عصر خودرو

نایب رئیس اتاق ایران مطرح کرد؛

کارت بازرگانی یک بار مصرف نداریم

عصر بازار- نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اصطلاح «کارت های اعتباری یک بار مصرف یا صوری» به دفعات در خبرها شنیده یا از زبان برخی مسئولان اظهار می شود، در حقیقت یک «غلط مصطلح» است و اصولا چیزی با عنوان کارت صوری یا یک بار مصرف نداریم.

کارت بازرگانی یک بار مصرف نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, «حسین سلاح ورزی» اظهار کرد: کارت بازرگانی بر اساس قانون صادرات و واردات توسط اتاق بازرگانی (برای شرکت های بخش خصوصی) یا اتاق تعاون (برای شرکت های تعاونی) برای کسانی که می خواهند تجارت خارجی انجام دهند، صادر می شود و صدور آن نیز بر اساس شرایطی است که مصوبه هیات وزیران است.
    وی ادامه داد: از جمله شرایط صدور این کارت داشتن مفاصا حساب مالیاتی و تامین اجتماعی، احراز مکان، احراز هویت، گواهی سوء پیشینه، برخورداری از اعتبار بانکی است و فقط پس از احراز این شرایط و تایید و امضای وزارت صنعت، معدن و تجارت این کارت صادر می شود؛ بر این اساس تاکید می شود که چیزی با عنوان کارت بازرگانی یک بار مصرف و صوری نداریم.
    سلاح ورزی بیان داشت: اعتبار همه کارت ها یک ساله است و پس از آن باید تمدید شوند که فرآیند تمدید نیز مستلزم گذراندن همه مراحل پیش گفته است.
    وی تصریح کرد: افرادی که کارت بازرگانی برایشان صادر می شود، علاوه بر دریافت آموزش های لازم، تعهدی به اتاق های بازرگانی یا تعاون می دهند که کارت خود را به وکالت به سایرین برای استفاده واگذار نکنند، اما در عمل شاهد اجاره برخی کارت ها از سوی سودجویان هستیم.
    به گفته این مقام مسئول، در صورت بروز چنین تخلفی، انتظار می رود افراد بر اساس قوانین صادرات و واردات، موضوع را اطلاع رسانی کنند تا در جهت ابطال آن کارت یا کارت ها اقدام شود؛ امروز شبکه های سازمان یافته ای در کشور به امر واردات مشغولند و اطلاع رسانی در این زمینه می تواند راهگشا باشد.
    وی یادآوری کرد: از سال گذشته، سازمان امور مالیاتی علاوه بر دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، مالیات علی الحساب چهار درصدی از واردکنندگان در بدو ورود کالایشان به کشور دریافت می کند و بر این اساس گمرک نیز می تواند با استفاده کنندگان غیرمجاز از این کارت ها برخورد کند.
    سلاح ورزی اظهار داشت: بارها و بارها از فرار مالیاتی چند هزار میلیارد تومانی اعضای اتاق بازرگانی سخن به میان آمده است، اما این پرسش باقی است که چرا تاکنون نسبت به اعلام اسامی این افراد و سوء استفاده کنندگان از کارت ها، تخلفات آنان و میزان فرار مالیاتی آنها به تفکیک اتاق ها و استان ها اقدام نشده است؟
    وی تاکید کرد: در این زمینه یک بار برای همیشه خواستار اعلام اسامی افراد و سوء استفاده کنندگان و برخورد با آنان و شفافیت در کار هستیم.
    به گزارش ایرنا، پیشتر رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته بود: کارت‌های بازرگانی یک ‌بارمصرف و صوری زیان زیادی به اقتصاد وارد کرده است؛ شاید بعضی افرادی که این کار را می‌کنند چاره‌ای ندارند و شرایط کار سالم برای آنها فراهم نیست.
    در این پیوند، «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق ایران نیز اعلام کرده بود: در مورد کارت‌ها اقدامانی شروع کرده‌ایم و از اهداف مهم ما هم این است که بتوانیم این موضوع را حل کنیم. بی توجهی به این مشکل، تجارت سالم را دچار آسیب‌ می‌کند.

    برچسب ها