عصر خودرو

گاز ارزان آمریکا تهدیدی برای تولیدکنندگان سنتی گاز

عصر بازار- مقامات ارشد کشورهای عمده تولید کننده گاز این هفته قرار است در بولیوی گرد هم جمع شوند.

گاز ارزان آمریکا تهدیدی برای تولیدکنندگان سنتی گاز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، مقامات ارشد کشورهای عمده تولید کننده گاز که این هفته قرار است در بولیوی گرد هم جمع شوند با یک واقعیت دشوار مواجه هستند: افزایش عرضه گاز از سوی تولید کنندگان جدید به ویژه آمریکا موجب تقویت امکان چانه زنی خریداران در مورد شرایط قراردادهای جدید شده است.

    در حالی که افزایش عرضه گاز موجب کاهش درآمد کشورهای تولید کننده شده است، انتظار می رود در نشست این هفته مجمع کشورهای صادر کننده گاز، یا اوپک گازی وزرای انرژی از کشورهای ایران، قطر، روسیه، ونزوئلا و بولیوی شرکت کنند.

    این کشورها به نحو فزاینده ای در حال رقابت با گاز صادراتی و همچنین قیمت های تعیین شده توسط آمریکا هستند که در مسیر تبدیل شدن به سومین صادر کننده بزرگ ال ان جی جهان بعد از قطر و استرالیا قرار دارد.

    مائورو چاوز، تحلیلگر ارشد موسسه وود مکنزی در این باره گفت، این وضعیت «خریداران را در موقعیت بهتری برای انعقاد قراردادهایی با مدت زمان های کوتاه تر و مساعدتر به حال مشتریان قرار داده است که دیگر نیازی نیست در آنها بندهای پرریسک بگیر یا بپرداز گنجانده شود.»

    در حال حاضر حداقل 25 کشور جهان قادر به دریافت ال ان جی هستند و انتظار می رود با شروع به کار مجتمع های جدید تبدیل مجدد ال ان جی به گاز در ماه های آینده، خریداران انعطاف بیشتری پیدا کنند و رقابت بین عرضه کنندگان گاز بیشتر شود.

    با وجود اینکه ال ان جی تنها حدود 10 درصد از تجارت گاز جهان را تشکیل می دهد، عرضه کنندگان جدید تمایل دارند شرایط جذاب تری را به مشتریان پیشنهاد دهند تا بازار را از دست تولید کنندگان سنتی خارج کنند. در این زمینه به ویژه آمریکا با ارائه پیشنهادات جذاب فروش گاز در حال تکان دادن بازار است.

    شرکت های آمریکایی نظیر چنیر انرژی، که بزرگترین صادر کننده ال ان جی این کشور است، به مشتریان اجازه می دهند که محموله های گاز ارسالی را مجددا بفروشند و این موجب ایجاد یک بازار پرسود برای شرکت های تجاری مختلف شده است. تعداد فروش تک محموله ها و سواپ ال ان جی نیز در حال افزایش است. شرکت چنیر قصد دارد همزمان با جستجو برای یافتن خریداران جدید، در طی ماه های آینده پنجمین مجتمع مایع سازی گاز را افتتاح نماید.

    برچسب ها