عصر خودرو

ایران بیش از ۵ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرد

عصر بازار- ایران در نیمه نخست امسال در مجموع پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز از مرز بازرگان به ترکیه صادر کرد.

ایران بیش از ۵ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران  ،سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: ایران به طور میانگین روزانه حدود 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند.

    وی افزود: قرارداد ما با ترکیه سالانه است که بر اساس آن حجم مشخصی را باید در طول یکسال به ترکیه تحویل دهیم، بر این اساس زمانی که مصرف داخلی زیاد می‌شود مانند زمان اوج مصرف در زمستان، حجم صادرات گاز به ترکیه را کاهش می‌دهیم و از این بخش قرارداد استفاده می‌کنیم.

    مدیرعامل شرکت انتقال گاز تصریح کرد: حجم صادرات به ترکیه در طول سال 95، هشت میلیارد مترمکعب و در نیمه نخست امسال در مجموع پنج میلیارد و 400 میلیون مترمکعب بوده است.

    پس از پیروزی انقلاب اسلامی از زمانی که صادرات گاز ایران به روسیه متوقف شد، ترکیه به عنوان نخستین بازار هدف صادراتی گاز در نظر گرفته شد، بنابراین این کشور قدیمی‌ترین حوزه صادرات گاز برای کشورمان به شمار می‌آید.

    صادرات گاز به ترکیه با ادامه خط لوله دوم سراسری انتقال گاز که منبع اصلی تامین گاز پالایشگاه گازی فجر جم است، انجام می شود و این خط لوله تا قزوین ادامه می‌یابد و از آنجا یک خط لوله به سمت استان آذربایجان غربی منشعب می‌شود و سرانجام در مرز بازرگان این گاز را به ترکیه صادر می‌کنیم.

    مدیرعامل شرکت انتقال گاز تصریح کرد: شبکه انتقال گاز ایران یک شبکه انحصاری نیست به عنوان مثال فقط یک خط لوله انحصاری برای صادرات گاز به ترکیه در نظر گرفته نمی شود زیرا به سبب پایداری و انعطاف عملیاتی که در کشور ما وجود دارد این قابلیت را داریم که هر مسیری را از بخش‌های مختلف تامین کنیم تا در مواقع بحرانی دچار مشکل نشویم.

    توکلی اظهار کرد: خط صادراتی به ترکیه که از قزوین منشعب می‌شود و تا آذربایجان ادامه دارد 48 اینچ است و از تبریز تا بازرگان نیز قطر آن 40 اینچ می‌شود که افزون بر تامین بخشی از مصارف داخلی آذربایجان در انتها گاز را تحویل مرز صادراتی می دهد؛ ایستگاه‌های قزوین، خرمدره، زنجان، هشترود، تبریز و مرند به وسعت 696 کیلومتر روی این خط قرار دارند که در مجموع خط دوم آذربایجان نامیده می‌شود.

    برچسب ها