عصر خودرو

جزئیات جدید از وضعیت تولید برق بادی در ایران

عصر بازار- حدود ۲۳۰۰ مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق در کشور وجود دارد که حدود ۴۰ درصد از این درخواست‌ها مربوط به نیروگاه‌های بادی است که به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی ورود به جزییات و الزامات اتصال نیروگاه‌ها به شبکه برق کشور جزو ضرورت‌ها است.

جزئیات جدید از وضعیت تولید برق بادی در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، کاربرد نوین انرژی باد به شکل توربین‌های بادی جهت تولید برق در ایران سابقه ای بیش از 20 سال دارد و در این مدت ضمن همکاری با کشورها و شرکت‌های صاحب نام در عرصه ساخت توربین‌های بادی به تولید در داخل کشور این توربین‌ها نیز توجه شده است.

    ایران از نصب توربین‌های چند 100 کیلوواتی به ساخت توربین‌های چند مگاواتی دست یافته و بر اساس برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر جهت رسیدن به ظرفیت 5000 مگاوات لازم است که بخش قابل توجهی از این ظرفیت به توسعه نیروگاهی بادی با مشارکت بخش خصوصی اختصاص یابد.

    در این بین پایین بودن بهای برق و یارانه ای بودن آن، ناپایداری در منابع مالی اختصاص یافته به خرید برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر، بالابودن نامتعارف هزینه‌های خرید برق تضمینی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، متغیر بودن تولید انرژی حاصل از منابع تجدیدپذیر و وابستگی آن‌ها به شرایط محیطی و همچنین عدم اطمینان به تولید برق حاصل از نیروگاه‌های تجدیدپذیر درزمان پیک مصرف از جمله چالش‌های جدی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور شناخته می شود.

    همچنین دوربودن منابع تجدیدپذیر از مراکز مصرف برق نیزیکی دیگر از مشکلات برق بادی ها است که این موضوع تمرکز شبکه‌های انتقال برق را جهت اتصال این نیروگاه‌ها به شبکه ضروری می‌سازد. علاوه بر این ستفاده از تجربه کشورها و شرکت‌های پیشرو در احداث و بهره برداری نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از مهم‌ترین راهکارها جهت مقابله با چالش‌های پیشرو است.

    در همین راستا چندی پیش مجید فرمد، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر گفت: ایران قصد دارد از دستاوردهای ارزشمند کشورهای پیشرو در عرصه توسعه تجدیدپذیرها استفاده کند و به زودی مشابه آن کشورها در کنار خرید تضمینی برق براساس روش(تعرفه خرید تضمینی برق) به برگزاری مناقصه برای احداث یک مزرعه خورشیدی 150 مگاواتی در یزد اقدام کند.

    به گفته وی این اقدام به واقعی کردن قیمت‌های خرید برق از تجدیدپذیرها و ایجاد فضای رقابتی سالم بین دارندگان فناوری تجدیدپذیر منجر خواهد شد.               

    دیروز نیز در نشست مشترک قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و مدیرکل انرژی اتحادیه اروپا بر توسعه همکاری‌های دو طرف در زمینه انرژی‌های نو و افزایش بهره‌وری انرژی تأکید شد و بر اساس گفته های علیرضا دائمی زمینه همکاری بسیار مناسبی بین دو طرف بویژه در زمینه تغییر اقلیم و توسعه انرژی‌های نو و افزایش کارایی انرژی وجود دارد.

    ویبا بیان اینکه ایران دارای 75 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاهی است که در بین کشورهای جهان در رده چهاردهم قرار می‌گیرد که از این میان حدود 10 درصد از ظرفیت منصوبه متعلق به نیروگاه‌های برق آبی و کمتر از 1000 مگاوات مربوط به انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی و بادی است، اظهار کرد:حال حاضر بیش از 50 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و برنامه ما تداوم این روند خصوصی سازی و جذب فاینانس و سرمایه گذاری خارجی به‌ویژه در حوزه انرژی‌های نو در کشور است.

    در ایران پتانسیل بالایی برای توسعه تجدید پذیر ها به ویژه انرژی باد و خورشید وجوود دارد که به در چند سال گذشته مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است و به نظر می رسد که آینده خوبی در انتظار انرژی های نو باشد.

    برچسب ها