعنوان بزرگترین تولیدکننده این منطقه و پنجمین تولید کننده بزرگ جهان 60 میلیون و 430 هزار تن را به خود اختصاص داده است.

    جایکاه تثبیت شده ایران در تولید آهن اسفنجی جهان

    نکته جالب توجه گزارش انجمن فولاد، مربوط به جایگاه ایران در میان کشورهای تولید و صادرکننده آهن اسفنجی جهان است.

    می دانیم که ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده  آهن اسفنجی در جهان است. بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد 14 کشور مختلف بعنوان تولیدکننده  آهن اسفنجی در این انجمن حضور دارند که 85 درصد تولید جهان را در اختیار دارند و میزان کل تولید آهن اسفنجی آن ها در 10 ماه نخست امسال معادل 51 میلیون و 75 هزار تن بوده که در این میان ایران با 6 میلیون و 430 هزار تن، بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است.

    پس از ایران، کشور هند قرار دارد که نزدیک به 13 میلیون تولید را در 10 ماهه به ثبت رسانده است. بر این اساس ایران تولیدکننده 32 درصد آهن اسفنجی دنیاست. بررسی داده های این گزارش همچنین نشان می دهد که کشور ما موفق شده است 2 میلیون و 95 هزار تن آهن اسفنجی در ماه اکتبر تولید کند که نسبت به ماه مشابه سال قبل حاکی از جهش 46 درصدی است. سهم ایران در سال 2016 از تولید آهن اسفنجی جهان 28.6 درصد بوده است. سال گذشته کل تولید این ماده در جهان 55 میلیون و 905 هزار تن بود که 16 میلیون تن آن در کشور ما تولید شد. این در حالی است که در 10 ماهه نخست سال 2017 میلادی 16 میلیون و 430 هزار تن تولید در کشور صورت پذیرفته است که نسبت به دوره مشابه سال 2016 رشد 22.9 درصدی را نشان می دهد. به طوری که به نظر می رسد اگر تولید با همین آهنگ تا پایان سال میلادی ادامه یابد، شاهد یک دستاورد بزرگ دیگر در این صنعت و رسیدن به 20 میلیون تن تولید آهن اسفنجی در سال 2017 میلادی باشیم .

    برچسب ها