عصر خودرو

رئیس اتاق تهران:

تراز تجاری در هفت ماه امسال ۶.۲ درصد افزایش یافت

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: تراز تجاری هفت ماه امسال را نزدیک به ۵۲ میلیارد دلار برشمرد که در همسنجی با پارسال ۶.۲ درصد رشد داشته است.

تراز تجاری در هفت ماه امسال ۶.۲ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «مسعود خوانساری» امروز (سه شنبه) در سی و دومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در محل این اتاق افزود: اما در همین مدت در مجموع ارزش کل صادرات 2.38 درصد کاهش داشته است.

    وی گفت:مطابق آخرین گزارش بانک جهانی، رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار با چهار پله نزول به 124 در بین 190 کشور جهان رسید، این در شرایطی بود که مطابق برنامه ریزی ها مقرر بود همه ساله این رتبه 10 پله صعود داشته باشد.
    خوانساری تاکید کرد: از دولت انتظار می رود هرگونه بخشنامه، دستورالعمل را با توجه به آثار آن در بخش کسب و کار کشور اجرایی کند.
    رئیس اتاق ایران با اشاره به افزایش قیمت ارز در یک ماه گذشته، خاطرنشان کرد: این افزایش از سال گذشته با توجه به افزایش تورم قابل پیش بینی بود و هنوز ارز قیمت واقعی خود را پیدا نکرده است.
    وی تصریح کرد: از دولت انتظار می رود برای کنترل نرخ ارز به ممنوع کردن واردات برخی کالاها روی نیاورد، زیرا مثمر ثمر نخواهد بود.
    خوانساری با اشاره به کاهش ارزش لیر ترکیه از 2500 تومان در شروع دولت تدبیر و امید به هزار تومان در حال حاضر، ادامه داد: این موضوع افزایش واردات به کشور و سفر بیش از 600 هزار ایرانی به آنتالیا و سایر شهرهای جنوبی ترکیه را در 6 ماه نخست امسال به دنبال داشته است.
    وی تاکید کرد: اصرار بیش از اندازه به ثابت نگه داشتن نرخ ارز، تولید را دچار مشکل کرده و به افزایش مطالبات شرکت ها و پیمانکاران انجامیده است.
    این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که دولت نسبت به این مساله چاره سازی اساسی کند و ارز نیز همچون سایر کالاها قیمتگذاری شود و دولت تنها به مدیریت و کنترل آن بپردازد.
    وی همچنین با اشاره به بخش مسکن که 20 فصل متوالی شاهد رشد منفی آن بودیم، بیان داشت: خرید و فروش مسکن در 6 ماه نخست امسال 34 درصد افزایش داشته و رشد قیمتی مسکن در این مدت مطابق با نرخ تورم بوده است.

    ** زلزله غرب کشور
    خوانساری در پایان با اشاره به حادثه زلزله دلخراش غرب کشور، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را به عنوان یکی از عوامل اساسی در جلب کمک های مردمی بی سابقه به زلزله زدگان توصیف کرد، به طوری که با کمک رسانی آحاد جامعه، از روز چهارم زلزله به بعد اعلام شد دیگر نیازی به ارسال کمک های ضروری نیست.
    وی گفت: 570 مدرسه در مناطق زلزله زده غرب کشور تخریب شد که 85 مورد آن در مناطق روستایی است و اتاق های بازرگانی سراسر کشور بازسازی 45 مدرسه روستایی را تقبل کردند.
    خوانساری اظهار داشت: 130 کلاس درس باید در این راستا بازسازی شوند که برآورد اولیه هزینه بازسازی هر کلاس یکصد میلیون تومان خواهد بود؛ البته برخی اعضای اتاق نسبت به تامین سیمان، گچ و سرامیک اعلام آمادگی کرده اند.

    برچسب ها