عصر خودرو

برگزاری جلسه مشترک اتاق های بازرگانی ایران و اتریش

عصر بازار- غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز (سه شنبه) در جلسه مشترک اتاقهای بازرگانی ایران و اتریش گفت که اتاق ایران موضوع تشکیل اتاق مشترک ایران و اتریش را برای توسعه بیشتر روابط پیگیری کرده و امیدواریم اتاق مشترک تا پایان سال جاری رسما فعالیت خود را آغاز کند.

برگزاری جلسه مشترک اتاق های بازرگانی ایران و اتریش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، شافعی در جلسه اتاق فدرال اقتصادی اتریش با بیان اینکه سابقه آشنایی و ارتباط ملت های ایران و اتریش به 800 سال قبل می رسد و سال آینده نیز یکصد و هشتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور است ، افزود: خرسندیم که در میان ارتباطات دو ملت و دولت ، ارتباطات و همکاری های دو اتاق ایران و اتریش نیز سابقه ای طولانی داشته و این ارتباطات در گذشته و حال بسیار مثبت و نمونه بوده است.
    وی با بیان اینکه مردم ایران خاطره کمکهای پزشکی و انسان دوستانه اتریش در زمان جنگ را فراموش نمی کنند، افزود: حتی در شرایط سختی که درسالهای گذشته بر اقتصاد ایران تحمیل شده بود، روابط تجاری ایران و اتریش تا حد ممکن فعال نگاه داشته شد و ارتباطات بسیار خوبی میان دو اتاق جاری بود.
    شافعی ادامه داد: یکی از بهترین تجربه ها در روابط تجاری ایران و اتریش در سال 2015 همزمان با شروع فرایند پایان یافتن تحریمها علیه ایران، سفر هیات 200 نفره اتاق فدرال اقتصاد اتریش به سرپرستی رئیس جمهوری سابق این کشور به تهران بود. اتریش اولین کشور اروپایی بود که چنین هیات بزرگی را به ایران اعزام نمود. حضور جناب آقای دکتر فیشر رئیس جمهوری سابق اتریش در راس هیات مذکور نیز منحصر به فرد بوده و انگیزه فراوانی را میان تجار و صاحبان صنایع دو کشور جهت توسعه فعالیتها ایجاد کرد.
    وی گفت: همچنین باید از سفر هیات 120 نفره اتاق بازرگانی ایران که در پاسخ به سفر هیات اتریشی در سال 2016 تنظیم شده بود یاد کرد . این هیات یکی از پربارترین هیات های تجاری ایران بود که در قالب این هیات 13 قرارداد میان شرکتهای ایرانی و اتریشی به امضا رسید. از دیگر دستاوردهای این سفر ، ابراز تمایل و پیگیری تجار ایرانی جهت تشکیل اتاق مشترک ایران و اتریش به منظور توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بوده که اتاق ایران این موضوع را پیگیری کرده و طبق برنامه ریزی صورت گرفته امیدواریم تا پایان سال جاری ایرانی این اتاق رسما فعالیت خود را آغاز نماید.
    شافعی با بیان اینکه برنامه امروز با هدف تبادل تجربیات و اطلاعات مربوط به فعالیتهای دو اتاق ایران و اتریش و آشنایی بیشتر با حوزه های فعالیت یکدیگر برگزار می شود، افزود: فعالان تجاری و صاحبان صنایع ایرانی نه تنها مایل به تبادل کالا و خدمات می باشند بلکه سرمایه گذاری ، تولید مشترک و همچنین تبادل دانش فنی نیز مورد نظرشان است.
    وی اضافه کرد: زمینه هایی مانند انرژی های نوین ، محیط زیست ، مدیریت منابع آب ، تصفیه فاضلاب و پسماند ، کشاورزی ارگانیک ، مدیریت شهری و ترافیک ، تولیدات دارویی ، مواد غذایی ، ماشین آلات صنعتی ، همکاری در زمینه طراحی و ساخت خودرو و قطعات آن و ایجاد استارت آپ ها ، شرکتهای دانش بنیان و فعالیت های تحقیق و توسعه ای از حوزه هایی هستند که امکانات و زمینه های همکاری شرکت های ایرانی و اتریشی در آنها فراهم است.
    شافعی جلسه امروز را نمونه ای خاص از همکاری اتاقهای بازرگانی دو کشور دانست که با حضور همه روسای اتاق های بازرگانی سراسر ایران می توان شاهد حضور تمام ظرفیتهای تجاری و اقتصادی ایران در این جلسه بود و افزود: همچنین حضور روسا و نمایندگان اتاقهای استانی اتریش می تواند بخوبی معرف فرصتهای همکاری دو کشور باشد.
    رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به امضای موافقتنامه 14 بانک تجاری ایران با اوبربانک اتریش برای ارائه یک میلیارد یورو فاینانس به پروژه های ایران افزود: همچنین بانک مرکزی ایران ، در بانک مرکزی ، رایفایزن بانک و اوبربانک اتریش حساب باز کرده است که این خبر بسیار خوشحال کننده ای است و امیدواریم بخش خصوصی و شرکتهای کوچک و متوسط دو کشور به خوبی از این فرصت بهره مند شوند.
    شافعی در پایان گفت : مطلع شدیم که دکتر لایتل رئیس اتاق فدرال اتریش در آینده ای نزدیک به عنوان رئیس 'یورو چمبرز' فعالیت خود را آغاز می کند و امیدواریم که در سمت جدید نیز موفق باشید و روابط دو اتاق ایران و اتریش در دوره پس از شما نیز به خوبی و ثمربخشی دوره فعالیت شما باشد.
    در آغاز جلسه مشترک روسای اتاقهای بازرگانی و استانی ایران و اتریش ، کریستوف لایتل رئیس اتاق فدرال اقتصادی اتریش نیز ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی ، بر اهمیت روابط اقتصادی با ایران برای اتریش و لزوم بررسی بیشتر زمینه های گسترش همکاری ها تاکید کرد.
    در جلسه امروز همچنین چند تن از روسای اتاق های بازرگانی استانی ایران و اتریش به معرفی زمینه های همکاری می پردازند.
    شافعی و لایتل روسای اتاقهای بازرگانی ایران و اتریش در حاشیه نشست امروز در جلسه دو جانبه ای با حضور عبادلله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش ، راهکارهای تقویت و توسعه روابط با بررسی کردند.
    نشست روسای اتاق های بازرگانی ایران و اتریش با حضور روسا و نمایندگان اتاقهای استانی اولین رویداد در نوع خود است که می تواند گسترش بیشتر روابط تجاری را در پی داشته باشد. به گفته عبادلله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش ، سفر هفته جاری روسای اتاق های سراسر کشورمان به اتریش که در نوع خود رویدادی مهم و قابل توجه در روابط اقتصادی دو کشور ارزیابی می شود، می تواند زمینه را برای معرفی فرصت های اقتصادی، شناسایی ظرفیت ها و توانمندیهای متقابل، ترسیم چشم انداز و ارائه نقشه راه تقویت و گسترش بیش از پیش همکاری های اقتصادی، صنعتی و تجاری بخش های خصوصی دو کشور مساعد گرداند.
    برگزاری نشست ها و کارگاه های مشترک در اتاق بازرگانی اتریش و دیدارها و بازدیدهای متنوع از دیگر برنامه های این سفر خواهد بود.

    برچسب ها